Gå til innhold
Arkivverket

[#30058] Ragna Sofie Svendsen Tingberg, f.1871 - gift med Alfred Karlsen - TATERE


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Ragna Sofie Svendsen Tingberg var født 28.november 1871 i Sauherad og henne ble døpt 02.05.1880 i Norderhov kirke i Buskerud. Hennes foreldre var Sven Andersen Kastebråten Tingberg (f.1842 i Vestby) og Anne Johnsdatter (f.1836 i Hønefoss). Ragna Sofie var tater.Ragna Sofie var gift og skal ha hatt barn med en anleggsarbeider kalt Alfred Karlsen fra Sverige. Han var tater.Jeg håper noen kan være behjelpelige med informasjon her. Forfedre og etterkommere!På forhånd takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Ragna's farforeldre het: Anders Svendsen (f.1819 i Tanum (?), ikke sikker dette er helt riktig) og Marthe Marie Assersdatter (f.ca.1820 i Askim). Disse skal være gift 13.november 1841 i Ås kirke i Akershus.Marthe Marie Assersdatter's foreldre var: Asser Amundsen og Marie Larsdatter. De hadde en sønn som het Johannes Assersen (døpt 06.januar 1828 i Vestby kirke i Akershus). Denne ekteparet med Johannes er beskrevet i Fantefortegnelsen av 1845, personer nr.66-68.Håper på hjelp fra noen til å finne ut videre slektninger her i denne familien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristin Berthelsen

Hei!For tiden leter jeg etter opplysninger ang omstreifende blikkenslager Johan Peder Svensen Thingberg gift med Johanne Marie Johannesdatter. De fikk datteren Laura Sofie Johannesdatter Tingberg 26 nov 1889 i Sverige?, oppvokst på Norderhov, forsørget av fattigvesenet.Mon tro om Johan Peder kan være bror av Laura Sofie? Hans datter har jo også mellomnavnet Sofie.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, både Kai Samuel og Kristin!Der er en del usikre forhold når det gjelder Tingberg-familien(e). Én av familiene tar ganske riktig utgangspunkt i Anders Svendsen, gift 13-11-1841 i Ås med Marthe Marie Assers¬datter fra Askim, f.ca.1820. Marthe Maries foreldre var Asser Amundsen og konen Marie Larsdatter, som er nevnt i Vestby (nr.66-68) ved Fantefortegnelsen 1845. De kalles da 'Vævske¬binderfamilien', noe som tyder på reisende slekt. Men foreløpig har jeg ikke mer på disse, og vi kan derfor ikke uten videre slå fast at de er av reisende slekt. Den andre familien tar utgangspunkt i Svend Svendsen Tingberg, f.1781, 20/1801, gift 14-9-1800 i Bærum med Siri Svendsdatter, f.2-3-1782 og dpt.10-3-1782 i Tanum (Bærum), konf.2-10-1796 i Haslum (Bærum), 19/1801. Disse to Tingeberg-familiene er nok i slekt, men beviset har jeg foreløpig ikke. Ragna Sofie f 1871 og Johan Petter f 1865 er ganske riktig søsken. Begge reiste. Kan Kristin spesifisere hva hun egentlig spør om? Beste hilsener Jonny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Jonny!Da jeg har hatt store problemer med å finne mer om Johan Peder, håpet jeg å få litt hjelp med å 'henge' meg på debatten.Det har jeg også fått da du bekrefter søskenforholdet mellom Ragna og Johan.Det virker som du har god kjennskap til familiene. Vet du hvilke av disse 'Tingbergene' som Ragna og Johan kommer fra og finnes det mer opplysninger om disse?Takk for hjelpenMed vennlig hilsen Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Ja, Asser var kammakar og vevskeibindar og reiste rundt ulike stader i det sørlege Norge. Etter alt å døma var han frå Moss, son til eit par som heitte Amund Olsen og Marta Assersdatter. I alle høve budde Amund og Marta i Moss i 1779 då dei døypte sonen Magnus (Amundsen). Asser var født ca 1781-1783. Etter det eg kan sjå, reiste han med to kvinner, og kan visstnok eit par år ha vore saman med dei på same tid (dersom ikkje det var to med same namnet, men det har eg lite tru på). Her er i alle fall dei borna eg har registrert på Asser: med Berta Marie Kristiansdatter a. Anna Matea Assersdatter ca 1806-1808. b. Marta Dortea Assersdatter 1810- c. Karl Magnus Assersen 1812-1813. d. Kristian Assersen 1814- med Marie Larsdatter e. Anna Karine Assersdatter 1812-1832. f. Andreas Assersen ca 1814-1815. g. Andreas Assersen 1815- h. Marta Marie Assersdatter 1816-(død spedbarn?) i. Marta Marie Assersdatter 1819- j. Johannes Assersen 1822-(død liten?) k. Karl Fredrik Assersen 1824- l. Karen Fredrikke Assersdatter 1826-1826. m. Johannes Assersen 1827- Mor til dei siste, Marie Larsdatter, skal ha vore født i Hurdalen