Gå til innhold
Arkivverket

[#30020] Ole Reiersen g.1823, Tune - hvor kom han fra ?


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Er det noen som kjenner til hvor denne Ole Reiersen kom fra, eller når han døde ?I følge kirkeboka for Tune giftet han seg i 1823 med pigen Ane Svendsdtr., og Ole står da oppført som gårdsmann på Aaserød og enkemann. Han var da 56 år gammel.Fant også dødsfallet til Ane. Hun døde 1846, og det står der 'enken efter Ole Reiersen'. Fant bare at de hadde ett barn ; Ane Maria f.1823.Finner en Ole Reiersen gift 1806 i Onsøy, men kan ikke finne noen i FT 1801, som passer med alderen hans.Har ikke funnet han blant døde i Tune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei ronny Jeg tror han kan ha vært en periode i varteig, men jeg husker ikke så mye. Ellers tror jeg han holdt til på Grotterød.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Lurer meg på om de ikke hadde sønnen Hans Olsen også?Når Hans gifter seg for annen gang, 19.11.1858 i Tune, er foreldrene oppført som Ole Reiersen og Anne Svendsdtr. Bruden er enke Inger Marie Olsdtr. (??) med far Mathies Pedersen. Her finner du paret igjen i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hans Olsen (3) født 1821 på Sør-Opstad død 1870. gift med 1) Grete Marie Knutsdtr. f. 1824 på Lande (datter av Knut Hansen Lande) 2) Inger Marie Mathiasdtr. f. 1823 på Amdal (enke etter Hans Johansen d. 1855)På Lande bor også Erik Reiersen f. 1808 på Grotterød, gift med Berte Hansdtr.f. 1809 på Bjørnland. - Mulig en bror av Ole Reiersen?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Når Erik Reiersen gifter seg 30.11.1832 står far oppført som Reier Torgensen på FS. Vil tro det er feilskrift for Jørgensen, og at det er foreldrene du finner på Grotterød i 1801: Lenke Hvorvidt de også er foreldre til Ole, må du gjerne til kirkebøkene for å avsløre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Takker for svar.Har nå sjekket denne Hans i kirkeboka. Han ble f. 28.10.1820 og var uektefødt barn av Ole Reiersen og Ane Svendsdtr, som senere giftet seg.Fant også at de hadde et barn til : Sofia, f.18.6.1825. Foreldrene bodde da på Berbye. Det er vel i Varteig.Det står nevnt en Ole Reiersen noen steder i boka om Varteig, der det bl.a. sies at han på 1820-tallet stykket opp gårder. Men, det står ikke noe om hvem han var.Siden han var 56 år gammel da han giftet seg i 1823, og enkemann, kan ikke Reier Jørgensen Grotterød være faren. Han burde da vært født rundt 1767, men finner ingen i 1801 som passer med alderen.Han var gårdmann på Åserød både i 1820 og da han giftet seg i 1823, så han har vært bosatt der noen år. Vet ikke om det står noe om han i bygdeboka for Tune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Det er ikke mye hjelp å få i Tune boka. Under Åserød står det : Ole Reiersen, gift med Anne Svendsdtr.,er nevnt her i 1820-åra,og han ble etterfulgt av Gunder Svendsen,gift med Rønnaug Kristensdtr.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du har selvsagt rett, Ronny. Hvis han faktisk var 56 år i 1823, må vi lenger ut på landet etter ham... Det passet så fortreffelig bra med sønnen og potensiell bror på Lande, opphold på Grotterød osv., men det kunne selvsagt ikke være så lett! Det er jo sjelden det. Skulle gjerne hatt alderen ved dødsfallet hans å gå ut fra, for å dobbeltsjekke alderen ved vigsel, men det blir vel å lete etter nåla i høystakken. Jeg har vært fra nord til sør i 1801 uten å finne noen god kandidat jeg også. Det er igrunnen derfor jeg lurer litt på om alderen i 1823 er riktig oppgitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Jeg har sett på giftemålet i kirkeboka flere ganger for å se om alderen kan tolkes annerledes, men det blir 56 hver gang... Ser at vielsen også står i FS. Der står det samme alder.Den Ole Reiersen du fant i 1801 håpet jeg også det var. Men, det er han som i 1865 bor på Ødegaarden i Tune.Får prøve å se etter dødsfallet hans nok en gang. Det må ha skjedd før 1846.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Den Ole Reiersen som Ketil(9) fant var nok ikke den rette.Han var f. 1799-1884 gift med Ane Larsdatter fra Svindal død 1848. De fikk sitt første barn, Gundro f.1826.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ny kandidat i FT-1801, Bragernes: LenkeSiden hans bakgrunn virker ukjent for forfatterne av Tune/Varteig-bøkene, kan det jo være at an kommer utenbygds fra. At en arbeider fra Bragernes skulle havne på bygda i Smålenene virker kanskje ikke veldig trolig, men det bør jo sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Ja, jeg så han og mener dette er den heteste kandidaten. I FS fant jeg deres siste barn født 1812 i Onsøy. Kanskje kona døde rett etter dette og han flyttet til Åserød i Tune ? Skal sjekke i kirkebøkene for Onsøy og Tune i perioden 1812 - 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Fant under Åserød det midtre bruket : Ole Reiersen eide dette fra det ble utskilt ca.1814 og til 1824,da han solgte til Kristen Olsen.Ingen flere opplysninger om ham.- Om han bodde her?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Jeg skal sjekke konfirmerte i Tune ca. 1824-1828 og se om jeg finner Helene der, og om farens navn er nevnt ved vielsen hennes i Spydeberg.Det stemmer bra med at Ole tok over på Åserød ca. 1814, da kona trolig døde i Onsøy ca.1812. Det ser mer og mer ut som om det kan være den rette Ole, men jeg skal sjekke dette i løpet av dagen.Litt oppsummering om han:Gift 1. 8/6-1792, Ø.Fr.stad : Soldat Ole Reiersen og pige Anne christensdtr. død 1804Gift 2. 27/4-1806, Onsøy : Enkem. Ole Reiersen og Maria Christensdtr.Gift 3. 10/5-1823, Tune : Enkem., gårdmann på Aaserød Ole Reiersen og pigen Ane Svendsdtr.Tok over på Åserød ca. 1814 og solgte det ca. 1824. Bodde på Berbye i Varteig i 1825. Siste gang jeg har sett han nevnt var ca.1828 i Varteigboka. Kona Ane Svendsdatter døde som enke i Tune i 1846.Innflyttingslistene til Tune begynner ca. 1814-1815, så kanskje han står oppført der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Forsberg
Lenke Hans, født uekte av Anne Svendsdatter o far Ole Reiersen.Kan noen tyde hele teksten for meg.Ole var min 3 ganger tippoldefar. Er det nå noen som har funnet ut hvor han kom fra og når han døde ? Mvh. Terje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.