Gå til innhold
Arkivverket

[#30095] Kongsberg. Ingeborg Marie og Karen Andrea Nielsdatter,


Gjest John Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Johansen

Ingeborg Marie og Karen Andrea f.h.h.vis 1853 og 55 var døtre av Niels Pedersen Eld f. i Eda 1826 og Christiana Christopherdatter. f. Eiker 1825. I FT 1875 står Ingeborg oppført med sønn-Josef Hermand Johansen. Brødrene til overnevnte har jeg funnet, men lykkes ikke i å finne hvor døtrene ble av. Kan noen hjelpe med opplysninger? mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei,jeg lurer på om du kan legge en lenke til 1875 folketellingen der du fant Ingeborg Marie med sønn.Jeg har ikke funnet henne i Buskerud, for der er det vel ingen 1875-telling lagt ut.Har sett på F.S. at det er to Ingeborg Marier som gifter seg i 1874 i Eiker, men jeg vet ikke om det er noen av dem?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Takk for at du har tatt tak i saken. Jeg har kopi av FT 1875 Kongsberg hvor Ingeborg Marie er ugift oppført som ' understøttet av moderen' Josef er f.1875 i Kristiania. Jeg viser til FT 1865 for Karen Andrea.Deres bror Olaus Nilsen f.1866 mener jeg å ha funnet i 1900 FT Norderhaug. De øvrige brødrene emigrerte til Amerika. En bror Karl Peter returnerte til Norge og døde i Kongsberg 1936. Jeg er skikkelig spendt om noen kan løse 'gåten' MVH John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Ingeborg Marie f. Kongberg som jeg finner i 1900 er denne damen. LenkeAlder passer ikke helt med fødselsår, men ofte var folketellingene litt unøyaktig.Problemet er å finne gifte kvinner i 1900 . Da hadde de som regel tatt ektemannnens etternavn.Om ikke hun også har emigrert som brødrene, så er det ikke mange Ingeborg marier å velge mellom. En med samme fornavn er også gift i Sarpsborg.Skal se om jeg finner Søsteren også. Bruker RHD folketelling her for å se hvor mange jeg finner på fornavn, pluss fødested.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Egil Fredriksen
Gjest Gunn Huglen

Den eneste Karen, f.i Kongsberg i passende alder er denne damen f. 1855. Nå gift og bosatt i Drammen.LenkeBegge disse damene må sjekkes opp mot kirkebøker, for det er høyst usikkert om det er de rette.Mulig F. S. Kan gi en pekepinn om når og hvor de har giftet seg?Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Karen ( Andrine) Nilsdatter som gifter seg i Fiskum ( Ø. Eiker) I så fall er mellomnavnet hennes feilskrevet som Andrine. ( Ikke uvanlig på F.S.) Fiskum er ikke langt unna Kongsberg, om foreldrene fortsatt bodde der?Særlig flere som passer med navn og tidspunkt har jeg ikke funnet til nå.Du får selv vurdere om dette kan være av interesse.Jeg lurer på om ikke kirkebøker for Ø. Eiker ligger på digitalarkivet? Skal se hva jeg finner der.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Vedrørende Karen Andrea; dersom mine antagelser holder mål så kan det være henne som gifter seg med Johan Martin Johannessen i Bamble 1. sep. 1882. (ref innlegg 16565 Lenke). I så tilfelle flytter familien etterhvert tilbake til Kongsberg-Eiker området, og hennes sønn Oskar Adolf (min oldefar) går på Lurdalen folkeskole.Mvh Morten Granseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Appropo denne kanskje litt udokumenterte linken, så vil jeg nevne et brev til min oldefar Oskar Adolf fra en onkel eller lignende, der det snakkes litt om familie og det står noe slikt som '.... de kalte oss for Eldungene....' Mvh Morten Granseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Takk til Gunn og Morten -godt levert av dere begge. Det er tydelig at Morten har en 'inne-tier' Jeg vil gjerne ha kontakt for mere informasjon. I tillegg har jeg ganske mye stoff om Eld-ungene hvis det er interessant. Mvh JohnJohnj4@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.