Gå til innhold
Arkivverket

[#30005] Skifte Jølster, Flatjord, Rasmus Olsen og Jesper Rasmussen


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg lurer på hva som står i skiftene etter disse to som jeg tror er far og sønn. Rasmus Olsen Fladjord, Jølster 46 side 286, 1730-1732 Jesper Rasmussen Fladjord Jølster 15 s 235 1779-1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Rasmus Olsen Flatjord er datert 11. juni 1731 og nevner enken Brithe Ellingsdatter og barna Ole R., 10, Elling R., 8, Jesper R., 7, Ole R. d.y., 2, Maritha R. d.e., 14 år, Borni R., 6, og Maritha R. d.y., 4 år.Skiftet hos Jesper Rasmussen Flatjord er datert 2. august 1791 og kommer som følge av kongebrev 20. august 1790, der Jesper og hans kone Marthe Knudsdatter fikk bevilling til skilsmisse etter at Marthe var havnet på Bergen Hospital som uhelbredelig syk (spedalsk).Denne Jesper Rasmussen, født ca. 1759, er nok ikke identisk med arvingen Jesper Rasmussen i skiftet i 1731, jfr. alderen i 1801-tellingen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Takk skal du ha. Da må jeg lete videre. Jeg har funnet på family seach en anetavle som det er endel feil med, men der står det at det er Rasmus Jonsen f ca 1732 som er far til Jesper Rasmussen. Hans kone skal være Aase Tollefsen. Skifte etter Rasmus Jonsen skal stå i bok 15 side 195 1779-1806. Er spent på om dette kan være rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Rasmus Jonsen er datert 21. juni 1790 og nevner enken Aase Tollefsdatter og sønnene Jesper Rasmussen, myndig, Tollef Rasmussen, myndig, Jon R., 18 år, Brite R., 21, og Johanne R., 19 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Tusen takk. Tror dette må være rett far. Ut fra det jeg ser av vigde i Jølster på digitalarkivet var Brite Ellingsdatter gift først med Rasmus Olsen 06.01..1717 Skiftet etter han var i juni 1731. Så gifter hun seg på nytt med Jon Andersen Flatjord 14.04.1732. Ut fra anetavlen på FS er Rasmus Johnsen sønn av Jon og Brite. Hadde vært spennede å få sett skiftene etter Jon og Brite, men det ser ikke ut på oversikten som de finnes. Barna til Rasmus Jonsen ser ut til å være oppkalt etter besteforeldre ( Jon, Tollef; Brita,) men siden Jesper ser ut til å være eldst, hvor kommer hans navn fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Rasmus J. Flatjords sønn Jesper er døpt i Jølster 24. februar 1760.Jon Andersen Flatjords sønn Rasmus ble døpt 15. juni 1732. (Og han hadde en sønn Anders til dåpen 4. april 1734.)Rasmus Jonsen fikk skjøte på bruket i Flatjord fra faren Jon Andersen i 1766. (Jon Andersen hadde kjøpt bruket i 1740.) Jon døde i 1784, 78 år gammel.Jesper-navnet hadde vært brukt i mange generasjoner på begge bruk på Flatjord, første gang navnet påtreffes der er i 1608. Oppkallingen i 1760 kan f. eks. være etter farens halvbror Jesper Rasmussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Tusen takk igjen. Jeg får stadig litt mer på plass. Vil døpte og gravlagte for Jølster også bli lagt ut på Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.