Gå til innhold
Arkivverket

[#29994] Ragnhild Jonsdtr Sørheim, f 1761. Fra Ørsta til Bergen?


Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Ragnhild Jonsdatter Sørheim, f 1761 var yngste datter av Jon Pedersen og Anne Jonsdatter på Bnr 1, Sørheim i Ørsta, Sunnmøre. Hun skal ha reist hjemmefra sammen med med et fantefølge og døde etter sigende fattig og ugift i Bergen. Hun skal også ha fått en sønn Jens som i følge historien ble gift i Kristiania. Denne sønnen ble omtalt av Anders Hovden i Attersyn og hadde der navnet Fredrik. Ragnhild var søster til min 2Xtippoldefar fra Sørheim. Er det noen som har mer opplysninger om hvor det ble av Ragnhild og sønnen Jens? Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Ragnhild Jonsdatter var født i 1761 og ville vært 40 år i 1801. Denne Ragnild Jonsdatter var 50 år i 1801 og med mindre det er en feilskriving med 10 år på alderen kan det derfor ikke være henne. Det eneste jeg vet om Ragnhilds alder er at hun ser ut til å være i live i 1784, men kilden til denne opplysningen har jeg bare fra Ætteboka for Ørsta. Kjartan B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.