Gå til innhold
Arkivverket

[#30012] MØKLEBUST i Indvig


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Min 3XtippoldefarRASMUS ANDERSEN MØKLEBUST(født 10/9-1793) tjenestekarl i Indvig gift i Nykirken den 28/4 1822 med ELEN MARIE HALVORSDTR(Født i Stavanger).Konfirmert:17/9-1809 av Hr Cammermeyer,nevnt som 16 år gml.Nevnt i 1801 tellinga: som boende på gården Møchlebust i Udvig sokn i Indvig. Da er han nevnt som fosterbarn av: ARNE ARNESEN og RAGNHILDE HARALDSDATTER(Werloe).Kansje var han den samme som ble døpt i Indvig: 22/9-1793 av 'forældre ANDERS Mathisen Sølvberg og MARTHA Arnesdatter Mø...... UÆGTE FØDD!.Det som gjør det litt interessant er jo at Rasmus sine fosterforeldre hadde en datter:MARTHA Arnesdatter Møchlebust døpt:27/7-1773.Sannsynligvis er MARTHA død allerede før 1801.faren:ANDERS Mathisen Sølvberg er jo også litt interessant:I 1801 nevnes det en kar med dette navn på Sølvberg:Anders Mathiesen 'jordløs Huusmand' gift med enken:Anna Pedersdatter.og han ble trolovet med en Anna Pedersdatter Sølvberg bare måneden etter at RASMUS ble døpt: TROLOVET: 27/10-1793 GIFT:12/11-1793 ble Unkar:ANDERS Martinussen Teigen gift med Pige Anna Pedersdatter Sølvberg.I tillegg finnes to andre i Indvig med samme navn en på Lunde og en på Bergseter og en til på Sølvberg(Alle gift før 1793!).Har hørt at man kunne bli stilt i gapestokk,bøter og fengsel for slike leiermål. man kunne til og med bli henrettet hvis det gjentok seg?.Kunne noen hjelpe meg å finne nevnte personer i kirkebøker,offentlige skriftemål,dåp,begravelse div:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Har du bygdebøkene for Innvik/Stryn?På Sølvberg, bnr. 4, Innitun har vi en Anders Mattison, d. 41 år gml. 1802, gm. Gunhild Torbjørnsdtr. Sølvberg. I bygdeboka kan ser det ut som at slekta følges fra far til sønn bakover til 1563 på samme bruk.Resonnementet ditt ellers ser sannsynlig ut, og denne Anders Mattisen Sølvberg er sannsynligvis far til din Rasmus. Den atktuelle siden kan eventuelt scannes og sendes deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Kanskje burde du sjekke dette skiftet i arkivforum:7138 Anders Mattisen Sølvberg Stryn 599 21a 1804-1808Det kunne også vært interessant å få sjekket hvem som var faddere i Rasmus sin dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Jeg har klart å finne tre Anders Martinussen/Mathiassen døpt i Innvik/Utvik3/9-1752:Anders Martinussen Tejen foreldre:Martinus Pedersen og Anne Anersdatter.30/12-1760:Anders Matthiassen Lunde foreldre: Matthias Andersen og Eli Olsdatter.12/4-1771:Anders Mathiassen Kirkejde foreldre: Matthias og Anna Margretha Christ. ----------------- I tillegg fant jeg nevnt skifter etter tre Anders Martinsen/Mattissen Sølvberg:1:1799-1803, 2:1804-1808, 3:1827-1833Og jeg fant dødsfall til tre: 20/8-1802 døde:Anders Marthinsen Sølvberg(f.1760). 