Gå til innhold
Arkivverket

[#30115] Ekteskap inngått i Moss?


Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Johansen

Kan jeg få hjelp til å finne ut hvor og når Anders Christiansen f.ca 1795, og Berthe Olsdatter f.ca 1800, giftet seg? Paret har 6 barn, f.1827-1845, alle født i Moss, Men jeg har ikke klart å finne vielsen i Moss, eller hvor Anders og Berthe opprinnelig kommer fra.På forhånd takk.Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Morrell Andersen

Jeg finner Anders Christiansen 48 år og Berthe Olsdatter 42 1/2 år på Mandtal Moss By 1841-1844. De ble registrert i 1843 med 4 barn med navn og fødselsdato). De bodde da i Skovgaden venstre side - Consul Christies Leiegaard 255C. Den eldste datteren her er 16 år, og hvis hun er det eldste barnet giftet de seg kanskje i 1826. Men det kunne jo hende at noen eldre barn var flyttet hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei Heidi.Tusen takk for innspill.Ja, Skovgaden 255C er den siste adressen jeg har på familien foreløpig.Anders og Berthe hadde 6 barn. Inger Oline f.1827, Nicoline Marthine f.1830, Christian f.183, Jens f.1837, Lars(min tippoldefar)f.1841 og Jørgine f.1845. Da sønnen Lars ble født i 1841, bodde familien på Verket(Moss).Skulle så gjerne hatt vielsen mellom Anders og Berthe. Da hadde jeg kanskje også funnet ut hvor de kom fra opprinnelig. Finner dem heller ikke født i Moss. Har også leita i andre kirkebøker for Østfold, men uten hell.Det kom en Anders Christiansen f.ca.1799, flyttende til Moss fra Onsøy i 1826, men finner ingen Anders Christiansen f.på Onsøy som passer.Håper noen kan hjelpe meg.Igjen takk for innspill.Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Jeg prøver igjen.Anders Christiansen og Berthe Olsdatter giftet seg ikke i Moss. Jeg har nå fått bekreftet at de kom til Moss, fra Onsøy i 1826. Anders skal da ha vært 27 år og Berthe 25. De hadde med seg datteren Boel Mathea,f.1824, Onsøy. Jeg finner ikke Anders og Berthe født på Onsøy. Er det noen som har tilgang på kirkebøkene for Onsøy, som kan se etter dåpen til Boel Mathea eller vielsen mellom Anders og Berthe for meg? Jeg antar at de giftet seg ca 1820-1825, Onsøy.Da hadde jeg kanskje fått vite noe om fødested og fedre til Anders og Berthe.Alle innspill mottas med stor takk.mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Anders er registrert i manntallet i Moss i 1843 m en alder på 48 år. Da skal han være født ca 1795, fant jeg Anders Christiansen i Tune på Gården Buren.mvh inger sofie olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei Inger.Denne Anders må jeg se nærmere på. Fødselsår på min Anders varierer fra ca 1795-1800. Hvor fant du denne Anders? Sto det ikke flere opplysninger?Det er også funnet en Andreas Christenseon,f,ca 1800 i Borge. Foreldre er Christen Andreasson og Johanna Larsson. De hadde en sønn til, Lars,f.1802, Borge. Denne er også interessant, fordi en gammel historie som min far har hørt er at familien var av reisende slekter og at de kom til Norge fra Finland.Tusen takk for innspill,Inger. Jeg skal se hva jeg finner ut om Anders,f. i Tune. Dette kan være riktig Anders.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Her er Anders som Inger (5)fant 1801 :Lenke Siden jeg har Gårdshistoriebøkene for Tune gjorde jeg et oppslag, men det er ingen gård med navn,BUREN. Det må være feilskrevet! (I 1865 er det ingen gård med dette navn.) Har ikke forslag på hva gårdens rette navn er.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Tusen takk.Da skal jeg leite videre på denne familien og se hva jeg finner. Er det noen som har noen forslag til hvilken gård dette kan dreie seg om? Buren var kanskje en husmannsplass under en annen gård?mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei AnitaJeg fikser ikke helt det m å lage lenke, men navnet Buren er nok enten feilskrevet eller kanskje en husmannsplass,mvh Inger Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Inger og Anita. Har ikke noe å komme med, men kan legge inn lenken for deg Inger, for det var vel dette her du henviser til: Lenke ? En annen ting Anita, bygdebøkene for Tune finnes på Moss bibliotek. Tror også de er til utlån jeg, men er usikker. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei Inger og Anne Lene.Tusen takk for innspill. Denne familien er ikke lett å finne ut av, men man kan jo ikke gi opp.Jeg tar en tur på biblioteket igjen og ser om jeg kan finne noe mer om denne familien fra Tune og gården Buren. I gårdshistoriebøkene for Tune er det ingen gård som heter Buren, så det er nok i såfall en husmannsplass(innlegg nr7).Siden alderen til Anders ble oppgitt å være 27år da han kom til Moss i 1826, er det også en annen familie som er veldig interessant. Christen Andreasen og Johanne Larsdatter(ifølge FS Christian Andreason og Johanna Larsson) med barna Andreas f.1800, Lars f.1802 og Inger Marie f.1808. De bor på gården Ophuus i Borge i 1801. Christian/Christen skal være født ca 1770 i Borge.Så begge familiene som er nevnt her er veldig interessante for meg.Tusen takk for at dere vil hjelpe.