Gå til innhold
Arkivverket

[#30031] Mathis Mathisen, f. 1754, Tørberget i Trysil


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Mathis Mathisen f. Tørberget, Trysil. Dpt. 29.9. 1754 ble gift med Berte Olsdatter, f. Hammersgård, Trysil. Dpt. 19.7. 1772. Her er de i 1801: LenkeBerte ble senere gift med Ole Olsen Tørberget, men hvem var Mathis' første kone?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser av 1801-tellingen at Mathis Mathisen har to sønner som må være fra første ekteskapet, Mathis, 24 år (f.ca. 1777) og Anders, 19 år (f.ca. 1772). I FS/IGI (må sjekkes!!) finner jeg følgende:Mattis Mattisen Birth: 01 JAN 1778 Torberget, Trysil, Hedmark, NorwayDeath: 26 APR 1833 Trysil, Hedmark, NorwayFather: Mattis MattisenMother: Randi Persen--------------------------------------------------Anders Mattisen Birth: 21 JUL 1782 Torberget, Trysil, Hedmark, NorwayFather: Mattis MattisenMother: Randi Persen--------------------------------------------------Det ser altså ut til at den første kona til Mattis het Randi Persen. I FS står det at Randi er født 1743 (ingen dato), og at hun døde 2.11.1794 i Trysil. Håper denne informasjonen leder deg på rett vei…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Iflg. FS ble Berte og Mathis gift i Trysil 27.12.1795. De fikk Ragnhild, f. 28.1.1798 og Ola, f. (døpt?) 25.12.1800. Her er for øvrig en historie fra Tørberget, Trysil [url="http://www.sor-osterdalslekt.no/Sagn_og_Historie.htm>Lenke. Tørberget sammen med Galåsen og Søre Osen i Trysil var opprinnelig rene finnegrender, ser jeg et annet sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Grethe. Det ser ut som du har funnet den første kona til Mathis. Takk for hjelpen og takk for linkene.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Randi oppgis i kirkeboka å være i sitt 51. år. Trysilboka hevder at hun ikke er født i Trysil. Hun er trolig ikke konfirmert i Trysil, men sikre kan vi ikke være siden det for de mest aktuelle årene kun er ført antall konfirmanter, ikke navn. De må trolig være gift i 1776 eller -77, siden tvillingparet som døpes 1. jan 1778 ble oppkalt etter hver sin bestefar - Mattis og Peder. (FS oppgir født, men det er feil, og siden det bare var gudstjebeste i Trysil fire ganger i året, kan fødselen ha skjedd nokså tidlig på høsten 1777.) Av fadderne til de to tvillingene er det bare en Persen - Halvor Persen Kolos.Mattis hadde forøvrig også et uekte barn, Marte, i 1774 med Marie Bertelsdatter Tørberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Mattis og Randi ble gift i Stange 2. april 1776. Se Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift nr. 1/2002, s. 12, med henvisning til Stange kirkebok 1767-87, s. 208.Det er da naturlig å søke i kilder for Stange etter opphavet til Randi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Dette ble etterhvert svært interessant. Stor takk til Lars og Ronny for nyttige opplysninger. At jeg skulle lete etter Randi på Stange hadde nok tatt lang tid før jeg hadde skjønt, selv om jeg vet at det var mange forbindelser mellom Tørberget/Trysil og Stange på denne tiden.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.