Gå til innhold
Arkivverket

[#30048] Adrian Falch Hansen f 1810(Karlsøy)/Anne Dorthea Christensdtr. f 1815


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner for en tremenning, og han har blant sine aner Adrian Falch Hansen født født 1810, og døpt 06.02.1811. Hans foreldre skal være Hans Iversen og Malena Andersdatter. Min tremenning sier at det skal være 2 mulige Malena Andersdatter. Den 01.10.1835 i Helgøy ble Adrian gift med Ane Dorthea Christensdatter Dass født 1815, og henne har min tremenning ingenting på. De fikk sønnen Jørgen Alfred Adriansen født 17.02.1846.Vi tror at det er forbindelse til den Jørgen Adriansen Falch som var sønn av Adrian Jacobsen født ca 1597 i Romsdal, og som var på Neppelberg i Nesna. Denne Jørgen dro til Ringvassøya.Er det noen som vet hvem som var aner til Adrian Falch Hansen og Anne Dorthea Christensdatter. Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene for Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er – så vidt jeg kan se – dåpen til Adrian Falch Hansen, sønn av Hans Iversen og Malena Andersdatter, bosatt på Skatøren, Karlsøy [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=91255>LenkeDette paret hadde også disse barna:Sivert Johan Colban, 1813 LenkeHans Andreas Falk, 1822 LenkeDet finnes to registreringer av vielsen til Hans Johan Iversen og Malena Andersdatter. 1) hvor Malena står innført som enke Lenke og 2) hvor Malena står innført som ”Pige??” LenkeJeg finner to Malena Andersen som tidligere gift i Karlsøy:1) Malena, gift 1802 med Adrian Henningsen Falck, enkemann Lenke2) Malena, gift 1804 Alexander D. G. Mortensen, enkemann LenkeJeg finner dødsfallet til Adrian Henningsen Falck i Helgøy, 1808 Lenke Det kan tenkes at det er denne Adrian som er Malenas første mann, og at sønnen Adrian Falch Hansen er oppkalt etter Malenas avdøde mann. Det var jo ikke uvanlig med slik oppkalling.Her er i allefall Hans Johan Iversen på Skatøren i 1801 Lenke. Og dette kan være Malena Andersen, 26 år, ugift, husholderske hos enkemannen Adrian Henningsen Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Malena som er husholderske i 1801, er 26 år, f.ca. 1775, og i kb. for Karlsøy finner jeg en Malena, f. 17.9.1775, døpt 21. s. e. tref. 1775, datter av Anders Abadiassen Sletnes og Ane Kolbeinsdatter [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=89806>LenkeFinner at Adrian Falk Hansen blir gift for 2. gang i Helgøy i 1859 med Dorthea Berg Olsdatter. Brudgommens far: Hans Iversen. Lenke. Det første ekteskapet med Ane Dorthea Dass, ble inngått i 1835 i Karlsøy Lenke. Ane Dorthea var 20 år gammel, f.ca. 1815.Blant døde i Karlsøy i 1850 finner jeg Anne Dorthea Adriansdatter, 4 uker gammel, på Skatøren. Antar at dette et barn av Adrian og kona LenkeDette kan vel være en sønn av Adrian Hansen, ungkar, Skatøren og pige Ane Dorthea Kristensdatter. Han heter Hans Martin Irgens, f. 5.4.1835, Karlsøy Lenke. Her er flere barn:1837 Christine Lenke,1839 Christian Markus Lenke,1842 Andreas Falk Lenke,1844 Petrina Ingebordine Lenke1846 Jørgen Alfred Lenke1848 Albertina Nicolina http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx1850 Anne Dorothea Lenke (se ovenfor).Kona til Adrian Falk Hansen dør i barselseng i 1850, 32 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er litt til:Her er Adrian Falk Hansen med kone nr. 2 på Skatøren i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61936.wc2&gardpostnr=269&personpostnr=1719&merk=1719#ovre>Lenke, og i 1875, men da bosatt på Doø Lenke.Dette er vel sønnen Hans Martin fra første ekteskap i f.t. 1865 for Karlsøy. Broren Jørgen Alfred bor hos ham: Lenke. En sønn av Adrian Falk Hansen het Christian Markus – her er det en Christian Marius, f. 1841 i f.t. 1865 Lenke, men jeg vet