Gå til innhold
Arkivverket

[#30083] Reinsættleggen fra AM 22fol, fol 80


Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvor er det den ender hen, den streken/slyngen som går til venstre fra/over Bård? (Altså over på den venstre siden som ikke er skannet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Streken endar på Cecilie, datter av Sigurd Jorsal R. N. (sikkert av: rex norvegiae)og ux (uxor = kone) Malfrida. Altså: Cecilie Sigurdsdatter var gift med Bård Guttormson på Rein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det er tydeleg at det manglar mykje informasjon her. Guttorm er berre ført med eitt ekteskap (kan henda etter prinsippet om at alle er sunnmøringar:-)), og såleis manglar det to. Denne tavla kan etter mitt syn ikkje reknast for betre enn den som står i Fagrskinna B, snarare tvert om. Det kan elles for meg sjå ut til at tavla her (Rein-ætta) byggjer på opplysningane i Heimskringla, Harald Hardrådes saga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Og Cecilia Sigurdsdotter var jo heller ikkje dotter av Sigurd Jorsalfar, men Sigurd Munn. Det seier jo det meste om kor nøyaktige opplysningane i denne tavla er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Det er interessant at ingen tydeligvis har kjent til denne tavla, som til liks med alle dei andre tavlene i avskrift av Henrik Høyer må gjennomgå ein grundig kildekritikk. Det einaste eg har gjort er å stille tavla til rådvelde, og eg har slett ikkje noken agenda på Sunnmøre sine vegner... i alle fall ikkje på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bjørn, du vet utmerket godt at denne tavla har vært publisert tidligere, minst komplett tre ganger (siste gangen av deg selv). Intet ukjent med andre ord. Og intet med Fagrskinna å gjøre, vet vi også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.