Gå til innhold
Arkivverket

[#30099] Helge Pedersen Ørbech, f. ca. 1718 skoleholder og degn.


Gjest Niels Ørbæk
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Ørbæk

Er der nogen, der i skifter, kirkebøger eller lignende er stødt på Helge Pedersen Ørbech, f. ca. 1718, Ole Pedersen Ørbech, f. ca. 1720 eller Hans Pedersen Ørbech, f. ca. 1733? Venlig hilsen Niels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være et spor? Family Search /VRI:Helge PEDERSEN ORBEK Marriage: Spouse: Ellen NILSDR MUUSMarriage: 20 Jan 1747 Place: Skaelskor, Soro, DenmarkSource Information: Batch Number: M206141Source Dates: 1693 - 1769Film or Fiche Number: 52492Collection Details: Skaelskor; Den Danske Folkekirke--------------------------------------------------F.t. 1797 (Dansk Demografisk Database):Samtlige personer i husstanden Soroe, Vester Flakkebjerg, Omø, Omøe Bye, , , , FT-1787Der vises flg. felter:Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , FødestedOle Pedersen Ørbech, 69 , Gift, Mand, Skoeleholder,Mette Marie Ørbech fød Bagge, 50 , Gift, Kone, ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis du går inn på Dansk Demografisk Database, Andre Kilder, Oeders Eftr. 1771 og søker på Ørb% og amt Sorø. får du opp tre registreringer, hvor av 1) omhandler Sogne Degn Ørbech, 56 år og 2) omhandler Ørbech, Skoleholder, 49 år. Begge gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Niels..Litt utenom av det du spør etter, men jeg kjente igjen Ørbech navnet fra registreringene mine av kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld.Det var en Hans Hansen Ørbech, Secund Lieutnant ved Lamberts Compagnie, som var stasjonert på Ytterøy på 1700 tallet. Han døde i 1733, innført som 45 år gammel. Han ble begravd 2. februar 1733 ved Ytterøy kirke, side 328 i bok 2 (1718-1755) for hele prestegjeldet. Han var gift med ei Ingeborg Olsdatter i 20 år og fikk 4 barn med henne. Jeg finner foreløpig 3 av dem døpt på Ytterøy: Anne Kirstina i 1714, Gundel i 1717 og Oluf i 1724. Kanskje Hans Hansen Ørbech kom fra samme Ørbech slekt som du spør etter?? mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

I Vestfold var det en Ørbeck i samme tidsrom du søker, sitat Sem og Slagen Bygdebok, bind 1:Personelle kapellaner i Sem både under og etter foreningen med St. Laurentius menighet.Foruten de faste kapellaner til St. Laurentius kirke hadde sognepresten til Sem til sine tider også en personell kapellan, hvis virke helt var knyttet til Sem og Slagen. Av sådanne kapellaner nevnes:13. Nikolaus Ørbeck (1710-1715). Hans far Otto Hansen Ørbeck døde som sogneprest til Ringebu i 1705. Gift med Else Thue (f. 1689), datter av sogneprest til Nøtterøy Erik Larsen Thue (død 1699) og h. Maren Malene, f. Skabo, datter av Andebupresten Jens Skabo (død 1699 kort før sin mann). Han ordinertes i 1710 til personell kapellan hos sogneprest Thomas Gerner. 1 1712 fungerte han som skipsprest. 1715 ble han residerende kapellan i Kristianssand, hvor han kun ble en kort tid. Han døde her i 1718. LenkeMuligens samme familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Ørbæk

Hej Grethe Flood!Tak for dit svar. Jo, det er de rigtige, som du har fat i. Det,jeg søger, er imidlertid deres fødsel, deres forældre og Ørbech-navnets oprindelse. Det, der leder tanken hen på Norge, er fornavnet Helge, der er meget usædvanlig i Danmark. Venlig hilsen Niels ØrbækHej Mette Værnes!Tak for sit svar. Muligvis er det samme slægt, men der er jo mange i Norge, der har navnet Ørbech, og umiddelbart er det ikke til at se nogen forbindelse. Venlig hilsen Niels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Ørbæk

Hej Solveig Skjelland!Tak for dit svar. Det er ikke umiddelbart let at se, om der er nogen forbindelse til de personer, jeg søger.Venlig hilsenNiels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg har ein tttt-oldefar Bernt Torjussen Ørbech som døde 1751 i Kristiansand. Han var fra Aurebekk i Oddernes (10 km nord for Kristiansand) LenkeSønnen Jørgen blei klokker på Vanse, og begynte å bruke Ørbeck som slektsnavn. Vanlig folk brukte patronymer på den tida.Eg har også folk i min database fra Aurebekk i Holum og Aurebekk i Halse (Mandal), - men ingen Pedersen. Den gamle skrivemåten av gardsnavnet var Ørbæk/Ørbech/Ørebæk etc.Gardsnavnet finst fleire steder i Norge. Ifølge Rygh kjem det fra gammelnorsk Aurridsbekk = Ørretbekk.Av dei tre Aurebekk-gardane her i Vest-Agder trur eg nok Oddernes er mest aktuell. Det kunne vere verd å sjekke i Oddernes bygdebok om det er ein Peder på Aurebekk omkring 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Ørbæk

Hej Harald Storaker!Tak for henvisningen. Du har tidligere gjort mig opmærksom på din slægt fra Aurebekk. Så vidt jeg kan se, er Oddernes bygdebok ikke på nettet. Ville du eventuelt have mulighed for at tjekke, om der skulle være en Peder Ørbech dèr omkring år 1700? Er skifteprotokollerne fra det område registreret på nettet, så et eventuelt skifte ville kunne findes der?Venlig hilsenNiels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Ørbæk

Hej Tove Rivelsrud!Tak for det omfattende materiale med de mange Ørbech-navne. Jeg har imidlertid tidligere arbejdet med denne slægt, men har desværre ikke kunnet finde nogen forbindelse til de personer, hvis herkomst jeg søger.Venlig hilsen Niels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en gård Ørbek i futemantallet for Eidsvold, Akershus i 1664.LenkeHar dessverre ikke tilgang til gamle dokumenter herfra, men en lokal henvendelse hit vil vel kunne klargjøre om dine Ørbeknavn kan komme fra denne gården?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Ørbæk

Hej Gunn Huglen!Tak for henvisningen. Der findes en omfattende slægtsbog vedrørende gården Ørbæk i Eidsvoll. Jeg har tidligere gennemgået slægtsbogen, men desværre uden resultat.Venlig hilsenNiels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Til innlegg 4:(Mette Værnes) Hans Ørbech, f. 1689 (12 år i 1701) trolig sønn av sorenskriver Hans Ørbech i Romsdal, f. ca. 1650, g.m Gunille Hansdatter Leth, enke etter Hans J. Femmer. Bodde på Torvik i Øre (M&R)1688-1704. (Gards-og ættesoge for Gjemnes, b. 1. s. 137) (Har ikke din mail.adr.) Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.