ikke om det her er tale om samme person.Jørgen Alfred Adriansen gifter seg i 1870 med Henriette Amalie Charlotte Jakobsdatter, og giftermålet finnes både i Karlsøy Lenke og i Helgøy, men her står det henvist til kirkeboka for Karlsøy (merknader) Lenke. Hvis du søker på dåp i Karlsøy og Helgøy på nettsidene til RHD med farsnavn Jørgen + Adrians%, finner du alle barna til Jørgen Alfred og Henriette http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx Her finner du Jørgen og kona med noen av barna i f.t. 1900 for Helgøy Lenke.Broren Kristian Markus gifter seg i Helgøy i 1872 med Johanne Frederikke Hansdatter http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx. Giftermålet til Hans Martin Irgens i 1863 er innført både i Helgøy Lenke og Karlsøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hans Johan Iversens far heter Iver Johannesen, og i kirkeboka for Karlsøy finner jeg at han var gift to ganger:1779 – trolovelse [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=17236>Lenke og vielse Lenke1781 – trolovelse Lenke og vielsen LenkeDen første kona døde i 1780 Lenke, selv om det ser litt snodig ut at Iver Johannesen er innført som far…Iver Johannesen og kone nr. 2, Aleth Ottesdatter, er registrert med følgende barn: Otte Christian 1782 Lenke Hans 1784 Lenke Otte Christian 1785 Lenke Hans Johan 1787 LenkeI 1784 dør et drengebarn, sønn av Iver Johannesen i en alder av 1 ¾ år Lenke og i 1787 dør enda et guttebarn i en alder av 2 ¾ år Lenke. I 1801 er det sønnen Otte, 16 år (f. 1785), sønnen Hans Johan og datteren Gunhild 12 år (f. 1789) som bor med foreldrene Iver og Aleth. Ser faktisk at det er en tjenestepike på gården som heter Malena Andersdatter – men jeg viser til tidligere innlegg mht oppkalling. Dette er vel da den andre Malena som din tremenning har nevnt. Jeg kan ikke finne Gunhild Iverdatter nevnt blant døpte i Karlsøy (RHD).Iver Johannesen på Skatøren døde i 1807, 63 år gammel (f.ca. 1744) Lenke, mens kona Aleth levde til 1836 og ble 85 år gammel (f.ca. 1751) Lenke.Broren til Hans Johan Iversen, Otte Christian, ble trolovet Lenke og gift Lenke i 1809 med enken Else Masdatter, bosatt på Gram. I 1819 ble enkemann Otte Iversen gift på nytt med Margrethe Jørgensdatter Lenke – første kona Else Madsdatter døde i 1818 LenkeGunhild, som jeg ikke finner døpt i Karsløy, kan være identisk med den Gunhild Iversdatter som i 1810 blir trolovet og gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for alle svarene. Jeg sender jo over svarene til han tremenningen min i Oslo på mail, og har i tillegg skrevet av fra noen linkene. Jeg må nok ta det hele over flere mailer. Jeg tror han blir svært glad for svarene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg får ikke til å søke i kirkebøkene som du legger ved linker til, og skulle ønske du kunne forklare nøyaktig hva jeg må gjøre. Jeg er mer vant med å lese mikrofilmer, enn å søke i kirkebøker på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Mener du at du ikke får opp lenkene når du klikker på dem?Hvis du skal søke i kirkebøkene, kan du gå inn på nettsiden til Registreringssentralen for historiske data (RHD). Denne siden kan du for eksempel finne i Digitalarkivet, ved å klikke på ”Nyttige lenker” på den blå linjen nederst på for eksempel denne siden [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebMeta.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebMeta.exe. Da kommer inn en oversikt som bl.a. inneholder institusjoner. Her står Registreringssentralen Lenke. Klikker du på den, får du opp nettsiden til RHD, http://www.rhd.uit.no/, og til venstre her står det kirkebøker. Klikk på kirkebøker og så er du inne på søkesiden http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx. Her kan du så skrive inn navn, og velge om du vil lete etter navnet på dåp, konfirmasjon, vielse eller begravelse. Navnet kan være på dåpsbarnet, far, mor, avdøde, brud, brudgom. Det kan lønne seg å trunkere søket, dvs. at du skriver inn deler av navnet + %, slik du får opp ulike varianter. For eksempel kan Iver Johannesen skrives Iver Johannisen, da kan du søke: Fornavn: Iver, Etternavn: Johan%. Ved å klikke på det aktuelle området for kirkeboka (se listen nedenfor søkefeltene), kan du få oversikt over hva som er registrert, for eksempel for Karlsøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kommer meg inn på linken med kirkebøker, velger dåp og Albertina Adriansdatter som døpt 1847-1849 uten å lykkes. Jeg har også prøvd å sette % foran og bak slik på etternavnet: %Adriansd% og bare foran. Jeg velger Karlsøy og får 0 treff der. Det kan jo faktisk hende at hun ikke er døpt i Karlsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg glemte å si i forrige svar at dette har du virkelig lagt mye arbeid i Grethe, og jeg er meget takknemlig for det du har lagt inn her. Det er sikkert han som skal ha det også. Jeg har sendt over svarene før ditt siste innlegg her til han, og opplysninger fra linkene med unntak av folketellingene 1865,1875 og 1900. Jeg har sendt han noe tidligere, og tror jeg har tatt med fra noen av folketellingene. Derfor har jeg skrevet at hvis han ikke har fra disse kan jeg sende over senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

AlberTHina Nicolina blir det skrevet. Søkte på Alb% + haket av Karlsøy og da fant jeg henne blant treffene. Håper lenken funker LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk atter en gang. Lenken fungerte igjen, men etter din forklaring måtte jeg prøve å søke igjen. Jeg fikk det faktisk til denne gangen, og fant også de to giftermålene som du la ut lenke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Opprinnelig skrev jeg jo spørsmålet om Adrian Falch Hansens aner i et annet emne om slekten Falch, og når det gjelder Adrians farmor Aleth Ottesdatter har jeg nå fått til svar at mulig far til henne var Otte Christiansen Nord-Lenangen. Aleth var jo 45 år i 1801, og jeg har prøvd å finne henne som døpt både på Family Search og utlagte lenker til kirkebøker her uten å lykkes. Noen som vet noe mer om denne Otte Christensen Nord-Lenangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for linkene. Jeg finner ikke noe register, men det finner jeg sikkert når jeg er mer våken. Ser jo at det også dukker opp noen mulige felles aner mellom meg og deg bakover her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei!Et lite innspill i debatten.Otte Christensen, f. ca. 1690 - d. 1776 (sønn av Christen Christensen Lorch). Han ble gift i 1753 med Anne Gundersdatter f. 1731 - d. 1814 (datter av Gunder Haldorsen f. ca. 1700 - d. 1769 og Kirsten Andersdatter f. ca. 1690 - d. 1769).Et av deres barn var Aleth Ottesdatter, f. 1755 -d. 1836. Hun ble gift i 1781 med Iver Johannessen, f. ca. 1744 - d. 1807.Et av deres barn var Hans Johan Iversen, f. 1787 - d. 1853. Han giftet seg i 1810 med Malena Andersdatter, f. 1775 - d. 1854. Malena var enke da hun giftet seg med Hans Johan. Hun var tidligere gift med Adrian Henningsen Falch.Et av Hans Johan Iversen og Malena Andersdatter,s barn var Adrian Falch Hansen (1811-1887). Han er oppkalt etter sin mor,s første mann, Adrian Henningsen Falch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Hei Anne Lise. Anne Dorthea er søster til min oldemor Juditte f.1828 Karlsøy. Deres far Christen er identisk med den Christen Olsen Dass som du var med å utrede mye på i 2003 for Dagny Madsen. Du finner dette igjen på Google. Denne fam. flyttet fra Hestmona Lurøy til Skattøra Karlsøy. Jeg har senere fått