Gå til innhold
Arkivverket

[#30034] Ole Trondson frå Holtålen, ST, f. 1844 - til Clayton Co., IA - men kven var han?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

På FamilySearch finn eg:Ole Trondson, døypt i Holtålen 25.8.1844, son av Trond Pederson og Berit Olsdotter.Under namnet Ole T. Peterson gifte han seg i Clayton Co., IA 18.4.1868 med Gjertrud ''Jennie'' C. Johnson frå Hafslo i Sogn (f. 1847). Dei farma i Menden township nær McGregor, Clayton Co., IA (eg har vitja denne farmen!), men Jennie døydde i barselseng med femte barnet sitt i 1881, og lagnaden til Ole er førebels ukjend.Eg reknar ikkje med at nokon kjenner til lagnaden til Ole i Amerika, MEN, kan nokon hjelpa meg identifisera opphavet hans? Eg er særleg interessert i:* Fødselsdatoen til Ole?* Bustaden (gards/plassnamn) til foreldri Trond Pederson og Berit Olsdotter?* Frå kva gard kom Trond Pederson?* Frå kva gard kom Berit Olsdotter?* Kva år utvandra Ole til Amerika? Utifrå namnebruken til Ole i Amerika reknar eg det som sannsynleg at han utvandra ilag med foreldri sine...?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Lars!Jeg finner ikke Ole Trondsen i emigrantprotokollen for Trondheim, så trolig må han ha utvandret før 29/4 - 1867.Folketellingen 1865 for Holtålen prestegjeld (Singsås sogn, Holtålen hovedsogn, Ålen sogn) mangler helt. 1875 finnes for Ålen og Singsås.Trond er et sjeldent navn i disse trakter. Jeg finner i Ålen 1875 en Kjersti Trondsdatter f. 1841 i Holtålen. Jeg har bygdeboka for Ålen, og fant henne, men til ingen nytte. Født i Haltdalen og ingenting mer.Det finnes også bygdebok for Haltdalen. Håper noen kan hjelpe deg og se i den.Trond Pedersen og Berit Pedersdatter ser ikke ut til å være i live i 1900. Så dette ble ikke mye hjelp.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant via Fs følgende:Thron Petersen 29 år gift i Haltdalen 29/5 - 1844 med Berit Olsdatter 27.Hans far: Peder MidtaunetHennes far: Ole Bagaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Astrid for interessante innspel!Eg har kikka litt meir på amerikansk side og finn Ole og Jennie Peterson i FT1870 for Menden township, Clayton Co., IA, utan born, men med foreldri hans:Peterson, Thron 56 NorPeterson, Betsy 54 NorHuislyden er ogso der ved FT1860, men med litt ''endra'' namn:Peterson, Tom 45 NorPeterson, Eliza 40 NorPeterson, Ole 15 NorHuslyden må soleis ha utvandra før 1860!Eg vonar på at fleire opplysningar vil dukka opp og takkar på ny so mykje for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

I bygdeboken for Haltdalen (som hadde navnet Holtålen før), 'Haltdalen og Haltdalingen' Bind II av Jens Halstein Nygård, står det under gården Midtaune, 'Andersaune' (Gnr 28 br.nr. 1): Tron Pedersen f. 1814 g.m. Beret Bagås, reist til Amerika. Dessverre ikke noe mer informasjon om disse.Umiddelbart fant jeg det sannsynlig at Beret Bagås kom fra gården Bakås i nabobygda Ålen. Men jeg finner ingen Berit som passer i bygdebøkene for Ålen under denne gården. En løsning kan være å sjekke kirkebøkene for Haltdalen Prestegjeld rundt 1817 for å se om Berit Bagaas kan ha blitt døpt da. Jeg har dessverre ikke mulighet til å sjekke dette på en stund.I folketellingen 1801 finner jeg tre gårder med navnet Bagaasen, hhv i Hedmark (Åsnes) og Akershus. Disse ligger imidlertid såpass langt unna Haltdalen at jeg stiller med tvilende til at det er en sammenheng der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.