Gå til innhold
Arkivverket

[#30091] Var Benjamin Forselius Jacobsen i Amerika?


Gjest Åse Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Hansen

Jeg har fått opplysninger om at Benjamin Forselius Jacobsen f.7.12.1833i Forshälla, Bohuslän skulle ha emigrert til Amerika den 9.11.1886. Med seg hadde han konen Karoline Andersdatter og fire barn, det femte ble födt i Amerika. I 1888 får de sönnen Boldevin Emanuel Benjaminsen på Store Strand i Hedrum,så det var ikke lange trippen de gjorde, og hvordan hadde de råd til å reise?Kildehenvisningene sier 'Emigranter over Kristiania 1871-1930, men jeg får ikke opp noe som passer. Kanskje jeg gjör feil, noen som vet, eller kan gjöre et sök for meg?Mvh, Åse Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Skal det event. være Karen Andrine som er født i USA? Henne er født i 1886, men jeg vet ikke hvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Takk for svar, om jeg forstår rett, så jobbet Benjamin seg over, sammen med kone og barn?Kai, ja, det er Karen Andrine Margrethe Benjaminsdatter (Jacobsen?)f.14.1.1887 og död 18.3.1889 på Nordkvelle Hedrum VE.Kilder: Jacob Walnums cirkulär av 1894 og Hedrum kirkebok.mvh, Åse H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Åse! Benjamin fikk penger av Fattigkommsjonen i Hedrum for å reise til Amerika. Nedenfor finner du utdrag av Fattigkommisjonen vedrørende dette. Jeg har også endel mer historie om ham og hans familie om du er interessert. Hvis du lar meg få din E-post adresse, så kan jeg sende det til deg.Fattigkom. den 6. oktober 1886, sak 9 Kommisær Kville meddelte reslutattet af sine undersøgelser i Kristiania hvad det kostedes at bringe Forcilius Jacobsen med familie til Amerika. Fragt med jernbanebillet til Klinton i Kanada koster 370 kro med diregte linje. Til klæder til familien og hånpenge cirka 200 kr tilsammen 570 Kr: Fattigcommissionen finder at det vilde være overordentlig gavnligt om man kunde blive denne familie kvit, uagtet der er enkelte medlemmer, der finder et saadant eksperiment at kunde have sine vanskeligheder; men man bør dog som dette at blive familien kvit. Sagen oversendes formandskabet til endelig afgjørelse.HilsenEinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Det var jo intressant at fattigkommisjonen var behjelpelig med penger.Ja, takk,Einar, jeg vil gjerne ha mer historie om denne familien.mvh, Åse H a-ha@tele2.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Kjære Einar og Åse! Jeg er også meget interessert i få del i dokumentasjonene på denne familien! På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Jonny!Hvis du lar meg få din e-mail adresse, så skal jeg selvfølgelig sende deg det jeg har vedr. Benjamin og hans familieMvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Tusen, tusen takk for avskriftene, Einar! Dette blir intressant lesning, mye nytt der for meg. Hjertilg takk for hjelpen.mvh, Åse H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Einar! Om du vil være snill å sende meg noe informasjon også hadde jeg blit kjempeglad. På forhånd takk. e-mail adresse: kasaglar@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Även jag skulle vilja ta del av vad du har om Benjamin Forselius, Einar! lmeriksson@spray.se Mvh, Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.