ca 1796. I von om at dette kan vera av interesse, vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Ikke min tråd, men jeg takker iallefall for alle opplysninger som har hjulpet meg videre.Nå har jeg forsøkt å sette opplysningene i innleggene sammen og håper at noen av dere kan bekrefte at jeg er på riktig spor eller ha en mening om dette.Jonny bekrefter at Johan Petter tilhører søskenflokken. Du oppgir at han er født i 1865, har du en kilde her som kanskje forteller hvor han er født. Jeg kan i alle fall ikke finne ham døpt i Nordrehov Tippoldeforeldre: Amund Olsen og Marta AssersdatterOldeforeldre: Asser Amundsen f 1781-1783 og Marie Larsdatter ca 1796Besteforeldre: Marta Marie Assersdatter 1819 og Anders SvendsenForeldre: Sven Andersen Kastebråten Tingberg f 27 nov 1842 Vestby (KB Nordrehov1872-1895) og Anne Johnsdatter f.02 juni 1836Barn av Sven og Anne: Alle født utenfor ekteskap Johan Petter Svensen Tingberg f 1865 Ragna Sofie Svendsen Tingberg f 28 nov 1871 Laurits Svensen f 17 okt 1873 Anders Martin f 12 jun 1879Tror kanskje det må letes blant Sven Andersen Kastebråten Tingberg’s aner om man skal finne spor etter Svend Svendsen Tingberg. Han er jo født i 1781, altså to generasjoner før svend Andersen.Når det lyses til ekteskap og når Sven Andersen Kastebråten og Anne Johnsdatter vies, bruker Sven ikke navnet Tingberg. Noen meninger om hvor navnet kommer fra? Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Anders Svendsen Tingberg (som han er skriven over her) var født 10.januar og døypt 31.januar 1819 i Tanum kyrkje i Bærum (Asker kyrkjebok). Foreldra hans er då skrivne Svend Tindberg og Siri Svendsdatter Hornieier. Foreldra til Anders er altså dei ovanfor nemnde Svend Svendsen og Siri Svendsdatter som vart gifte 14.september 1800. Dei hadde fleire born utanom Anders, mellom anna sonen Johannes (f 1815), dottera Anna Maria (f 1818) og sonen Jan (f 1822). Og før desse må det ha vore fleire mellom 1800 og 1815. Sonen Jan Svendsen skreiv seg også Tinberg, og eg kjenner eit pass til han frå 1843 då han er kalla kammakar og gjørtler. Anders Svendsen er i sine pass helst kalla kammakar og korgbindar. Foreldra budde som husmannsfolk på Løken i 1815, men er nemnt husmannsfolk på Horni i 1818 og 1819. I 1822 budde dei som husmannsfolk på Kjærbu. Kor dei hadde namnet Tindberg evt Tingberg frå, veit eg ikkje. Det er i alle fall ingen gard i Norge som heiter det, etter det eg kan sjå. I von om at dette kan vera til noko hjelp for vidare gransking. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnhuset i Øyer sentrum i Gudbrandsdalen het/heter Tingberg, men jeg vet ikke om navnet skriver seg fra en plass/gard i nærheten eller en 'kontruert' for samfunnshuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Johan Petter Andersen (Svensen) Tingberg er født 26.februar 1865 i Nes, Saude i Telemarken, døpt 27.april 1884 og konfirmert samme dag på ”Redningsanstalten” Toftes Gave på Vestre Risebro i Ullensaker, død 17-11-1929 i Porsgrunn. Jeg er for øvrig meget interessert i å høre hvordan Kristin eventuelt er i slekt med disse Tingbergene. Jeg har samlet en god del om Tingberg-folk (og de fleste andre reisende slektene…), og er alltid interessert i utfyllende opplysningar. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Jonny!Tingberg er ikke min familie, men mine nevøers oldemor er Laura Sofie Johannesdatter Tingberg. Laura var datter av Johan Petter Tingberg.Da etterslekten vokser har jeg stor glede og interesse av å finne min lille grandnieses bakgrunn,Sender deg gjerne det lille jeg har om Laura og hennes etterslekt. Hennes aner har jeg foreløpig hva jeg har fått har i forumet.Kanskje har du mer som kan hjelpe meg?Min E-mail er: krjense2alfa.noHva jeg har om Laura kan jeg gjerne legge ut her, men ang etterkommerene ønsker jeg å være litt mer diskre.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg har en person jeg ikke helt klarer å plassere.Johan Anton Tingberg, f.25.juli 1915 i Vennesla, døpt 1915 i Laurdal.Han gifter seg 24.mai 1936 i Grimstad kirke med Konstanse Palmine Bredesen (datter av Ole Gustav Bredesen), og får to barn med henne.Hvem er Johan Anton's foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

