Gå til innhold
Arkivverket

[#29989] Biri i Oppland


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! - Er det noen som kjenner til og kan gi nærere opplysn. om et ektepar Peder Engebregtsen g.m. Kari Olsdr. Biri. De hadde en sønn Johan Pedersen til dåpen 20.01.1767.- ? -- Det er mulig at dette er den peson jeg søker som skulle være fra Gudbrandsdalen, f. 1767.- Han skrev seg for Johan(nes) Persa Voll. - Han hadde barna Karen og Ingebrigt, hvilket kunne være oppk. av hans foreldre.--Takkneml. for opplysn.--Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Peder Engebretsen f 1718 var bruker på Øvre Ålseth i Snertingdal 1756-90, var fra Gryte i Vardal. Kari f 1720 var fra Ålstad (og/eller kanskje Braastad?) i Vardal. Viet i Vardal 1748.Du finner mer på www.slektshistorielaget.no Se spesielt slektslister under Gjøvik - der Johan er registrert som Johanne, døpt 20.12.1767 (NB Desember).Legg inn en etterlysning på slektshistorielaget.no eller lån 'Slekter på garder i Vardal' av Per Braastad fra Gjøvik Bibliotek så kommer du flere generasjoner bakover til bla Hadeland.Interesant å høre om du finner klarere bevis for om denne Johan Pedersen er den rette.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Ja nu har jeg skaffet frem anbefalt bok, men jeg klarer ikke ut ifra denne å si om dette er rett familie.-- Mon tro om det var noe skifte etter Peder og Kari ? -- Eller om det er andre som har forsket på denne fam. og sitter med opplysn om denne sønnen Johan(nes) og hvor det blev av ham ?-- Takknemlig for tips.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lise Strand Engen

Jeg fant denne på Paul Arve Buskum sine hjemmesider:http://home.tiscali.no/pau.brit/skifter.htm16 juni 1796 etter Kari Olsdtr. Ålset ektefelle Peder Engebretsen barn er Ole på øvre Ålset , Guri enke etter Peder Gulbrandsen og oppholder seg på Tomtebakken ved Ålset , Marte gift med Henrik Hansen Liegarden , Anne 30 år hos sin bror bor , Johanne 26 år hos sin bror bor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Til siste innlegg; Fikk du med deg alt som sto i dette skiftet ? - Jeg forsøkte selv på innlagt Lenke, men det var visst feil århundre.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lise Strand Engen

