Gå til innhold
Arkivverket

[#30055] Stange: Et dødsfall mellom 1892-1930, Johan Nilsen f. 1840


Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Hei, Jeg søker opplysninger om dødsfallet til Johan Nilsen f.13.02.1840 Haslerud u.Saxlund. Han var sønn av husmannsfolkene Nils Johannesen og Kari Andersdatter. Vokste opp på Halvorsbakken. Gift 1862 i Ottestad kirke med Eline Andersdatter f. 1842.Jeg tror Johan døde på husmannsplassen Godagerseie eller Vaktmesterhagan under Grimerud. Johan og Eline fikk tretten barn, den første i 1862 og den siste 32 år senere. De var 54 og 52 år da de fikk sitt siste barn, Nikoline.Eline døde i ”Vaktmesterhagen” 24. april 1896 og ble begravet den 30. april i Stange. Hun var bare 54 år gammel da hun døde, og hun hadde flere små barn som ble satt bort, både på barnehjem og til fosterhjem.Er det noen som sitter på lett tilgjengelige opplysninger om når Johan døde? Det var trolig mellom 1891-1930, dersom man tar utgangspunkt i siste fødte barn - og at Johan ikke ble mer enn 90 år gammel.Mail meg gjerne på randi.hagen alfakrøll c2i.net På forhånd takk! Hilsen Randi Hagen, Oslobilete0320.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Den eneste Johan Nilsen jeg finner i Stange i 1900, er denne mannen. Han er nevnt f. 1835, men folketellingene er ikke alltid nøyaktig med f. år.LenkeVet ikke om dette er noen hjelp. Kan hende lurt med en henvendelse til Stange historielag?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Ja, det kan godt være ham - men da er fødselsåret feil i FT1900. Min Johan Nilsen har hatt tilknytning til Lindstadhagen, datteren Emma ble født der i 1883. Så det kan godt være ham.Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel en av sønnene f. på Ottestad. Finner 2 av dem født og døpt på Ottestad, på F.S.LenkePluss sønnen Anders f. 18 sep dpt 9 nov 1862. De andre barna lurer jeg litt på om kan være født i Romedal, En Sissel Johansdatter, dpt 1845 og en Johan Johansen dpt 1848.Jeg har ikke greid å finne familien i Veflingstads bygdebøker, men her er få opplysninger om husmannsfamilier.Vet at det foregår en del registrering av husmannsplasser i Hedmark, lurt med kontakt med arkivet på Hamar, eller lokale historielag.De kan sikkert hjelpe deg med dette.mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Ja, det var nok Mathias du fant! Takk for det, jeg har ikke funnet ham selv - for jeg har lett i Moelv (der han ble boende senere).Johan og Eline hadde barna Anders (1862), Nils (1864), Christen (1866), Mathias (1868), Emil (1871), Mathea Julie (1873), Nicolaus (1875,døde 19 dager),Nicolaus/Nicolay (1878), Petter (1881), Emma (1883), Thora (1886), Karl Johan (1890) og Nikoline (ca. 1894?).Jeg kjenner etterslekten til Anders, Mathias, Petter, Karl, samt noe til Emil og Mathea. Nils emigrerte og var barnløs. Nikoline druknet 5 år gammel. Jeg kjenner ikke etterslekt til Christen, Emma, Thora og Nicolaus/Nicolay. Det er veldig spennende om det går an å finne ut mer om de fire siste jeg nevner. Også hvor det ble av dem etter at foreldrene døde.Historielaget har vært inne i bildet før, jeg fikk kontakt med noen av mine slektninger pga dem.Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Emma f. ca 1883 jeg finner som ikke er datter i en familie, men tjenestejente i området, er denne damen.Riktignok bruker hun et annet etternavn, men det stammer sikkert fra en gård hun har bodd?LenkeMvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være muligheter for at dette er Nicolai som i 1900 kaller seg Hangen. Alder passer og han er f. i Stange, men om han også har skiftet etternavn etter en gård, er vel ikke godt å si.LenkeJentene blir det nok ikke så lett å følge om de har giftet seg, og tatt mannes etternavn. Det var svært vanlig i 1900.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Hei, GunnJeg tok et nasjonalt søk nå, og da fant jeg henne i Skedsmo. Her er også søsteren Mathea og broren Peter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøvde å søke på etternavn Hagen , f. Stange på RHD. da kom det fram svært mange med det etternavnet.Lurer litt på om dette kan være en av søskenflokken, om de fikk barn så lang periode. Mulig denne er for ung?LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Emil er nok riktig, men den siste er i såfall bror av Johan (faren). Jeg kjenner bare til at Johan Nilsen hadde en søster som het Anne Mathea. Men jeg noterer meg navnet. Jeg prøver å samle mest mulig tråder her, før jeg går til kirkebøkene om noen dager. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.