Gå til innhold
Arkivverket

[#30070] Nils Michal i Stejloe i Hadsel


Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei ...Nils Michal i Stejloe i Hadsel er ikke registrert med etternavn i 1801, er det noen som vet hvem denne mannen er? Lenkepå forhånd takkMvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

1806Niels Tilleman 35 f. Steiloe LeilendingErich Lork 14 SønnAntoni Graave 13 SønnChristen Munk 12 Sønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Tusen takk Michael ......Ja, det ante meg at det var Nils som brukte Tillemann og ikke kona, for Erik Lorch blir registrert senere med navnet Erik Lorch Nilsen Tellemann… problemet mitt er at jeg ikke finner tilgjengelige kilder som kan gi meg svar på om Nils noen gang er registrert med farsnavn. Jeg har kommet til vegs ende med ham om jeg ikke finner foreldrene hans..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

I skifte etter Augustinus Krog 1797, nevnes halvbroren Niels Michael Erichsøn TellemandI skifte etter faren Erich Mogensen/Monsen Tillemand 1792 nevnes sønnen Niels Mickel Erichsen Tillemand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

I en tidligere tråd (30016) blei det opplyst at Erik Lorch Nilssen Tillemann var gift med Berit Kristensdtr. Er det korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei Johan…Spørsmålet om Erik og Berit var gift har jeg prøvd å finne ut av, av mangel på tilgjengelige samtids kilder har jeg søkt på det som er tilgjengelig, jeg har til og med prøvd å finne disse personene på din hjemmeside uten å lykkes (dette før jeg så at du stilte spørsmålet her)… Grethe skrev bare at Nils var sønn av Erik og Berit… Det jeg har funnet er at Eriks bror Antoni muligens er oppkalt etter Klokkeren, og at en av sønnene til Nils heter Anton, og kan være oppkalt etter farbroren til Nils. Jeg finner ikke tilsvarende på Berit Christensdtrs familie, og undres hvorfor.. Om det kan være feil Berit jeg opererer med…MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..jeg finner ikke navnet på kona til Erich Mogensen/Monsen og mora til Niels Michel som Michael nevner i innlegg 5.Er det noen som vet navnet hennes?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Erich's kone nr. 2 var vel Anne Schjelderup (1734-1782) gift 1763. Erich var gift tre ganger. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei …Takk John ..Er Anna Schjelderup Anna Pedersdatter Schjelderup, datter av Peder Pedersen Schjelderup og Elen Pedersdatter i Sørfolda?Jeg har funnet flere barn av Erik i ekstraskattelister på 1760 tallet, men nå ser jeg jo at de må være barn av et, kanskje to andre ekteskap, er det noen som vet hvilke barn som er i hvilke ekteskap med hvilke koner? Disse barna har jeg funnet, men ikke kontrollert om de er reelle: Ermegaard, Mogens, Berthe, Elias, Oluf, Maren, Mille, Berthe og Nils Michel (Berthe og Berthe?) er det flere?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Er ikke sikker på foreldre til Anne, trolig riktig med Peder og Elen. Jeg har følgende barn: 1. ekteskap: Offers 1755-1807, Maren Rogh 1756-1806, Christen 1757-1787, Gabriel 1758-? og NN 1761-1761. 2. ekteskap: Nils Michael 1770-1836, Anne Aagoth 1771-1795, Erika Marie 1773-1847 og NN 1774-1774. 3. ekteskap: Anna 1784-?. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Takk John..Jøss, her var det ikke mange navn som gikk igjen :-), jeg får tygge på dette, og komme tilbake senere..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

