Gå til innhold
Arkivverket

[#30089] Noen som kjenner til etternavnet Viiats?


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Arndt Christian Stenberg,skomager -giftet seg med Ane Elisabeth Viiats (?),enkefru -i Bragernes kirke 18.1.1805. Vielsen er reell nok, det har jeg sjekket i kirkebøkene sist jeg var hjemme. Den står også oppført i FS. I kirkeboka kan det se ut som om navnet hennes er Vüati eller Viiati eller Viiats. Ingen av disse navnene,bortsett fra Viiats, finner jeg noe annet sted enn FS. Er det noen som drar kjensel på navnet, eller kjenner til noe som ligner? Alt mottas med takk, jeg har kjørt meg helt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk skal du ha, Berit. Jeg får se om jeg finner noe om den salige Moe. Eller kanskje det er lurt å gå om døtrene for å finne fornavn på faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er nok riktig. Kjøpmann Hr. Lars Moe og Madme Annichen Vindts ble viet 30.08.1789 i Bragernes. Har ikke tid til å slå opp i kirkebok akkurat nå, men dette var bare et notat i forbindelse med en annen Moe (klarer knapt å lese egen skrift).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Det ser dessverre ut til det, ja. Men da jeg aktiverte linken din dukket navnet Engelbret Finne opp som arving og far. Nr.797.Men her kan jeg ikke finne hvem han arver etter. Er det meg som ikke klarer å få opp øynene nå, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da må det vel bli slik at Lars Moe var gift 2 ganger. 1.gang med Annichen og deretter med Anne Elisabeth. Barna var jo mannens fra 1.ekteskap.FS: Lars Moe og Annichen Naess barn: 1)Ingeborg Mathea dpt. 27/1 1790// 2)Jens Wind dpt. 30/8 1792// 3)Magdalene dpt. 3/10 1793// 4)Petronelle Hellene dpt. 5/11 1794. Alle Bragernes.FS. Funnet en Annichen Naess gift 3/9 1778 Vor Frue Tønsberg med Jens Wind.FS: Lars Moe gift 30/8 1789 Bragernes med Anniche H. Vindts.FS: Laers Moe gift 3/7 1800 Bragernes med Ane Kistine Holst.Skikkelig navnekaos på konene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: Jens Wind og Annichen(Aneken) Naess fikk barna (kanskje flere?) Hans Laurentius dpt. 31/1 1783 og Lars dpt. 11/4 1786, begge på Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Kan Annichen og Anne Elisabeth ha vært søstre? Siden det er etternavnet som er interessant burde vel Ane Kirstine Holst ha vært Anne Elisabeth Vindts(Viiarts osv.)???Siden Arndt og Ane Elisabeth giftet seg 1805 må den gode kjøpmann ha vært død før det. Man kan bli forvirret av mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Forvirringen har tydligen vært total! Annichen het jo Naess. Wind og Vindts er vel samme navn skrevet på forskjellig vis vil jeg tro. Nei jeg får nok sjekke litt bedre før jeg uttaler meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenken til skifte etter Annichen virker helt fint for meg (5). Men det finnes ikke noe skifte etter Lars Moe enda han sannsynligvis gifter seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg ble bare litt stuss da jeg så navnet Engebret Finne. E. Finne er far til Andreas Fridrik Finne som var gift med Anna Elisabeth Dorthea Müller som igjen var gift med Arnt Steenberg før den samme Arnt giftet seg med Ane Elisabeth V. Var det noen som snakket om navneforvirring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan finne Annichen og hennes slekt i boka Sem og Slagen under søndre Nes gnr. 157. Tror det er bind II av gårdshistorie.Faren til Annichen (f.1756) het Nils Larsen, skipper, og han var 2.gift med Ingerborg Sørensdt. Dorph. Så Wind navnet må hun ha etter mannen sin, Jens Wind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For å begynne der jeg slapp før jeg forsvant, nå fra kirkeboken;Kjøpmannen Lars Moe giftet seg med Madame Annichen Sl: Vindts med kgl. bevill. i huset. Hun har, som andre allerede har påpekt, vært gift før, med salige Vindts. (Bragernes Mini I 6). H'en i FamilySearch er feiltranskribering for Sl: (salige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kjøpmann og enkemann Lars Moe gift 13. juli (ikke 3. juli) 1800 på Bragernes med jomfru Ane Kistine Holst.02.12.1800 begraves kjøpmann Lars Moe, 42 år gammel.Begge opplysninger hentet fra Bragernes Mini I 6.Da skulle vel dette være på