Gå til innhold
Arkivverket

[#30062] Peter Jakob Olsen Hammersøe Fosnes NT


Gjest Helge Bergfjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bergfjord

Peter J. Olsen og Johanna Jensd. fikk en sønn ved navn: Ove Christian Petersen 15.09.1818 I Kirkebok for Fosnes står det fødested Hamersøpl. Kan ikke finne gården ved dette navn, har fosøkt på mange skrivemåter uten treff.Finner en Petter Olsen i FT 1801 for Fosnes Lenke Kan det være han? Er de noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrm

Ikke at dette hjelper deg mye, men det er Hammersøy både i Vikna og i Vemundvik, og det er vel sansynligvis Hammersøy i Vemundvik denne plassen lå på.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Takk for svar Anne Det tror jeg også, men fant ikke Vemundvik i FT 1801. De fikk en sønn Ove Christian Petersen som ble viet 24 april 1842 med Marie Eriksd Kvatningen 35 år gammel, datter av Erik Olsen og hustru Margretha Salamonsdatter døpt i Skage Kirke. Tror det er henne jeg finner FT 1865 Vemundvik Men det var nå Hammersøepl og hvor det lå under i FT 1801, og om noen kjenner til Peter Jakob Olsen og hustru Johanna Jensd. Takker for all hjelp. vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

I 1801 lå nok Hammersøya under Fosnes prestegjeld, Sævik sokn: LenkeDet var mange folk på stedet, men ingen som passer med dine Peter J. Olsen og Johanna Jensd. Hvis det da ikke er tjenestegutten Jacob Olssen, 27 år gammel. Har du alderen hans blir det vel lettere å finne en match vil jeg tro.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Mange takk for svar Stein, Nei jeg har ikke alderen hans,men kan tippe at han kan være født rundt år 1790. Jeg fikk opplysningene ved å skrive til Statsarkivet i Trondheim om hvem som var far og mor til Ove Christian Petersen, og da fikk jeg som svar at( skal skrive det ordrett slik jeg fikk det )Ifølge Fosnes kirkebok 773.A04,1815-45 fol. 247b nr.12 viser at Ove Cristian Petersen født 15.september 1818 ble konfirmert i Fosnes hovedkirke 27.august 1834 han var sønn av Peter Jacob Olsen Hammerøe og hustru Johanna Jensd. Videre fikk jeg også opplyst i samme brev, Kirkebok For Namsos 768.A03, 1836-65,fol.5nr.2 viser at dette paret ble viet 24.april 1842:Ungkar Ove Christian Petersen Hammersøen, 24 år gammel, og pike Maria Eriksd. Kvatningen 35 år gammel. Brudgommensfar Peter Ols. Hammersøpl., brudens far: Erik Ols. Qvatningen. Det hadde hjelpt om det var skrevet noe i byggdeboken fra området, men det er alt jeg har om dem. Er takknemlig for all hjelp vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det er en Petter Jacob Olsen son døpes 20 NOV 1785 i Fosnes sønn av Ole Jacobsen. Dette fra LDS, og så vidt jeg har sett tidligere dreier disse seg om området man idag kalleer Fosnes, og ikke Flatanger som også var en del av Fosnes på den tiden. På den tiden dekket dette også Vemundvik, så det kan være faren, men nærmere sjekk trengs selvfølgelig. Dette er vel muligens ekteskapet til foreldrene.JOHANNA JENSDR Female FamilyMarriages: Spouse: PETTER JACOB OLSEN Family Marriage: 16 OCT 1818 Otteroy, Nord Trondelag, Norway Husband Age at Marriage: 31 Wife Age at Marriage: 26Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Mange takk for hjelpen Anne, det kan se ut til å stemme, og det må jeg undersøke nærmere. Aner du eller andre, om der er bygdebok å få kjøpt eller låne, som omhandler plassen, stedet? Kjenner du, eller noen til om Johanna Jensd. var fra samme sted? vh helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det foreligger foreløpig ikke noe bygdebok for Fosnes, men jeg leste i lokalavisa der oppe at bygdeboka for Otterøya skal komme i 3 bind og at første bind kommer i oktober/november i år. jeg har prøvd å se på LDS, men ikke funnet noen født i Otterøya i det tidspunktet, men jeg er ikke helt sikker på hvor my av tidsrommet derifra som dekkes. Har ikke funnet henne i folketellingen i 1801 for Fosnes. Det er en i Nærøy født i passende tidspunkt, men hun gifter seg med en fra Vikna i 1820. Hun kan selvfølgelig være mulig, men hun er fra berg, og de blir på Berg. det var vel også en som passet født i Bindal, uten at jeg har mulighet til å sjekke henne nærmere.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Mange takk igjen Anne, nå har jeg en del å jobbe med. Det er ikke så lett og jobbe med slekt fra NT. Det er lite hjelp å finne på nett,i fra kirkebøker Og når jeg i tillegg ikke er kjent i NT. Men det er jo bare en utfordring. Skal bli spennende når først byggdebok kommer. så takk igjen Anne, og til andre som skulle komme med opplysninger. vh helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det er ikke Nord-Trøndelag som er så kinkig, men Fosnes i Nord-Trøndelag. Det er vel omtrent det eneste stedet hvor det foreløpig ikke finnes bygdebøker. Noen slektsbøker finnes, og noen deler av kirkebøkene ligger på LDS sidene, men ettersom det bare er noe og ikke alt kan du aldri være helt sikker. Antar det er foreldrene som gifter seg på Otterøya, og det er en øy, nå knytte med bru til faslandet rett utenfor Namsos. Vemundvik hvor Hammersøya ligger er litt nord for Namsos. Har du flaks kan dine være nevnt i boka som kommer til høsten.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.