Gå til innhold
Arkivverket

[#30017] Dverberg


Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei..Bertil Eriksen f 15.12.1823 i Bergen gift med Karen Falentinsdatter ??????? f ca 1828 i Dverberg?, paret er registrert i FT i 1865 på Bakken i Dverberg. Hvem er hun??? Bertil Eriksen f 15.12.1823 i Bergen gift med Karen Marie Johannesdatter f ca 1828 i Dverberg?, paret er registrert i FT 1875 på Nordre Nedrejord i Dverberg. Er det samme dame som er registrert i 1865 med annet patronymikon? Hvem er foreldrene til Bertils kone (hva hun enn heter), er foreldrene hennes med i folketellingen i 1801?På forhånd takkMvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Karen ser ut til å leve i 190O, bosatt på enke på Skarstein, Dverberg. Husfaderen er Olaus Bertilsen, og det het en av sønnene til Bertil Eriksen og Karen. I 1900 har hun patrinymikon (farsnavn) Johannesen LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Se på denne som jeg fant i FS/IGI. Den må sjekkes, men kanskje den kan forklare hvorfor Karen kalles Valentinsen (Falentinsen) i 1865. Det kan se ut som farens patronymikon er blitt brukt også som datterens patronymikon i 1865, mens hun er 1875 og 1900 har farsnavn som viser at hun er datter av Johannes:KAREN MARIA JOHANSEN Female Event(s):Birth: 25 JUL 1825 Christening: 14 AUG 1825 Dverberg, Nordland, NorwayParents:Father: JOHANNES WALENTINSENMother: GERTRUD MAGRETHA JOHANNESDATTER--------------------------------------------------Her ser vi også at moren til Karen heter Gjertrud Margrete, og den ene datteren til Bertil og Karen het vel også Gjertrud – det tyder på oppkalling.Kan dette være Johannes Valentinsen / Falentinsen i Dverberg 1801? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11872.wc2&gardpostnr=34&personpostnr=717&merk=717#ovre>Lenke. Han er her 24 år og ugift. Iflg. FS/IGI ble ekteskapet mellom Johannes og Gjertrud Maria inngått ca. 1804 i Dverberg, og jeg finner disse barna: Ole, døpt 4.5.1805, Bjørnskind, Dverberg Bereth Martha, f. 30.8.1806, Bjørnskind, Dverberg Falentin, f. 30.4.1808, Bjørnskind, Dverberg Johannes, f. 3.6.1810, Bjørnskind, Dverberg Ole Martinus, døpt 30.10.1822, Dverberg Karen Maria, døpt 14.8.1825, DverbergHva det store aldersspranget mellom de fire første og de to siste barna skyldes, vet jeg ikke. Men foreldrene ser ut til å være de samme. Men Johannes Falentinsen er da 48 år ved fødselen til Karen. Dette kan være Gjertrud Margrethe Johannesdatter i 1801, hun er 17 år, f.ca. 1784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Karen Maria Johannesdtr og Bertil Eriksen gifta seg 10.10.1849, bodde først et par år på Fiskenes og deretter på Skarstein. Foreldrene til Karen Maria var Johannes Fallentinsen og Gjertrud Margrete Johannesdtr, som hadde ni barn. Dette paret er omtalt på gårdene Bjørnskinn og Åknes i del 1 av gårds- og slektshistoria for Andøy. Bertil og Karen Maria vil bli omtalt i del 4. Bertil døde 04.04.1879 og Karen Maria 08.05.1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Tusen Takk Grethe og Johan..Det var rikelig med nye personer å følge opp.. :-)Jeg har sett etter bygdebøker og lignende fra Andøya på biblioteket i Tromsø, men av en eller annen grunn har det vært klinisk renset for dette… får prøve å bestille gårds og slektshistoria for Andøy…Johan, har du sett den eksakte ordlyden i kirkeboka ved ekteskapsinngåelse mellom Bertil og Karen? MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Gjertrud var gift 2 ganger: 1771 med Johannes Olsen (ca.1742-ca.1786). 1788 med min 3xtipp Peder Jørgensen (ca.1765-1799). Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Tusen Takk John, nå vet jeg hvor jeg kan henvende meg om det oppstår stopp på henne :-)jeg har ikke tallet akkurat nå på hvilken tipp det blir for meg...MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.