Gå til innhold
Arkivverket

[#30016] Hadsel og Dverberg


Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei.. Nils Eriksen (muligens Nils Christian Eriksen) f ca 1833 (i Hadsel?) gift med Nikoline K(ristine?) Samuelsdatter f ca 1828 (i Dverberg?), paret er registrert i FT i 1865 på Bakken i Dverberg.. Hvor og når er de født, og hvem er foreldrene til disse? Er foreldrene med i folketellingen i 1801? I FT i 1875 er Nikoline enke, når dør Nils?På forhånd takkMvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner dette ekteskapet i FS/VRI (som vel er mer pålitelig enn IGI, men bør sjekkes!): [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=30715165&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke. Her står Samuel Nilsen oppført som faren til Nikoline Kristine Samuelsdatter. Når jeg foretar nytt søk i FS, finner jeg i IGI imidlertid en Nikoline MARIA Samuelsdatter, døpt 7.2.1828, Dverberg, datter av Samuel Nilsen og Anna Bergitte Ediasdatter. Imidlertid oppgis Nikolines fødselsår i 1865 til 1830 Lenke og det samme i 1875, når hun også er blitt enke og bor på Skarsten, kalt Nikoline K. Samuelsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Tusen Takk Grethe …Når det gjelder Nikoline, så var det det som var problemet mitt, jeg vet ikke nok om grensegangene på Andøya til å ha noen formening om Nikoline Kristine og Nikoline Maria kan være identiske. I utgangspunktet kan Nikoline Maria være en datter som døde og Nikoline Kristine være delvis oppkaldt etter henne. Men Nikoline Kristine kan også være ”uekte” altså ha en annen mor. Forøvrig er i tillegg til alderen oppført i folketellingene (f ca 1830), alder ved inngåelse av ekteskap i 1858 31 år, altså f ca 1827. Jeg hadde håpet å få avklart dette..Når det gjelder Nils Eriksen så er jeg enig i at det antakelig er ham, men jeg mangler tilgang til kilder som kan bekrefte dette. Spriket i alder oppgitt ved ekteskapsinngåelse i 1858, 27 år (f ca 1831), til alder oppgitt i folketellingen i 1865, 30 år (f ca 1835), er godt innenfor normalen ( :-) har sett sprik der et barn er 3 år yngre enn faren, og 4 år yngre enn mora ).. MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

1. Det blei født to stykker Nils Eriksen i Hadsel først på 1830-tallet, Nils Kristian E. f. 1831 (foreldre Erik Nilssen/Malena Olsdtr) og Nils Kristen E. (foreldre Erik Nilssen/Berit Kristensdtr).2. Det er nokså sikkert Nils Kristian Eriksen (f. 1831) som gifta seg på Andenes 25.09.1853 med Nilla Katharina Margrethe Pedersdtr. De bodde på den delen av Andenes som heter Bakken. Nils døde 31.12.1864, og Nilla gifta seg seinere med Ingebrigt Evensen.3. Også Nils Kristen Eriksen (f. 1833) kom til Andøy. Han gifta seg 12.09.1858 med Nikoline Maria Samuelsdtr, og de bosatte seg i Breivika. Nils døde 29.08.1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Johan, hvor sikker er du på det du sier i punkt 2? Dersom Nils døde i 1864 er han utelukket (min erfaring med livets gang tilsier det).. den Nils Eriksen jeg søker er i live ved folketellingen i 1865, og han er også far til et barn født i Juni 1866. Nils er borte i 1875, så jeg antar at han må være død en gang mellom november 1865 og 1868, da det ellers kanskje ville vært født et barn ca 1868-69.. Dersom paret ble gift i 1853 burde det vel være født barn før 1859? De barna jeg har registrert på paret er født i 1859 (Elen Sofie), 1862 (Anton Bernhof), 1864 (Juliane Marie), 1866 (Gerhard Theodor), de 3 eldste? er registrert i folketellingen i 1865, Gerhard er i tillegg til de 3 eldste? Registrert i folketellingen i 1875, i 1865 er de på Bakken og i 1875 på Skarsten..Hvem er foreldre til Nilla Katharina Margrethe Pedersd.?Er Erik Nilsen og Malena Olsd. med i folketellingen i 1801?Jeg må prøve å nøste i den her tråden..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