En person jeg fant i kirkeboken for Eidskog i Hedmark:Hjalmar Alexander født 26.12.1894, døpt 20.01.1895 i Eidskog kirke.Foreldre: Omstreifer, blikkenslager Johan Peter Svendsen Thingberg (f.1865) og hustru Johanne Marie Johansdtr. (f.1869).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Opplysninger om Laura Sofie Johannesdatter Tingberg, datter av Johan Peter Svendsen Tingberg og Johanne Marie Johansdatter.Jeg har ikke klart å finne ut hvor Laura er født og døpt, men ved konfirmasjonen 1903 i Hønefoss kirke står det en notis som jeg ikke klarer å tyde. Det står iallefall noe om hjemmedåp. Kansje noen andre er flinkere til dette enn meg?Ved konfirmasjonen er foreldrene oppgitt som omstreifende blikkenslager Johan Peder Svensen Thingberg og pige Johanne Marie Johannesdatter. Bosted Falefoss? FT 1900 bor hun på gården Elvigen i Norderhov. Her står hun oppført som pleiedatter hos Kirsti Helgesdatter og forpleies for fattigvæsenets regning.Laura gifter seg på Løken i Høland, Akershus(KB Løken i Høland 1912-1921) den 18 aug 1913 med Carl Olaf Karlsen Moe f 17 nov 1888 i Trondheim. Her står det oppført at laura er født 26 nov 1889. Når de gifter seg arbeider begge på gården Møllerbakk. Olaf som smed og Laura som tjenestejente. De flytter til Notodden hvor de bosetter seg og de får etterhver 9 barn.Hjalmar Alexander må være bror til Laura.Håper noen kan ha nytte av mine opplysninger og jeg er svært glad for alle nye opplysninger som dukker opp.En fin helg til dere alle!:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er så spennande å prøva om eg får det til at eg måtte berre forsøkja meg på ei oversetjing :-))Notisen som står heilt til høgre: Hun er ifølge Provst Edelhoff? Drammen? 24.09.03 hjemmedøbt af ham i N..... Distriktsfængsel? hvor begge foreldre ... ......men vistnok ikke kirkelig stadfæstet daab.Det står under fødestad, at ho er fødd i Sverige.Vonar dette hjalp litt :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Mariann!Jeg har også forsøkt, her er mitt resultat,ikke veldig oppklarende, men med ditt forsøk s er jeg litt lenger på vei:hun er ifølge S..... af provst Edehoff, Drammen 24.9.03 hjemmedøpt af ham i Drammens distrikts ..... hun/har begge forld, da husmd, men introd in... K st..... død.:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hallo igjen.Samme slekt?I 1903 i Nordrehov dør Ida Pettersen Tingberg, 26 år, Ve fattiggård I flg FT 1900 skal hun være født 1876 i Sverige, bor på Riperbakken, Nordrehov Gift med Theodor Waldemar Antonsen og har 4 barn.Når Sven Andersen Kastebråten Tingberg og Anne Jonsdatter gifter seg i Nordrehov kirke 07 mar 1880, kommer en av forloverne fra Riperbakken. Kanskje dette er en informasjon som gjør at vi kan knytte Ida til familen?Arnvin: Takk for opplysninger om Anders sine foreldre. Jeg får stadig nye opplysninger å arbeide videre medMvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei Kristin! Vi kan helt sikkert utveksle slekt her! E-mail-adressen min er jonny-m@online.no Skal se paa hva jeg har naar jeg kommer hjem (sjekker e-mail et par ganger i uken) og sende deg noe neste gang jeg er i byen. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Kai Samuel!Du skal nok få en meil på det du har sendt meg privat også, men først her til spørsmålet ditt i Anbytarforum: Johan Anton Tingberg f.1915 er sønn av Johan Petter Andersen (Svensen) Tingberg, f.26-2-1865 i Nes, Saude i Telemarken, dpt.27-4-1884 og konf. samme dag på Toftes Gave, død 17-11-1929 i Porsgrunn, gift borgerlig 18-2-1915 i Grimstad med Anna Olivie Kristine Pedersen Handeland - nok hun som kalles 'Biteperanna' [ av Handelands-folket ], f.29-9-1884 i Haram, dpt.8-7-1914 i Landsfengselet i Oslo av fengselsprest Lütsow-Holm. Når det gjelder Hjalmar Aleksander, er han sønn av Johan Petter og første kona hans, Johanne Marie Brun [ av Steffens-følget ], f.1-2-1869 på Hønefoss, dpt.18-5-1869, konf.3-10-1886.Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei.Hvem var foreldrene til Anne Olivie Handeland?. Det står at hun er av Handeland folket . Mine reisende er også av Handeland folket. Peder pedersen og Florentine Marie Jensdtr Grøn. Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Anne Olivia Kristine Pedersdatter Handeland er datter av: Peder Olsen Handeland (skal være død før 1914) og Oline Olava Olsdatter Seldal. Peder og Oline skal etter meg kjent ikke ha vært gift.Hilsen Kai Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.