Gå til innhold
Arkivverket

[#29984] Etternavnene Urbye og Ovid.


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Hei,jeg har en Claus Nilsen Urbye,født 1690, gift med Ellen Thomasdatter Ovid,født 1665.Jeg er litt usikker om fødselsårene og har ikke dødsårene.Kan noen bidra der.De kommer fra Trondheim/Kvikne.Har noen også kunnskaper om deres forfedre så hadde det vært fint.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Ifølge FS giftet paret seg i Trondheim 16.11.1684. Claus skal være født i Trondheim - flere fødselsår oppgitt (fra 1640-1660). Han døde 1698.Elen Thomasdatter Ovid skal være født ca 1668 i Kvikne. Foreldre Thomas Mathisen Ovid og Siri Olsdatter.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Terje Sørensen

Jeg har notert at Claus Nielsen Urbye døde 11.02.1722, og Elen Thomasdtr. Ovis året etter. Jeg har ikke funnet fødselsåret for Claus Urbye, men årstallet 1690 må opplagt være feil. Han og kona hadde en sønn, Jochum Frederik Urbye, som ble ordinert til kapellan i Ørland (Bjugn) allerede 31.03.1713. Denne sønnen trakk seg tilbake 1723, men ble siden magister og sogneprest i Lund pr.gj. i Kristiansand stift.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Slektsboken av J. Urbye: 'Slekten Urbye', utgitt 1951, forteller om Claus Nilssen Urbye og Ellen Tomasdatter Ovid og noen av deres etterkommere. De hadde 4 barn. Alle nedenstående opplysninger stammer fra denne boken.Etterkommere etter sønnen Jochum Frederik Urbye (som ble prost i Dalane) er i boken presentert med en Farsunds- og en Trondheimsgren. Inskripsjonene på graven til Jochum Frederiks grav under Lund kirke forteller bla. at han var født i Trondheim i 1688.Claus Nilssen Urbye skal ha vært kjøpmann og bedemann bosatt ved torget i Trondheim. Det vitet ikke når han er født. I følge boken død i 1698, men det er grunn til å tro at det er året før da skiftet skal ha vært 11. januar 1698. Han ble _trolovet_ 16.11.1684 med Ellen Tomasdatter. Etter en 'svak' familietradisjon skal slekten Urbye opprinnelig være kommet fra Sverige.Ellen Tomasdatter Ovid var datter av Tomas Matiassen Ovid. Hun døde 11. februar 1722, skifte avsluttet 19. mai 1723. Noen har påført med blyant i boka at hun er født i 1652. Hennes oldefar var salmedikteren og skatteoppkrever Peder Mathiassen Ovid, bosatt på 'Fosnes i Beistaden'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.