I skiftet etter Erich Monsen Tillemand nevnes følgende barn: Offer, Niels Mickel, Gabriel, Anna Agata og Maren.I skiftet etter Augustinus Krog nevnes halvbror Niels Michael, halvsøster Anna Agatha, søsterdatter Gunille Marie JoensdatterMogens Gabrielsen Teleman sk. 26/9 1744 var gift med Annechen Christensdatter, barn: Erich, Christen sk. 21/10 1745, Niels, Madts, Maren, Elisabethmvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei …Takk til dere John og Michael ..Nå har jeg tygd på det, spørsmålet blir om jeg har tygd nok? Kildene som har vært brukt ved tyggingen er avskrift av Ekstraskatteliste for Hadsel for 1764 og 1765, samt konfirmasjoner 1754 – 1811 (med lakuner (58) (60,61) (62,63 ingen navn) (64) (66,67,68,69) (72) (75) (81,82) )Det er nok rett det som står i skiftene, men jeg kan ikke stikke under en stol at de tre eldste barna jeg fant - Ermegaard, Mogens og Berthe er ført opp som Eriks barn over 12 år i 1765, bare Ermegaard Erichsdatter er oppført over 12 år i 1764. Men det er bare Mogens (Mogns) Erichsen som blir konfirmert av disse (i 1770, ingen alder er oppgitt). Dette kan tyde på at Ermegaard og Berthe kan være døde før de skulle konfirmeres.Når det gjelder Elias, Oluf, Maren, Mille og Berthe som er oppført i kolonnen barn og tjenere det ikke skal betales skatt for i 1765, kan disse være tjenere og fosterbarn eller lignende? for jeg finner en Mille Monsdatter (19 år) og en Maren Pedersdatter (20 år), begge fra Steiloe konfirmert i 1765. (Maren er fosterdatter i 1764) (teksten i avskriften er noe tung å forstå, sitat: ” Maren Pedersdatter fosterdatter Mille og ”)Elias og Oluf er ikke Eriks barn.. Elias i 1765 kan være identisk med tjeneren Elias Michelsen i 1764, Oluf i 1765 kan være identisk med tjeneren Ole Michelsen i 1764. Bereth (nr 2) oppført i 1765 lar seg ikke gjenfinne av meg…Dermed må jeg nok unnskylde min noe for kjappe slutning om Eriks barn. Opplysningene var nye, så jeg hadde ikke rukket å sjekke kilder mot hverandre..Jeg sitter da med følgende barn som kan føres på Erik Monsen/Mogensen Tillemann (finner ingen andre Erik på Steiloe): Offer Erics_Tilleman, på Kierringnæss i 1801 (53 år) Ermegaard Erichsdatter (død i tenårene?) Mogens (Mogns) Erichsen, Steiloe, konf. 1770 Berthe Erichsdatter (død i tenårene?) Christen Ericsen, Steiloe, konf. 1776, 18 år Maren Ericsd:, Steiloe som blir konfirmert i 1779, 20 år, kan vel være identisk med Maren Rogh? Niels Michael Tellemann, Steiloe, blir konfirmert i 1786, 17 år. Ane Margrethe Tilleman, Steiloe, konf. 1789, 16 år Ane Carina Ericsd:, Steiloe, konf. 1796, 19 år Offer, Gabriel og Erika Marie finner jeg ikke konfirmert, Anna Aagoth/Agata kan kanskje være identisk med Ane Margrethe som blir konfirmert i 1789? Ellers ser det ikke ut til at hun er konfirmert i Hadsel.. Det er ikke lakune i den perioden hun vanligvis ville vært konfirmert.. for så vidt heller ikke i perioden Erika skulle konfirmeres, i hvilken forbindelse kommer hun inn? Hun er ikke med i skiftet, etter Erich Monsen Tillemand, som Michael nevner. Det er en Erica Maria Christensdatter, Stokmarken konf. 16 år gammel i 1780..Jeg er ikke sikker på hvor Augustinus passer inn her, men det er en Augustinus (bare fornavnet er ført) fra Steiloe som blir konfirmert i 1783, 17 år, kan det være ham det er skifte over i 1797?Hva heter Eriks Monsens kone nr 1 og nr 3 ??Det skiftet som det blir referert til fra 1744 over Mogens Gabrielsen, det er Erik Monsens/Mogensens far? Hvordan ser da besteforeldre generasjonen ut? Jeg kjenner ikke til at Mogens Pedersen Tillemann hadde andre barn enn Berethe, Anders, Gjertrud, Peder, Sofie og Steffen MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei igjen! Kone nr. 1 var Karen Offersdtr. Lockert (1733-1761) f. Bø i Vesterålen. Nr.3 har jeg ikke navnet på i mine papirer. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Du finner litt om ane til Erich Mogensen Tillemand på denne hjemmesiden LenkeSkiftene fra Dis-Salten for Lofoten og vesterålen inneholder feil når det gjelder skiftet etter Mogens Gabrielsen Tillemann. Bl.a. er det nevnt 2 Jens, ingen Erich eller Christen.følgende er nevnt i skiftet til M:G:T: Hustru Annecken Christensdatter, sønn Jens Mogensen Teleman Myndig, sønn Jens Mogensen Teleman Myndig, sønn Madts Mogensen Teleman Myndig, sønn Niels Mogensen Teleman Myndig, datter Maren Mogensdatter Teleman g.m. Marcus Abrahamsen Lockert Lensmann, datter Elisabeth Mogensdatter 14 årSer man på skiftet etter Christen Mogensen Tillemand på Hoff i Kalsnes så nevnes følgende arvinger: mor Annichen Tillemand, bror Erich Mogensen Tillemand, bror Madts Mogensen Tillemand, bror Niels Mogensen Tillemand, søster Maren Mogensdatter Tillemand g.m. Marcus Gulstad, søster Lisbeth Mogensdatter Tillemand.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Takker så mye for responsen...Det er vel typisk når man får svar på ett spørsmål så dukker det opp 10 nye... :-)Opplysningen i innlegg 10 tolker jeg som at Erik og Anne ble gift i 1763. Er det bare jeg som stusser over hva paret har bedrevet eller rettere ikke har bedrevet frem til ca 1770 da sønnen Nils blir født? jeg finner 'paret' som faddere i 1764, men de er ikke oppført på samme 'adresse'..(kanskje noe av forklaringen på at det ikke blir født barn før 1770)MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har vært borte noen dager og hopper bakover til innlegg 7 og 8. Årsaken til at jeg stilte spørsmålet om kona til Erik Nilssen, var at det er to Erik Nilssen i Hadsel på samme tid (mer om det nedenfor). Forøvrig har jeg ingenting om Hadsel på mine heimesider. Jeg jobber med andre kommuner.Ifølge opplysninger jeg sitter med, var foreldrene til Nils Kristen Eriksen (se tråd 30016) Erik Nilssen og Berit Maria Kristensdtr. Men jeg har dessuten et notat som sier at Erik Lorch Nilssen Tillemann blei gift med Ellen Marie Gundersdtr (1790-1860) i 1818. Dette paret hadde også en sønn som het Nils (1819-1890), så nå lurer jeg på om de to Erik'ene er forbytta i notatene mine, eventuelt om også noen av barna deres er feilplassert.Med andre ord: Har noen en dokumentasjon om hvilken Erik Nilssen som var gift med Berit, og om hvilket par som var foreldre til Nils Kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

