Gå til innhold
Arkivverket

[#30033] Johannes Clemetsen, sagmester v/Baaselands/Næs Verk 1737/38. Hans opphav?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken i #102 virker ikke, men jeg har abonnement på Aftenpostens arkiv, og har nå lest notisen. Det finnes for øvrig flere gamle Aftenposten-oppslag som omhandler historien rundt det aktuelle området, bl.a. en fra 21. februar 1942 (aftenutgaven) om Beierbrua. Der refereres det til Colletts 'Gamle Christianiabilleder' vedrørende mølleeier Anders Beier som skal ha blitt drept (når?). Han var leverandør av mel bl.a. til Akershus festning. Ellers kan vi lese følgende: 'I 1743 eiet Børre Beiers enke et hus tett ved Hammergaarden, nedenfor Beierbroen'. Denne siste opplysningen er koblet til informasjonen om Anders Beier på en slik måte at de blir indirekte presentert som far og sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ola Teige

Jeg har spurt historiker Tallak Moland, som er i ferd med å ferdigstille boken 'Akerselvas historie', om bispinne Munchs mølle.Han mener at det må være Nedre Vøyen kornmølle. Den var i 1719 eid av biskop Hans Munchs enke Anna Munck og hadde da mølleleveranse til hæren fra denne Mølle. Det skal stå mer om det i Alf Colletts 'Gamle Christiania Billeder, s. 436. (Lenke)Nedre Vøyen kornmølle lå like ovenfor Beyerbrua, på vestsiden av elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg hadde ikke tenkt å kommentere denne tråden før jeg hadde et fullstendig svar med kildebelegg. Men i mellomtiden kan jeg henvise til skiftet etter Børre (protokoll 8, fra f.154b) og kommentere at jeg ingenting mer finner i Collett enn det som allerede er nevnt og dessuten nevne at min Collett selv med register ikke har 436 sider og at Collett alene blir en noe tynn kildehenvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har respekt for det synspunktet, Geir. Selv er jeg nok innimellom litt for overivrig. Takk ellers for henvisningen til skiftet etter Børre Bejer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.