fatt i boka om Hestmona av Harry Danielsen. Der står det at Christen var gift 3dje gang med Malene Olsdatter i 1836. Margrethe Nielsdatter var mor til min oldemor og døde på Selnæs i Karlsøy i 1860. Er det Snakk om to Christen fra Hestmona?? Kan du finne ut hvordan dette henger sammen?? Takk for stor jobb du har gjordt på dette tidligere. Mvh Sigrid Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for både ros og svar Sigrid. Jeg tror det skal være mulig å finne tilbake til det jeg gjorde i 2003, for det var vel på nyhetsgruppe? Det beste hadde vel vært om noen hadde tilgang til kirkebok slik at en kunne fått Anne Dorthea som døpt og din oldemor som døpt, og jeg har ikke tilgang til kirkebøker for Troms. Hvis jeg skulle fjernlåne kirkebøker så kan ikke det bli før lant utpå høsten, og det blant annet fordi jeg blir borte i flere uker i sommer og har flere 'prosjekter' i slektsforskning på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har funnet igjen noe av det jeg svarte på i 2003 på no.fritid.slektsforskning.etterlysning, og prøverå legge det inn her. Kanskje er det noen som har kommentarer eller vet noe mer. 'Dagny Madsen' dagnym@fagmed.uit.no skrev i melding news:3EE7333A.D97EC8B8@fagmed.uit.no... Mange takk til Svein Edvardsen og Per Magne Bernhardsen som ga et raskt svar på etterlysningen. Jeg trenger flere opplysninger - og det følgende; Christen Olsen Dass, f. 1778, Hestmona, Lurøy ble gift med Margrethe Nilsdtr, f. 1791 Hov, Løkta, Dønnes. Familien bodde på Hansnes og hadde bl.a. dtr Juditha Angell Dass Christensdtr, f. 1828. Jeg søker etter opphav for Christen (død 1847).Det er skifte på Christen Olsens far i Hestmona i 1788, og det er da skifte etter Ole Joensen. Hans hustru var Karen Hans- datter. Hans barn(og kanskje Karens?):-Christen 9 år-Kierstina 11 år-Karen 4 år-Judith 1 1/2 årOg Var Benjamin som er nevnt (1726-1784 ?) en evt farfar av Christen !Det ser ikke slik ut, for i 1772 er det skifte på Karen Hansdatter i Hestmona. Hun var da gift med Joen Olsen, og sønn var blant annet Ole Joensen på 25 år. Barn:-Ole Joensen 25 år-Hans Joensen 19 år-Peder Joensen 15 år-Syneve Joensdatter 27 år-Berete Joensdatter 16 årI 1745 er det skifte i Lien i Lurøy på mor til Karen Hansdatter, som het Synneve Nielsdatter. Hun var da gift med Hans Pedersen.Barn:-Karen som var gift med Joen Olsen i Hestmoen.-Maren som var 20 år, og hennes far var verge.I 1721 er det skifte på Olle Joensen, og hans ektefelle var Berette Jensdatter. Barn av Joen:-Joen d.e.-Christen. Formynder var Joen Hansen-Hans-Joen d.y var i Storselsøen-Berette.Formynder var Christen Hansen(hvis han bodde i Hestmona er han blant mine aner).-Kari-Kirsten-Anne-DortheJoen Hansen var formynder for de 4 siste her. Her er det nevnt spesielt at alle barna var fra hans første ekteskap, og det kan vel tyde på at Berette Jensdatter kanskje ikke var deres mor?Kilder: 'Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna' 1686-1780 og 1780-1810 av Svein Edvardsen(som er svært informative).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mor til Karen Hansdatter(nr. over) ser ut til å være Kirsten Jacobsdatter Dass, og henne er det skifte på i 1767 i Lurøen. Arvingene var:-Maria Hansdatter som var gift med Jens Jacobsen Alleren-Karen Hansdatter som var 18 år, og hennes formynder var Jens Jacobsen Alleren. Ut fra kirkeoboka ble hun trolovet i 1776 med Ole Joensen Herten, og de ble gift 22.p.trinit. 1776. Her var det forlovere fra Hestmona, og det beviser vel her at jeg har funnet riktig Karen. Barn av Karen og Ole:1)Christen døpt rett før 2.paascatos 17772)Christen døpt rett før paascatos 17793)Karen døpt Bergprekenen(?)17814)Karen døpt 2.søndag etter påske 1784.Sent i 1788 ble Karen Hansdatter trolovet med Hans Hansen Mikkelborg, og forlovere var Hans Christensen og Hans Jacobsen som begge bodde på Hestmona. Deres barn:5)Hans Nicolay hjemmedøpt i 17906)Ole døpt Dom.19.p. trinit. 