Gå til innhold
Arkivverket

[#30106] Fogd i Salten - Ole Joensen - fra skifte i Vefsn 1774


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Fra ett skifte på Enget; Tømmermyrmoen 1774 i Vefsn, fremkommer det at ett søskenbarn til en av mine aner var fogd i Salten.Fogdens navn skal være Ole Joensen og han er sønn av Joen Rochertsen. Jeg er ute etter opplysninger om denne fogden og om noen kjenner til hans aner. Trolig er hans farfar Rochert Michelsen eller Rochert Danielsen, men her er jeg usikker. Fogden Ole Joensen nevnes som fogd i Salten i skiftet i 1774 og er på denne tiden trolig virksom i stillingen.Kilden til opplysningene er skiftesamlinger for Vefsn av Svein Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Kan i tillegg opplyse at i nevnte skifte så kan det se ut som om Ole Joensen kan komme fra bondeslkt, selv om det ikke fremgår direkte av skifte. Det fremgår heller ikke at Ole Joensen har noe ikke patronymisk etternavn, så derfor er alle opplysninger om Ole Joensen av interesse.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Øystein. Søker selv etter en Ole Joensen fra nevnte distrikt.Men om det er den samme vet jeg ikke.Kan du ta en titt på tema nr.29280,og se om det er noen sammenheng.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har sett litt på tema du henviser til, vanskelig for meg å si om det kan være samme person, men trolig er det ikke det. Det som fremgår av skiftet i Vefsn som er ett forholdsvis stort skifte med mange navn, er at Ole Joensen er søskenbarns barn av den det holdes skifte over. Det fremgår at Joen Rochertsen er Ole Joensen sin far og at Ole har følgende søsken; Rochert, Elias og Else. Om Ole står det bare Ole Joensen- barn av Joen: Salten fogd. Det står også at Ole Joensen sin farfar heter Rochert Michelsen, men her har jeg en mistanke om det kan være en feil, for i folketellingen i 1701 finner jeg en Rochert Danielsen Andås som jeg har en mistanke om at kan være Ole Joensen sin farfar.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Skifte i Hagfors (i Vefsn) i 1763: Walbor Christensdatter, hovedperson. Joen Rochertsen, ektefelle. Joen Eliasen, gift, sønn, Nesnevolden i Nesna. Elias Eliasen, gift, sønn, Dalen i Alstahaug. Rochert Joensen, gift, sønn, Hagfors. Ole Joensen, 33, sønn, Lofoten. Elias Joensen, gift, sønn, Strøm i Vefsn. Else Joensdatter, 42, datter, tj. Kulstadsjøen. Kanskje dette er til litt hjelp? Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.