Gå til innhold
Arkivverket

[#30004] Ole Monsen gm Berthe Olsdatter, Bergen


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Kan dere se om det finnes det et skifte etter Ole Monsen som døde 08.04.1854. Sandviken 1-76.Og hva står det i så fall der ?Lenkemvh Grete Bratne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsmeldingen forteller at Mons Olsen (ikke Ole Monsen) døde i Øijorden, Sandviken 7. april 1854. Han etterlot seg enke og felles barn, men det var ikke noe til arv. Meldingen ble gitt skifteretten 8. april 1854 av datteren Margrethe Monsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Tusen takk og beklager navnforvirringen !Mons Olsen hadde nemlig en sønn som het Ole Monsen og jeg lurte spesiellt på om det sto noen opplysninger om han.Enken het nok Berthe Olsdatter, hvis han ikke hadde giftet seg med noen ny. Jeg har nemlig ikke funnet når Berthe døde. Av barn av Mons og Berthe har jeg funnet Ole, Berthe Helene, Marte Malene, Margrethe og Mons Olai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Øijorden

Jeg har en del opplysninger om denne fam.Mons og Berthe giftet seg i Bruvik kirke den 29.04.1802 Berthe: Birthe Marie Olsdtr. døde 08.03.1858 Adr. S1-78 (Biskopshavn)Mons Olsen bygslet gården S1-84 Eikeviken fra 1804 til 1807, bygslet så gården S1-76 Øijorden frem til 1840. I 1840 giftet deres datter Marte Malene seg med Johannes Johannesen Havre og de fikk da bygsel på gården.Om deres barn Ole har jeg bare at han ble født 02.01.1808 adr. S1-84 (Eikevike) Jeg har i tillegg oppført barn: Berthe født f.11.02.1803 KK, Synneve Helene f. 11.07.1818 adr. S1-76, Ane Christine f. 19.05.1823 adr. S1-76.mvh Kjell Øijorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Takk skal dere ha !Min tipptippoldefar het Ole Monsen og var gift med min tipptippoldemor Hendrikke Bergithe Olsdatter. Utifra deres ekteskap 30 okt 1831 Bergen, Askøy vet jeg at han var sønn av Mons Olsen i Bergen og hun var datter av bødtker Ole Endresen i Bergen. Jeg vet ikke hvorfor de giftet seg på Askøy, men var vel i tjeneste der. Etter giftemålet har de flyttet tilbake til Bergen og alle barna er døpt der.Disse to får barna 1832 Mons Olai, 1834 Birthe Marie, 1838 Ole Johan, 1842 Anne Marie, 1847 Anne Marie, 1850 RolfineJeg vet at både Ole Monsen og Hendrikke Bergithe Olsdatter var født i 1808 og finner dem i 1865 under gateadressen 18-111 sammen med den yngste datteren Rolfine og av yrke er han Borarbismand. Her bor de fremdeles i 1875.Foreldrene til Hendrikke var Ole Endresen og Anne Maria Hendrichsdatter og jeg lurer veldig på om Ole kan være den sønnen Mons Olsen Øijorden og Berthe Olsdatter fikk 02.01.1808, men mangler en kobling.Er dere to etterkommere av disse to ?Kanskje fadderene til barna til Ole og Hendrikke kan fortelle noe ? Har du, Yngve Nedrebø, mulighet for å gjøre noen oppslag her ?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&gardpostnr=2434&merk=2434#ovre>LenkeLenkeLenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Grethe.Vet du hvem som var foreldrene til Mons Olsen, Oles far? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Øijorden

Foreldre til Mons Olsen og Berthe Olsdtr. som bodde på Nordre Øyjorden gård var: Mons Olsen ble født på Stavenes B. Nr. 1 i Vaksdal i 1776 og hans foreldre var Olav Thomasson 1740 – 1832 fra Stavenes og Brita Johannesdtr. 1746 – 1782 fra Stanghelle. Olav og Brita fikk 9 barn . Etter at Brita døde giftet Olav seg opp igjen med Anna Nilsdtr. 1759 – 1834 fra Ytre Boge B. Nr. 1 . De fikk 6 barn Mons Olsen hadde demed hele 15 søsken. Brita Olsdtr. Ble født på Hana B. Nr. 1 i Vaksdal i 1778, og hennes foreldre var Olav Nilsson 1726 – 1802 født Fossmark, vokste opp på Helle, og Brita Tommasdtr. 1738 – 1782 fra Hana. Brita Olsdtr. Hun hadde 11 søsken.mvh Kjell Øijorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Kjell for utfyllende svar.Det var nok ikke de rette folkene for mitt vedkommende.Se forøvrig debatt nr.30174 i Arkivforumet.Jeg jakter der på en Mons Olsen som var forlover og fadder.Han ble da ført som ' af Bergen' og ved neste anledning med ' Haukeland' som bosted.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.