Gå til innhold
Arkivverket

[#30081] Medelpadius 1500-tallet Sverige


Gjest Heidi Morrell Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Morrell Andersen

Jeg har en forfar som heter Henrik Petri Medelpadius, født ca. 1539 i Lit, Jãmtland i Sverige. Jeg lurer på om noen vet om 'Petri' betyr at han er sønn av Peter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Og Medelpadius må vel (siden han selv i følge det du skriver ikke var født i Medelpad) bety at enten kom slekten hans fra Medelpad, eller så bodde han selv senere i Medelpad (landskapet omkring Sundsvall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Morrell Andersen

Han var 'kyrkoherd' i Lit, men jeg tror at han kom fra Medelpad, derav navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Myrvang

Henrik Petri Medelpadius. Yrke Kyrkohärde i Lit 1566~1600. Eide en gård i Fyrås i Hammerdal. Afgaf i Oviken trohetsed åt konung Johan 3. 21. oktober 1568, men kvarstannade efter Stettinfreden i Jämtland. Var utsatt for våldsdåd af en socknebo i Föllinge, Nils Person, som pliktade 2 mark. Han nämnes blant de präster som på Frösön 3. maj 1591 utsågo representanter for Jämtlands prästerskap att närvara vid konungahyllingen i Opslo 8. juni s.å. och han omtalas ånnu lefvande i januar 1600. (Min kilde: Ole Nygård fra Tynset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Morrell Andersen

Ja, jeg har noe av det fra 'Herdaminne för Härnösands stift side 79, Leonard Bygdén)' Henrik giftet seg med Mãrit Hansdotter og de fikk seks barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Myrvang

Et av barna var Christina gift med Oluf Eriksen. Disse ble foreldre til Anders Olsen Bruse. Prost i Meldal til 1657. (fra Meldalsboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Morrell Andersen

Ja, det er den linjen jeg hører til. Jeg har navnene på de andre barna, hvis du ikke har dem. Kjenner du til noe om slekten før Henrik Petri og Mãrit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Med förvåning läser jag här att herr Henrik Petrii (Medelpadius) hustru påstås heta Märit Hansdotter. Vad är primärkällan till den uppgiften ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Efter kontakt med Robert Andersson (http://home.swipnet.se/robmag/txt/erik.htm) hänvisar han sin uppgift om Märit Hansdotter till Lits hembygdsförenings skriftserie, volym VII s. 17 [Östersund 1956]. Redaktionen i sin tur uppger i sin tur att uppgifterna hämtats ur domboken genom deras medarbetare Nils Eriksson. Eftersom den sistnämnde var min far, kan jag genom kontroll av dennes anteckningar klart se att redaktionen genom slarv lyckats blanda ihop flera personuppgifter. Den omtalade Märit Hansdotter var gift med Henrik Petrii sonson Welam Pedersson. Henriks hustru är alltså tills vidare okänd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.