Gå til innhold
Arkivverket

[#30096] Arent Olufsen Rusøe1702-1754 Steigen


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Hans far skal være Oluf Olufsen Rusøe.død 1721.Har noen fødselsåret.Jeg har 2 mulige ektefelle på Oluf.Anne Olsdatter,død 1755,og Margaret Hermansdatter.Kanskje han ektet begge,men hvem var mor til Arent.Noen har kanskje noe om forfedrene til disse.Mulig er det noe skifte etter disse.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Finner skifte etter Anne Olsdatter åpnet 03061755 på Røsøen i Engeløy. Arvinger er Jens Stephensen, hennes andre ektemann. Og sønnene Nils Olsen, Moen i Steigen og Arnt Olsen, Røsøen i Engeløy.Skite etter Ole Olsen, Røsøen i Engeløy,åpnet 30041722. Her er arvinger ektefellen Anne Olsdatter, sønnen Søfren Olsen, 16 år og datteren Dorthe Olsdatter, 24 år. Her er ikke Nils og Arnt nevnt.Finner også skifte etter Anders Hermanson, åpnet på Kaldvog i Hamarøy 18051724. Blant arvingene her er hans søster Margrethe Hermansdatter, som er død. Og hennes barn Søfren Olsen, 16 år og Dorthe Olsdatter, 22 år.Men om dette er de som du leter etter vet jeg jo ikke, selv om skiftedatoene stemmer godt med de dataene du har.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er det so jeg foreløbig har funnet ut om vedkommende familie4. Ole (Oluf) Olsen (Olufsen), d. 1721, Skifte 30.04.1722, Boet var 10 rdl i overskudd. g. m. Margaret Hermansdtr død før 1722, Hun var trolig datter av Hermann Larsen og Dorthe Danielsdtr Mjelde 1. Hun hadde da barna Søfren og Dorthe Olsen (Olufsen). Trolig er det han som er gift med Anne, siden samme barna står der. Se skiftet etter to av hennes brødre Daniel og Anders som døde barnløs. han ble ifølge sitt eget skifte gift på nytt med Anne Olsdtr, d. ca 1755 skifte 03.06.1755. De to første står som barn av Margrethe Hermansen. det ser ut til at oppsettet skal være slik.Barna heter som på Daniel Hermansens skifte Søfren Olsen og Dorthe Olsdtr Barn med Margrethe Hermansen: 1. Ole (Oluf) Olsen (Olufsen) 1699 d. før 1720 2. Dorthe Olsen (Olufsen) 1700 3. Søren Olsen 1706 ikke på skiftet til moren Barn med Anne Olsdtr: 4. Nils Olsen 1717 g. m. Marit Ingebrigtsdtr, Moen, AB 16 5. Anne Olsdtr 1720 ikke på skiftet til faren eller moren 6. Arnt Olsen g. m. Berit Nilsdtr (9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet ble noe kaotisk siden linjeskiftene forsvinner men det skulle være mulig å finne fram.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk for svarene Lars og Steinar. Som jeg tyder disse svarene,så er altså Arent sønn av Margrethe Hermansen.Stemmer dete Steinar.Og har du eventuelt noe mer.Vennlig hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg tolker det vel heller som at Arent er sønn av Anne, i og med at står oppført i hennes skifte.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.