HeiJa, men oppsettet mitt var dessverre forferdelig rotete. Hvis du går nederst på siden lenken viser til kan du klikke deg fremover til den riktige perioden...Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det blir vel et spørsmål om vi her har med en Johan eller ei Johanne. Alderen for Anne og Johanne i skifteavskriften er begge helt feil, så den bør ikke vektlegges.Alv, hvor fant du Johan Pedersen til dåpen 20.01.1767? - jfr første innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! - Ja nu har jeg selv sett på dette skiftet. - Jeg kom da frem til at enten måtte det være noe feil i skiftet, eller og så er dette et feil spor.-- Til Geirs spørsmål i siste innlegg; Se tema 23186, - innl. 11. - J.fr. innlegg 1. her.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Uff da.-- Sett 'fra oven' blir det liksom ikke så om å gjøre å være så presis.- Jeg har da heller ikke sett noe grenselinje med hva som var innenfor eller utafor.-- (Hei på deg selv forresten !) Med hilsen (litt generøs) Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hei, Alv - ta det rolig, jeg er personlig ikke spesielt kjent nordpå, så jeg hadde sikkert gjort en lignende 'blunder' der. Egentlig burde du vel ha fått rede på hvor Biri ligger hen tidligere, rart ikke andre har reagert på dets plassering til Gudbrandsdalen. Grenser for de forskjellige områder, f.eks. hva som har henhørt til Gudbrandsdalen, vil du få hvis du f.eks. konsulterer sorenskriver-arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Tror nok flere har reagert på at Biri er havnet i Gudbrandsdalen, men man skal jo ikke forsverge noen ting i denne bransjen... kanskje han som mange andre hadde røtter i Gausdal, f.eks. og da er vi nesten i Gudbrandsdalen. Men et navn som Johan(nes) Persa Voll... PERSA lyder i mine nord-norge-amatør-ører veldig 'nordnorsk', og fjernt fra Gudbrandsdalske navneskikker. Voll kan være hvor som helst fra (vanlig på plasser i Fåberg hvor familier har tatt navn etter 'vøllene' ned mot Lågen), men kan selvsagt også være fra Gausdal hvor det finnes flere Voll-varianter. Siden forslaget om foreldrenes navn her er basert på navneskikker og oppkalling, tror jeg nok at den eneste utveien her å lete etter lokale kilder. Finnes det f.eks. ikke en 'innflyttet'-melding i de lokale kirkebøkene, eller er de gått tapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! - Til siste innlegg; Ettersom de opplysningene som foreligger, er hentet fra en 'Gards og Slektshistorie', ville jeg vel tro at de kilder som eksisterte var benyttet.- (Dette sakt uten at jeg kan forsverge meg på noe som helst.) - Selvsagt er jeg klar over at det å finne en person på så spinkelt grunnlag, ville vel være et rent lykketreff.- Men man skal jo ihvertfall forsøke.- Det kunne jo rent av hende at det satt noen med en anetavle med en opplysning om at en person 'reiste til Nordland'.- Slikt forekommer jo.-- Ellers får jeg bare beklage at noen syntes det var ille at Biri havnet i Gudbrandsdalen. Som det fremgår av innleggene, så var det heller ikke jeg som 'plasserte' Biri der.- Ellers forekommer det jo at Finnmarkinger blir omtalt som Norlendinger. hvilket vil si at dersom man reiste fra Nordland og andre veien, ville man vel havne på Østlandet et sted.- Nu vet jeg jo faktisk hvor Biri er. Det er der man 'kan kjøre litt fort forbi' og ligger på feil (vrang) side.- Sa jeg med et smil.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Per: Hvor har du det fra at 'vi (er) nesten i Gudbrandsdalen' når vi er i Gausdal? Gausdal hører med til Gudbrandsdalen. Igjen: Sjekk sorenskriver-arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Barnet til Peder Engebretsen og Kari Olsdtr. Ålset i Snertingdal f. 1767 var ei datter. Johanne Pedersdtr. Ålset ble konfirmert i 1783, 16 år. Skiftet etter mora 1796 bekrefter at dette er ei jente, og altså ikke identisk med din Johannes Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det er vel rekord for meg å bli misforstått ikke bare en, men TO-TRE ganger i løpet av en dag, så må jeg nok har vært temmelig uklar. Jeg beklager det. Så jeg får jeg heller prøve å presisere.(1) I begynnelsen av denne diskusjonen Lenke innlegg (5) ble det spekulert om en forbindelse til Gudbrandsdalen. Selvfølgelig er det verd å undersøke, og helt riktig: man kan jo være heldig å treffe på noen som kjenner til forbindelsen! Det så absolutt forsøket verd! Men:(2) jeg undrer meg fremdeles over den 'u-gudbrandsdalske' navnebruken (Persa Vold), og lurer derfor på 1. hvor opplysningen om forbindelsen med Gudbrandsdalen stammer fra, og 2. om det finnes innvandringslister i kirkebøkene som kunne fortelle noe mere. På den annen side er det ikke urimelig at en som flytter nordover foretar en lokal tilpasning av navnet.(3) Jeg prøvde å si at Biri ikke helt var Gudbrandsdalen, men at Birifamilier ofte har slektsmessige forbindelser til Gausdal og Fåberg, og da, Svein Arnolf, er vi så avgjort i Gudbrandsdalen. (Jeg har olderforeldrene mine i Gausdal, så jeg vet absolutt hvor Gausdal ligger! Dessuten har både du og jeg forbindelser til Forset.) I Biri-, Vardal- (Gjøvik-) området finnes det mange eksempler på familier som har tatt med seg familienavn (dvs gårdsnavn) fra Gausdalstraktene, og som er i bruk der den dag i dag. Jeg ser ikke bort fra at Vold kan være et navn med røtter i Gudbrandsdalen, men å lete etter opphavet til et Vold-navn i Gudbrandsdalen er samtidig den berømte nåla i høystakken, jeg prøvde derfor i all beskjedenhet å spørre om det kunne finnes uprøvde lokale kilder. Og til slutt, helt riktig: i den grad jeg kommer til familiegrener i deler av områder av landet hvor jeg ikke er lokalkjent, så må også jeg finne fram kartboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei alle debattanter.- Først får jeg takke for velvillig forsøk på å hjelpe. Tusen takk! - Beklageligvis ser det ut til ikke å være så enkelt å finne tak i denne karen jeg lette etter.- Vel, vel.- Ikke allverden det heller.- Alle ane-rekker får jo en ende.-- Det har vært antydet muligheten for å finne noe i kirkebøker e.t.c.- Til det får jeg vel antyde, at dette er 'tjukke slekta' til den sammfunnsorienterte presten Ole T. Olsen. Hva jeg forstår, så er mye av forarbeidet til 'Gards og Slektshistoria' basert på hans arbeide. Jeg ville vel da tro, at det som var å finne i kirkebøker o.l. var blitt tatt med. Kanskje spesiellt i en slik sammenheng som at det var en 'fremmedkar' som kom til bygda. Jeg har da vankelig for å tenke meg at jeg selv skulle kunne lese meg frem til noe i kirkebøker som ikke vedk. kunne. Jeg så det derfor slik an, at eneste mulighet var at det var noen fra utreisestedet som hadde notert seg noe.- Nu er det åpenbart ikke slik, så da får det vel være med det.-- Så var det litt bemerkning omkring min måte å skrive karenens navn; 'Persa' - for Pedersen.- Vel, slik var navnesikken / bruken her på Helgeland før. Slik er det også skrevet i bygdeboken.- Selvfølgelig ville jeg ikke ha skrevet dette slik, dersom jeg trodde det var noen som ikke skjønte meningen eller tok 'anstøt' av det. Skulle bare mangle.- Selv forsøker jeg å bære over med andres 'udannede' små fadeser ? --Ha en fortsatt fin helg ! --Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.