Gå til innhold
Arkivverket

[#30023] Jacob Geelmuyden Molde Gelmeiden Geelmeiden


Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest John H. Aarønes

Jacob Gelmuyden er første gong nemnt i Molde 1799. I 1801 var han fullmektig hos den rikaste kjøpmann i Molde på den tida, Claus Lund Stephensen. I folketellinga 1801 er han 26 år og ugift.Kort tid etter vart han gift med Dorothea (Susanne) Olsen og dei fekk mellom anna desse barna:a. Lauritz Petter (1805 - 1805) b. Ingeborg Marie Petrine døpt 07.03.1806 c. Laurentze Elisabeth døpt 14.03.1811 d. Kirstina Lovisa døbt 25.06.1813Ettter kvar fekk han ein økonomisk og sosial nedtur. Hans hus vart selde ved auksjon i 1814, og han vart og skilt frå kona si.J. A. Schneider nemner i 'Molde og Romsdalen' ein bror av Jacob, nemleg skipper John Lind Larsen.På s. 202 i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (C.S. Schilbred: En shipping-slekt fra Sørlandet) vert det nemnt ein Jacob Geelmeyden Petersen, født 12. des. 1757 i Kr.sand død før moren (før 1780).Eg veit ikkje om det kan vere nokon samanheng til Jacob Geelmuyden som heldt til i Molde som kjøpmann. Men kanskje nokon veit meir om denne personen som av ein eller annan grunn kom til Molde heilt på slutten av 1700-tallet.Dorothea (Susanne) Olsen, kona skulle eg og gjerne visst meir om.Takksam for all informasjon om dei nemnte personane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg vet ikke om dette er er relevant, men jeg vet at det bodde en familie som het Geelmuyden et sted i Sogn på 1700 tallet. Han jeg tenker på var prest og hadde mange barn, blant annet Dorothea som det senere er skrevet bok om. (Dorothea Ankers Krønike).Kanskje et blindspor, men allikevel?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Funnet på Fam.search (som må sjekkes):Jacob Gelmuyden Larsen døpt 9-9-1774 i Arendal med foreldre Lars Jensen og Ingebor Nielsdtr. Han giftet seg 29-1-1802 i Øyestad med Dorthe Susanne Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk for interessante tips.Først til mitt eige innlegg (1). I referansen til NST kom ikkje nr. med. Det skal vere NST nr. XX s.202.Innlegg 2 - Lars O. W.: Dorothea Ankers krønike høyres spennande ut. Skal få tak i den! Var prestens namn Gert?Innlegg 3 - Olav R. M.: Det høyres jo lovande ut.For det første at dei gifta seg i 1802, det stemmer godt med dei opplysningane eg har. At dei gifta seg i Øyestad forklarar kvifor eg ikkje fann opplysningar om dette i kirkeboka for Molde.Farens namn Lars stemmer bra med at broren kallar seg Larsen.Elles ser eg at kona kallas Olsdtr. på FamilySearch. I Molde kirkebok står Olsen.Så no får eg leite vidare i rundt Arendal/Øyestad - distirktet.Innlegg 4 - Carsten S.: Takk for tipset - har du noko framlegg til kva for famile eg bør ta for meg. Fann ikkje noko på Google-søk. Takk for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei JohnJa prestens navn var Gert, og konen het Margrethe Leganger. Dorothea hadde i hvert fall en søster, og en bror. Familien kom fra Nederland, og besto av flere forretningsmenn. Dorothea ble tvangsgiftet med en prest fra Vang, og senere gift med presten Erik Anker. Boken er skrevet av Eiliv Odde Hauge, og er ren forlystelse å lese.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Flere personer med slektsnavn Geelmuyden er omtalt i lokal litteratur i Grimstad, særlig Landgraffs bøker fra 1890-årene.Følgende fornavn finnes i navneregisteret: Abigael Marie, Adrian, Andreas Hornbeck, Anna Dotohea, Anna Katrine, Augustinus Ebbel, Bernhard, Bernhard Fredrik de Lange, Bernt Kristoffer, Ellen, Fredrikke Kristiane, Gerhard, Gert Adriansen, Gert Kjøbmand, Gert Prest, Hans, Hans Mikale, Ivar Kristian Sommerschield, Jakob v. der Lippe, Jakob v. der Wida, Jakob Gerhardsen, Joakim Kristian, Johan, Johan Collett Dedekam, Johanne Margrete, Karen Dorothea, Knud, Knut, Kristian Fredrik Dreyer, Kristian Torberg Hegge, Ola Andreas Stang, Peder, Thora, Vilhelm. (Alle med etternavn Geelmuyden).- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk for desse opplysningane. Eg må berre leite vidare ut i frå den informasjonen eg har fått her. Ein kan vel kanskje gå ut i frå at Jacob får 'tilnamnet' Geelmuyden som ei oppkalling etter ein eller annan med etternamn Geelmuyden?Og at broren oppkalling etter ein med etternamn Lind?Jacop Gelmuyden som er omtala i NST XX hadde bl.a. ei niese som var gift i Øyestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Fredly

For å gjøre dette enda mere inviklet, så finnes det en 'Gelmejden' som er registret som død i Edøy kirkebok (Smøla)i 1784, nemlig 'Betienten Jacob Gelmejden', 42 år gammel. Samme året døpes en 'uekte' gutt den 10. okt. 1784 med foreldre Joh. Geilmejden og Maritte Nielsdatter '1 uægte dødfød Drengebarn fra Rostvold. Begges første Lejermaal.' Undres på om ikke den 'Joh' og Jacob kan være samme personen, og at navnet Jacob er det rette her?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.