1794.Kilde: Ministralbok for Lurøy og Træna, på mikrofilm PF-423.Den gangen da jeg holdt på å forske på dette kom jeg vel frem til at Kirsten muligens var datter av Jacob Benjaminsen Dass, som var bror av dikterpresten Petter Dass. Når det gjelder Benjamin Dass sine ane sitter jeg inne på altfor mye informasjon til at alt kan legges ut på digitalarkivet. Er det noen som vet noe mer sikkert om Kirsten Jacobsdatter var datter av Jacob Benjaminsen Dass?Kort oppsummering av foreløbig anetavle på Christen Olsen:1)Christen Olsen som ble døpt rett før paascatos 1779 Foreldre: 2)Ole Joensen som det var skifte på i Hestmona i 17793)Karen Hansdatter Besteforeldre:4)Joen Olsen som det var skifte på i Hestmona i 17825)Karen Hansdatter som det var skifte på i Hestmona i 1772.6)Hans7)Kirsten Jacobsdatter10)Hans Pedersen11)Synnøve Nilsdatter14)Jacob Benjaminsen Dass28)Benjamin Pettersen Dass født ca 174956)Petter Pettersen Dass født i Skottland ca 159057)Maren Petterdatter Falch født ca 1629114)Peter Jacobsen Falch født ca 1591 i Romsdalen, og fogD på Helgeland.Hvis det viser ser at Kirsten Jacobsdatter skulle være datter av Jacob Benjaminsen Dass kan jeg kanskje legge ut mer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Petter Dass var sønn av Peter Don Das f.i Dundee, Skottland. Benjamin Petersen Dass var bror til dikterpresten Petter Dass. De hadde også en bror Jacob Petersen Dass, men Jacob Benjaminsen Dass var nok ikke bror til den kjente presten, han var nevø.Om du ser på årstallene i innlegg 22 så var nr.56 Petter Petersen Dass ca 160 år da sønnen nr.28 Benjamin Petersen Dass ble født, så her er det en sammenblanding av flere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Benjamin skal selvfølgelig være født ca 1649, og faren Peter Pedersen ble født ca 1590-1605. Opplysningene i kildene varierer her.Jeg skulle ønske at noen visste sikkert om Kirsten Jacobsdatter var datter av Jacob Benjaminsen Dass. Jeg ser at jeg har funnet noen av barna til Jacob Benjaminsen Dass, og da muligens i 'Slekten Benkestok' av 'Wilhelmine Brandt' eller Øystein Røtvoll Angells bok om Petter Dass med aner og etterkommere:-Benjamin født 15.08.1706 i Herøy. Han ble rektor ved Trondheim skole og døde 15.05.1775.-Petter født 1707 som var handelsmann og jekteskipper, og døde i 1770 i Lurøy.Som døpt i kirkeboka:-Judith døpt Dom esto 1715 i Herøy kirke. Hun var gift med Jonas Jensen Falch-Lorents døpt 10.p.trinit. 1719 i Herøy kirke-Margaretha Maria døpt Festo Sanct 1725Noe usikkert er om en Casten som ble døpt 25.p.trinit. 1722 i Herøy kirke var barn her, men faren var Jacob Benjaminsen Tenden.Kirsten kan være datter her, og født mellom 1707 og 1714. Kirkebøkene for Alstahaug starter på 1714, og Herøy gikk den gang under Alstahaug prestegjeld. Det er ført egne kirkebøker for Herøy på mikrofilm, som ikke er med i kirkebøkene på internett.Benjamin Jacobsen Dass var gift 2 ganger, og første gang var han gift med sin kusine Maren Jensdatter Falch som var født 1668 og datter av Jens Albrigtsen Kalvig og Kirsten Pedersdatter Falch(1643-1718).Andre gang var han gift med Kirsten Marcusdatter Angell som var født i Trondheim i 1676.Når det gjelder slekten Falch så har jeg for mye til at alt kan legges ut her, men hvis Kirsten Jacobsdatter ikke var datter av Jacob Benjaminsen Dass passer det jo heller ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Et annet spørsmål blir jo også om det er Jacob Benjaminsens 1. eller 2.kone som blir mor til Kirsten Jacobsdatter hvis det er han som er faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.