De barna du nevner, har jeg registrert under paret Nils Kristen Eriksen og Nikoline Samuelsdtr (se pkt. 3 i mitt forrige innlegg), pluss Ida Mathilde Charlotte f. 1869. De losjerte i 1865 på bygselparten Bakken under gården Skarstein, der gårdkone var Anne Eriksdtr, eldste søstra til Nils Kristen Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei ..Takker for responsen på mitt spørsmål…Jeg har prøvd å få avklart problemet (innlegg 1, 2 og 3) med Nikoline Kristine Samuelsdatter, men siden jeg ikke har tilgjengelige kilder blir det bråstopp på henne..Er det noen som vet hvor Samuel Nilsen kom fra? Når ble han gift med Anna Bergitte Ediasdatter ? er disse to foreldre til Nikoline Kristine også, eller er Nikoline Marie og Nikoline Kristine identiske?Det ble mange spørsmål… :-)MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..så var vi tilbake her igjen...noen av opplysningene viste seg ikke å være riktige, dette kom frem i et tema som var avledet fra denne debatten.. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=30070&sok=&startnr=&antall=&spraak=>Lenke -mitt håp er at det kan la seg gjøre å få nøstet opp i hvem personene som er nevnt i de første innleggene her er...som tillegg: Nils K. Eriksen var sønn av Erik Nilsen, Erik er muligens sønn av en Nils Jacobsen på Storå i Hadsel, jeg finner ingen av disse i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Nei, Storå (i Hadsel) og Steiro (i Sortland) er ikke samme sted. Jeg ser at Nils Jakobsen hadde flytta til Tengelfjorden pr. 1801. Der finner du også Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei ..jeg går ut i fra at Nils Jacobsen har sitt opphav på Storå, problemet er at stedet ikke dukker opp på gårdssøk 'st' i 1801, hva er 1801 navnet på gården? jeg får 6 treff, (Stokmarken, Stejloe, Strand, Strømfiorn, Stenbachen og Storvigen) og antar at det ikke er noen av disse..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Storå var en liten gård med stort 'gjennomtrekk', og lå antakelig folketom i 1801 pga. de forferdelige tidene. Nils Jakobsen og familie flytta nok sørover til Tengelfjorden av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei ..ja det er godt at du Johan vet hvem jeg leter etter... du sier Hadsel ikke er ditt område, jeg skal ikke si hvor fjærnt det er fra mitt.. jeg har aldrig vært der, og eneste hjelpemiddel er NAF boka og den er ikke videre detaljert..jeg tror jeg har funnet Nils Jacobsen i 1764 og 1765, da er det en med dette navnet på Hadsel prestegård, dermed stopper det antakelig på ham her.. det er en Nils Jacobsen bosatt i Hatvig som blir konfirmert i 1778, 19 år, vet ikke om dette kan være samme..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hattvika er kloss ved Storå, så der brenner tampen! Ellers hadde både Hattvika og Storå samisk bosetning på 1700-tallet, men navnet Nils Jakobsen virker mer norsk enn samisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Som barnefødt vesteråling har jeg vel lettere for å finne fram, men disse brukene trenger du mer enn lokalkunnskap til å finne. Vi gjerne anbefale en bedre løsning enn NAF-boka. Forsøk www.hvor.no, fant både Storå, Hattvika og Tengelfjorden der. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei igjen..takk for kart-linken John, den fikk meg bort fra Hadseløya, men jeg vet fortsatt svært lite om geografien i Hadsel, og enda mindre om sosiale skiller i områdene som Johan nevner i sine innlegg 11 og 13..klok av skade (se innlegg 8) prøver jeg nå å finne ut om følgende funn i FS angående Nikoline K. Samuelsdatter er den det ser ut til at hun kan være:SAMUEL NIELSSEN Gift: 29 OCT 1820 med ANNE BIRGITTE NORMAN EDIASDR ANNA BIRGITTA FREDERIKKE SAMUELSDR Døpt: 08 SEP 1821 – Dverberg – SAMUEL NIELSEN og ANNA BIRGITTA EDIASDRKIRSTINA MARIA SAMUELSDR Døpt: 13 JUN 1824 – Dverberg – SAMUEL NIELSEN og ANNE BIRGITTE EDIASDRNICOLINE MARIA SAMUELSDR Døpt: 07 FEB 1828 – Dverberg – SAMUEL NILSEN og ANNA BIRGITTE EDIASDRer det troverdig at Nikoline K. Samuelsdatter hører til her?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei og god pinse! Samuel og Anna hadde så langt jeg finner det 5 døtre og en sønn. Datteren Nicoline heter Nicoline Maria, får ikke Nicoline Kristine til å passe inn. Hadsel kommune er meget spesiell, i tillegg til Hadseløya har du deler av Langøy, Hinnøy og Austvågøy (Lofoten) som inngår i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei.. fortsatt god pinse..er Karen Samuelsdatter (f: ca 1831) i Dverberg en av de andre barna til Samuel Nilsen og Anne Birgitte Ediasd. Karen er på Vesterbakken i FT 1865 LenkeNår døde Kirsten Maria og Nikoline Maria? finner dem ikke i FT 1865..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.