Gå til innhold
Arkivverket

[#30001] Tarand Olsdotter Espelid, f. 1869, frå Telemark (Lårdal?) til WIS.-kven var ho?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Tarand Olsdotter Espelid, i Amerika kjend som Thea Espelie, vert oppgjevi å vera fødd i Telemark 6.10.1869 og skal ha utvandra til Amerika i eller kring 1874. Ho døydde i SToughton, WI 9.5.1949.Det har ikkje lukkast meg å finna namni på foreldri hennar, men hjå FamilySearch finn eg denne personen:Tarand Olsdotter, fødd i Lårdal, Telemark 1.10.1869 som dotter av Ole Evenson og Margit Olsdotter. Er det ho me finn att i Wisconsin?I so fall:* Kva er rett fødselsdato?* Kva år utvandra denne huslyden til Amerika?* Kva yrke hadde faren Ole Evenson og kvar budde dei (gards- og/eller plassnamn)?* Frå kva gard hadde Ole opphavet sitt?* Frå kva gard hadde Margit opphavet sitt?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch VRI ble Ole Evensen f.16.08.1842 og døpt 21.08.1842.Foreldrene var Even Olsen og Aaste Richardsdtr.De fikk en sønn med samme navn f.20.05.1841 og døpt 18.07.1841, men jeg antar han døde tidlig.Med samme kilde finner jeg at Ole Evendsen giftet seg i Laardal 24.05.1868 med Margit Olsdtr. (f. 1845 og datter av Ole Jarandsen.Samme kilde viser følgende barn av Ole og Margit født i Laardal.1. Evend Olsen f.28.07.1868.2. Tarand f. 01.10.1869 og døpt 28.11.18693.Olav f.15.09.1872 og døpt 20.10.1872. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her er emigrasjonen over Kristiania 25.04.1873.Han kaller seg Ole Evens. Espelin. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Der kom Rune Torstensen med i forkjøpet, men jeg legger likevel inn mine funn:Det er en Ole Evensen Espelin fra Laurdal som utvandrer i 1873 over Kristiania til Wisconsin [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&gardpostnr=7807&merk=7807#ovre>Lenke, men det er ikke nevnt noen Tarand i reisefølge. Men kona heter Margit Olsdatter, og det var vel også navnet på moren til den Tarand du fant i FS, født 1869 i Telemark. I emigrantprotokollen står det Taarald på ett av barna, sønn, - det kunne vært interessant å sjekket dette mot originalen.Her er det en Ole Evenson, gift med Margret Evenson, i f.t. 1880 for Wisconsin. De har bl.a. en datter som heter Tea og er 11 år (f.ca. 1869)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her tenker jeg vi har Margit Olsdtr. i 1865 på gården Omdalstvedten med foreldre og søsken.Lenke Og med FamilySearch VRI som kilde igjen, finner jeg Margit Olsdtr. født 19.03.1845 og døpt 24.04.1845 i Laardal av foreldre Ole Jarandsen og Tarand Olsdtr. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

If you would like to have it, I have the complete ancestral line for Torunn/Taarand. Plus, she is a descendant of the Mandt family of Telemark and I would like very much to know who she married in Stoughton.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk/Thanks a million to Rune, Grethe and Mary for wonderful information about this family. I have now learned all I need for my purpose with one exception:* What was Tarand's exact date of birth, Oct. 1 or Oct. 6??Then let me add for you, Mary, that Tarand ''Thea'' married on May 12, 1910 in Dane Co., WI to Johannes Christian aka John C. Johnson, born in Dane Co., WI Dec. 20, 1875. He died in Stoughton, WI Apr. 4, 1954. John and Thea farmed in Christiana township, Dane Co., WI, but retired in 1947 and moved to Stoughton, Dane Co., WI. They had no children of their own, but adopted two!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

Thanks, LarsI have her birth date as 1 Oct 1869, and bap date of 28 Nov. 1869.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.