heisann.. :-)først til innlegg 10 og 11, Anne er etter all sannsynlighet IKKE pedersdatter fra Folda.. Anne P. Schjelderup, sannsynligvis fra Folda, har 2 ekteskap i folda, og dør ca 1788 og etterlater seg 6 barn.så var det Erik Lorch:jeg siterer det som Grethe Flood skrev:' Ved giftermålet i 1858 står Erik Nilsen oppført som Nils Kristian Eriksens far. Alder ved giftermålet tilsvarer fødselsår 1833. I FS/IGI finner jeg en Nils Kristian Eriksen Tellemann som blir døpt 1.4.1834 i Hadsel, sønn av Erik Lorch Nilsen Tellemann og Berit Kristensdatter. 'det er vel ikke spørsmål om hvem som er faren til Nils, men om Erich Lorch og Berit var gift? Noe de ikke kunne være.... :-) skulle ha likt å sett skrifta i kirkeboka.. MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Erik Nilssen og Berit Maria Kristensdtr gifta seg 26.10.1821, men jeg veit altså ikke sikkert hvilken Erik Nilssen dette var. Imidlertid, ingen av ungene til deres barn Anna og Nils Kristen brukte slektsnavnene Lorch eller Tillemann. Jeg har derfor en mistanke om at de to søsknene ikke er datter og sønn av Erik Lorch Nilssen Tillemann og Ellen Marie Gundersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Heisann igjen... :-)jeg glemte å spørre om det er noen Berit Christensdatter født mellom 1801 og 1815, da jeg tviler på den Berit (5 år) som er på Lunkan i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11866&gardpostnr=70&personpostnr=1106&merk=1106#ovre>Lenke - Og jeg tviler også på den Berit (14 år) i Wiig i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei ...Jeg er ikke helt med nå...Erich Lorch får en sønn, Nils, f1834, mora heter Berit Christensdatter. altså er det ikke kona... det er ikke nødvendigvis den Berit Maria Kristensdatter som blir gift med en Erik Nilsen i 1821 som er mora..eller misforstår jeg problemet ditt?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

1. Berit Maria Kristensdtr var født på Lonkan i 1795, foreldre Kristen Gabrielsen og Anne Malena Olsdtr.2. Jeg veit ikke om det står 'Erik Lorck' som far da Nils Kristen blei døpt. Dersom det bare står Erik Nilssen, blir saka ei anna. Noen bør sjekke kirkeboka på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei ..Jeg er enig i at kirkeboka bør sjekkes.. men ut fra det som er kommet frem så langt så tyder det på at Erich Lorch får en 'uekte' sønn..Når det gjelder mangel på bruk av slektsnavn så er ikke dette et enestående tilfelle (om det er Tillemann)... har flere slike i anetavla mi, etter ca 1850 er det bråstopp med bruk av slektsnavn, og gudene må vite hvorfor.. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.