26/5-1806 døde:Anders Marthinsen Sølvberg(f.1744). ------------------- Når det gjelder Anders og Gunhild Sølvberg som du nevner så var de gift: 15/6-1775. og det var de fortsatt i 1801. ------------------ Tenkte jeg skulle se litt om noen har funnet noe her på 'Brukarforumet' og så spørre på 'Arkivforumet'.Det må minst ha vært tre Anders Mattiasson/Marthinsson i Innvik rundt den tida.Takk for hjelpa så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg tror ikke du skal blande Martinus/Martin med Mattias/Mattis/Mathias. Det er helt forskjellige navn.:=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Tor, ja jeg er klar over at det er helt forskjellige navn.Men jeg har erfaring med at ting ikke alltid blir skrevet riktig,og derfor har jeg bare for sikkerhetsskyld tatt med Martinsen og Martinussen.Jeg nevnte fx: '1801 nevnes det en kar med dette navn på Sølvberg:Anders Mathiesen 'jordløs Huusmand' gift med enken:Anna Pedersdatter'selvfølgelig er det jo ikke sikkert at dette er en samme som: ble Ungkar:ANDERS Martinussen Teigen gift med Pige Anna Pedersdatter Sølvberg. TROLOVET: 27/10-1793 GIFT:12/11-1793Spesielt fordi hun blir kalt enke i 1801. og blir kalt pike i giftermålet. -Og hvem ville vel giftet seg med en fyr som akkurat hadde fått døpt sitt uektefødte barn. -I tillegg så er det jo klart at Mathiesen og Martinussen kansje ikke er så lette å forveksle.Så du har nok rett-men tar med det for å være absolutt sikker. (Gikk muligens litt for raskt for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Å gifte seg med ein som nettopp har fått døypt eit uekte barn er ikkje noko problem. Det har skjedd rett ofte, så det skal du ikkje bruke som noko indisium i verken den eine eller den andre retninga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Her er Rasmus sine faddere ved dåpen:Nils Verlo, Knud Sølvberg, Anders Møchlebust, Kari Hage, Anna Berge. (Her hentet fra den trykte utgaven av 'Kirkebok for presten Innvik I 1750-1819', utgitt av Sogegruppa i Oldedalen og Strendene Bondekvinnelag.)Angående de tre Andersene som jeg fant skifter etter sees her:Anders Martinsen Sølvberg, skifte datert 28. juli 1803. Arvingene var hans søsken Peder Martinsen, Elling M., Absalon M., Magnilde Martinsdatter, 46, og Karie M., 44 år.Skiftet etter Anders Mattisen Sølvberg erdatert 20. august 1806 og nevner enken Gunnilde Torbiørnsdatter og barna Mathias Andersen, gift, Torbiørn M., myndig, men ugift, Ole M., myndig, men ugift, Anders M., 22 år, og Elie M., 24 år og ugift.Skiftet etter Anders Matiasen Sølvberg er datert 10. mai 1830 og nevner enken Marte Olsdatter og barna Mathias Andersen, 6 år, Marthe Andersdatter, 4 år, og Magdelie Andersdatter, 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Det ovenfor fikk jeg foresten svar på av Yngve Nedrebø på arkivforumet.Men tenkte det kunne være greit å samle de opplysninger jeg får her på Debattforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Av fadderne til Rasmus sønn av Anders Mathisson Sølvberg og Martha Arnesdtr kan muligens identifiseres med:mormors bror?:Niels(Haraldsson)Verloe. fars .....?:Knud Sølvberg. mors bror?:Anders(Arnesson?)Møchlebust. fars......?:Kari(Rasmusdtr?)Hage, mors søster?:Anna(Arnesdtr?/Rasmusdtr?)Berge.Når det gjelder arv til uektefødte barn, stemmer det at de ikke hadde arverett?.Foreløpig står jeg nok igjen med fem kandidater:-1.Anders Mathissen Sølvberg(1754-)g-2m:Anna Pedersdtr.-2.Anders Mathiessen Sølvberg(1744-26/5-1806)gm:Gunhild Torbjørnsdtr.-3.Anders Mathiassen Bergseter(ca 1767-)g-2-m:Berthe Hansdtr.-4.Anders Mathiassen Lunde(Tonning Øvre)(1760-)gm:Malena Iversdtr.-5.Anders Mathiassen Kirkejde(1771-).De mest sannsynlige er nok nr 1 og 2.Takk for all hjelp jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.