plass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk igjen Berit, du er et unikum! An. den første lenken din der hvor Anne E. er enke etter salige Moe - nederst står Maren-Karine Holm, husmorens søster, ugift. Anne E. skulle da være født Holm og gift Vindts eller Wind siden det er det etternavnet hun bruker når hun inngår nytt ekteskap i 1805. Men hvem har hun vært gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skjønner ikke hvorfor du stoler mer på folketellingen 01.02.1801 (som ikke akkurat er av høy kvalitet) fremfor kirkebokinnføringen. Jeg tror nok navnet er Holst og ikke Holm, det ville overraske meg om du fant fasiten i folketellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Generelt er det nokså uvanlig ( mildt sagt ) at en skomaker ekter en kjøpmannsenke. Det er riktig at det i kirkeboken står 'Enken Ane Elisabeth Viiati'.Akkurat nå ser jeg overhodet ingen forbindelse mellom kjøpmannen Lars Moe og hans koner og ekteskapet inngått i Bragernes 18.01.1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Geir! Takk for kjempefine opplysninger. Her er det ikke snakk om å stole mer på det ene enn på det andre, men det skrives tydligvis så blekket spruter - og innleggene omgår hverandre. Vi er ikke alle like kjappe (Ikke jeg iallefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et eksempel på forbindelse Wind-Moe-Holst. Barnedåp 09.01.1806 på Bragernes, datter til kjøpmann Jørgen Wind (og Ulrika Hedevig Elster) har blandt fadderne Ingeborg Moe, Christian Holst og Svend Holst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Både Holm og Holst er nok riktig - i hvertfall ifølge FamilySearch som absolutt ikke er en kilde med høy kvalitet, men som kan være svært nyttig likevel. Der fant jeg Anna Elisabeth, døpt i Bragernes 18.7.1769, foreldre Hans Holst og Anna Munch + Maren Karine f. 1780, foreldre Niels Holm og Anna Munck. Under vielser fant jeg i 1777 Anna Holstes gift med Nils Holm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen Geir! Siden du tydligvis sitter inne med masse viten - vet du, tilfeldigvis hvem denne Anne Elisabeth i innlegg 2 er? Eller er det helt far fetch (det er jo 1801-tell.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Så lenge vi får anta at de fleste opplysningene stemmer, er Moe's enke Ane Kistine Holst. Dette stemmer med barna, Moe's første ekteskap, hans andre ekteskap og hans begravelse. Kistine kan godt være synonymt for Elisabeth, det har jeg faktisk sett før om enn ikke vanlig.Det er riktig ( Kirkeboken, Bragernes Mini I 5)at en Anna Elisabeth Holst døpes i Bragernes 18. juli 1769, datter av Hr. Hans Holst og Anna Munch. Hr. Hans Holst vitner om en viss stand som rimer godt med ekteskap med en kjøpmann senere.Det er også riktig at det døpes en Maren Carine 06.05.1780 på Bragernes, datter av Niels Holm og Anna Munch.I så fall er det godt mulig at de er halvsøsken ( og at jeg av gammel vane har dømt 1801-tellingen på DA nord og ned ), uansett er dette menneskene til lenke (2). Men sammenhengen til vielsen i 1805 mangler stadig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja Anne, jeg må nok krype til korset her. 24.01.1777 vies Sig. Nils Holm on enken Madame Anna Sl: Hans Holstes med kgl. bevill.Da skulle det være absolutt sikkert at lenken til Berit i (2) gjelder disse familiene, og - egen påstand - like usannsynlig at disse har noe med skomaker Arndt(Arent) Christian Stenberg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står litt om Holst i Lierbøkene. Jeg trodde det var tull med navnene Holst og Holm der også så jeg turde ikke nevne det før, men nå ser det altså ut til å klarne.FS: Christian Ellingsen Holst dpt. 4/4 1741 Sylling i Lier - 1818 Landfall lille i Lier. Foreldre Elling Torgersen og Eli Nilsdt. i Sylling.FS: Gift 17/3 1771 Brag. Christian Holst og Gunild Povelsdt.Git 14/11 1784 Brag. Christian Holst og Cathrina Faye.Lier BB Cathrine fikk beholde Lille Landfall.FS:Elling Torgersen dpt. 26/10 1707 Holtsmark - bgr. 3/7 1770 Lier. Foreldre Torger Ellingsen og Siri Bentsdt. (hun var fra Holtsmark)FS: Elling Torgersen gift 10/10 1731 Heggen Modum med Elis Nilsdt. fca. 1708 - bgr. 3/3 1770 Lier. Foreldre Nils Evensen og Lisbeth Knudsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.