Gå til innhold
Arkivverket

[#30011] Feil i FT 1865 Gausdal


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Viser til innlegg nr 28940 som jeg skrev 21.03.05. Kan ikke se at det er gjort noen forandring. Engebret Nicolaisen er husfar på Nordre Kraabøl, men gardsnavnet er feil skrevet akkurat på denne Kraabøls-garden. Det står nemlig Kaabøl, og da blir det adskillig vanskeligere å finne fram for den som leter.Håper det kan rettes nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Hvis du mener det er en feil, bør du legge inn en kommentar på det i korrekturfeltet i tellinga. Dersom feilen står i originalen (og ikke er skjedd under avskrivinga) så skal den ikke rettes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Skal du legge inn korrektur på et gårdsnavn, må du først søke etter gårdsnavnet gjennom Finn gardar. Klikk på tallet foran gårsnavnet. Da vil Korrektur komme frem. Du klikker på Korrektur, og får opp et 'skjema', hvor du fyller inn det som trengs.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Har gjort utallige forsøk på å sende melding via korrekturknappen, men har ikke lykkes hittil. Fyller ut linjene og trykker 'hald fram' og da kommer skjemaet u-utfylt igjen, så jeg har gitt opp. Tenkte det kunne gå an å få fram melding på annen måte, men det går visst ikke det heller. Nå er ikke jeg så flink med data, men jeg trodde jeg kunne lese!!Ellers takk til dere som vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Her må du nok være tålmodig, Ruth! Jeg har selv lagt inn en korrektur på en innførsel i ft. 1801 - jeg tror det var i 2002 - og innførselen er fremdeles ikke rettet opp... Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Aldri. Ikkje når det gjeld skrivefeil. Me rettar feil som er oppstått under konvertering; felt som har fått feil overskrift t.d. Men for skrivefeil må me inn i originalmaterialet for å kontrollera, sidan det like gjerne kan vera den som har ført som den som har skrive av som har gjort feilen. Det kostar rett og slett for mykje arbeid. Her satsar me på å samla opp og vonar på at me skal få ressursar til å gjennomføra ein større kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk til Jan Oldervold for oppklarende innlegg,og takk til de andre som har kommet med bidrag. Da er det vel bare og vente på at det blir bedre bemanning en gang i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.