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Anita. Har du kommet noe lenger på ander og berthe ? Noen nøtter skal det hele krydres med under veis.Jeg har egentlig ikke noe nytt å tillegge. Vil bare nevne en ting. Dere har funnet dem i Moss bys mandtall 1841-44 i Skovgaden. Vet du at de også finnes på 3 andre adresser i samme boken ? Det gir deg vel ikke noe nytt, men i løpet av denne perioden flyttet de altså en del. Du finner de på:1. Side 107 nr 4593, adr: Radet (østre side). Dette er fra april 1842. De har da 4 barn: Christian, jens, Lars og Nicoline Martine.2. Side 96 nr 4124, adr: Radet (østre side), madm Nests hus. De har nå 3 barn Christian, Jens og Lars. Hvor er Nicoline Martine, er hun død i løpet av dette året ?3. Side 83 nr 3519, adr:Krogsvold - Lars Øhre 230b, a. De har fortsatt de samme 3 barna som de hadde året før.Anders Christiansen var arbeider/dagarb alle gangene. Du kan jo slå opp i boken neste gang du er på biblioteket. Det står mer enn det jeg har tatt med her, men altså kun det du allerede vet.Neste uke forhåpentligvis får jeg folketellingen 1845 for Moss. Da kan jeg se om de står der. Kanskje det der kan stå i alle fall fødselsår og er du heldig også fødested, men det er ikke sikkert. skal si fra om jeg finner noe der.Lykke til med letingen. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei Anne Lene.Takk for innspill.Jeg visste ikke om de adressene du nevner her. Vet at de bodde på Verket da Lars ble født i 1841. De har også bodd på Neset en periode.Anders Christiansen og Berthe Olsdatter kom til Moss i 1826. De kom da fra Ørmenhuset på Onsøy, og hadde med seg datteren Boel Mathea,f.1824, på Onsøy. Hennes dåp leder meg til Ørmen.De fikk seks barn til, Inger Oline,f.1827 Moss, Nicoline Marthine,f.1830 Moss, Christian,f.1833 Moss, Jens,f.1837 Moss, Lars(min tipp),f.1841 Moss og Jørgine,f.1845 Moss. Nicoline Marthine døde ikke da, hun giftet seg med Knud Anthon Corneliussen i Horten.(FT 1865).Jeg har endelig funnet Anders Christiansen(99%). Han er født i 1796, på Schlarøe, Tune. Han er sønn av Christian Thoresen f. 1771 på Schlarøe, Tune. Christian døde i 1840, på Ørmen, Onsøy. Moren var Marie Nielsdatter,f.1772,Onsøy, Død 1841, Ørmen Onsøy. Foreldre til Christian Thoresen var Thore Andersen og Ragnhild Kjøstelsen. Foreldre til Marie Nielsdatter var Niels Jonsen og Gunhild Hansdatter. Niels Jonsen var selveierbonde på Ørmen Nordre.Som du ser har det nå løsnet litt, men har fortsatt ikke funnet vielsen mellom Anders og Berthe. De giftet seg ikke på Onsøy, finner ikke noe i kirkebøkene.Berthe Olsdatter vet jeg fortsatt ikke mye om, annet at hun er født ca 1800-1802. Jeg fant en Berthe Olsdatter,død 24/3-1853,51 år gammel, i kirkebøkene for Moss, men vet ikke om det er riktig Berthe.Dette er hva jeg har funnet de siste dagene. Kanskje noen har noe nytt å komme med?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Kjempefint om du kan se etter familien for meg i FT 1845, Anne Lene. Jeg fant ingen av barna til Anders og Berthe konfirmert i Moss. Kan hende de flyttet fra byen?Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Jeg skal sjekke folketellingen så fort jeg får den. Håper den kommer til uken. Sier fra enten jeg finner noe eller ikke.Kan berte og andreas ha giftet seg i tune da ? Ettersom han er derfra. Bjørn nevnte hvor dere hadde lett hen, men jeg husker ikke om han da nevnte tune.Har du sjekket innflyttede til Moss ? Du vet jo når dem kom til byen. Men, sjekk noen år etter 1826, de ble ikke alltid ført inn før en god stund etter selve flyttingen/ankomsten til byen. Like så utflyttede fra Onsøy ? Legg på noen år der også. Hva med bygdebøkene for Tune, gir de deg noe mer ? De bøkene er ganske bra og er til utlån på biblioteket i Moss.Berte Olsdatter - er du sikker på hennes etternavn, har du det fra kirkebøkene ? I mandtallet står det et dobbelt utropstegn i stedet for etternavnet hennes. Det kan jo tyde på en usikkerhet. Så er Berte Olsdatter oppført i parantes sist på linja. Så det er sikkert rett, men er du sikker ? Hvis du har navnet fra kirkeboka i forb med barnas dåp, så er jo den saken grei. Er du sikker på at du har alle barn forresten ? Kan det finnes et barn til før Boel mathea, men et annet sted ?En annen ting, ser i mandtallet at første gang de er nevnt der så bodde de på Radet. Om de har bodd der lenge - så bør du sjekke innflyttede i Rygge. Radet lå vel i Rygge kommune før.Det ble en del spørsmål dette her. Med slike nøtter så dukker det jo opp masse spørsmål, og svært få svar. Men den som leter finner til slutt. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen Anne Lene.Ja, Bjørn og jeg leita på Onsøy og Råde, men ikke Tune. Vi fant ikke Anders og Berthe utflytta fra Onsøy. De er registrert innflytta til Moss i 1826, med presteattest av 11.sept. 1826, innlevert 30.desember 1826.Når det gjelder Berthe Olsdatter så har jeg navnet hennes fra kirkebøkene, i forbindelse med barnas dåp og innflytting til Moss. Fødselsår er mer usikkert, men ca.1799-1802.Når paret kom til Moss hadde de bare med seg ett barn, Boel Mathea. Siden det ser ut til at noen av barna ikke bor sammen med foreldrene i Moss, så kan de jo ha hatt barn som er født før 1824 også. Skal leite videre på det.Har ikke sjekka innflytta til Rygge, siden jeg fant dem da de kom fra Onsøy til Moss. Skal få sjekka hvor lenge de bodde på Radet.Har vært på biblioteket og henta bygdebøkene for Tune, så nå er det bare å gå igang. Når det gjelder Schlarøe, som Anders kommer fra, så finner jeg ingen gård som heter det. Håper bøkene kan si meg noe om det. kanskje Schlarøe er en plass under en annen gård? Kanskje noen vet noe om det?Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei anita. Nei har ikke så mye kjennskap til Tune. I 1801 finnes den som egen gård schlarøe, tydeligvis en gård og ikke under en. Dermed finner du den sikkert i boken. Tunebøkene er bra de. Spennende å høre fortsettelsen om en tid. Lykke til med lesingen. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Tusen takk, Anne Lene. Da finner jeg nok gården i bøkene,ja. Dette er spennende, så nå kaster jeg meg over bøkene, og jeg kommer selvfølgelig tilbake og forteller hva jeg har funnet.Berthe Olsdatter sliter jeg fortsatt med å finne, men den som gir seg har tapt.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Anita. Jeg har ikke glemt, men det tok noe lenger tid enn antatt å få mikrofichene. Nå har de kommet.Jeg har tatt bare en overfladisk titt og ikke funnet dine ved første øyekast. Det er tettskrevne og til dels uoversiktelige sider her, og lett å overse noe. Gi meg et par dager, og jeg skal se systematisk gjennom dem. Så kommer jeg tilbake med beskjed om jeg har funnet noe.Jeg ser allerede at om de er med vil dette trolig ikke gi deg nye opplysninger. Men, på en annen side - bodde de sammen med familiemedlemmer så kan jo det si noe. Det ser ut som det er navn, alder og evt yrke som er med.Men, som sagt jeg studerer dem mer nøye og sier i fra om og hva jeg har funnet. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen Anne Lene.Tusen takk. Kjempesnilt at du vil se etter for meg. Yngstebarnet, Jørgine er født i Moss,1845, ifølge kirkebøkene.Ellers så holder jeg på med bygdebøkene for Tune, men jeg har ikke funnet dem.Kan du sende en mail så jeg får riktig e-post adresse til deg? anita.johansen@bluezone.nomvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Anita. Lovte å komme med en tilbakemelding til deg. Nå har jeg sett gjennom folketellingen, og jeg har funnet dem, men unnskyld at jeg sier det, men det gir det ikke en d......tt mer enn du allerede vet.Matr no 230 Anders Christiansen - arbeidsmand 51 år. kona Berthe 44 år søn Christian 12 år søn Jens 9 år søn Lars 5 år datter Jørgine 3/4 årDet var i alt 3 familier der, men de andre sier meg ikke noe, i forhold til om de er i slekt, virker ikke sånn.Går ut fra at du har funnet dåpen til Jørgine i kirkeboka ? Har du fadderene hennes ? Får du noen formening om det er naboer, slekt el.l ? Noen slektninger er det muligens som faddere. Kanskje det er veien å gå, sjekke opp hvem de var ? Du skal ikke se bort fra at du finner noe besteforeldre/tanter/onkler blandt fadderne.Så noe lenger er du vel ikke med dette, da er det vel bare å fortsette da. Kanskje noen andre vet noe mer og kan bringe deg litt videre. Lykke til. Spennende å høre om du kommer til bunns i dette. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei Anne Lene og tusen takk for tilbakemelding.Ja, det skal ikke være enkelt. Nei, jeg har dessverre ikke fadderne til Jørgine.Jeg går nå gjennom bygdebøkene for Tune for annen gang. Jeg finner ikke Schlarøe (Slærød). Hadde jeg nå enda funnet gården i bygdebøkene, så kunne jeg kanskje kommet litt videre igjen.Berthe Olsdatter har jeg fortsatt ikke klart å finne. Håper jeg snart kan finne vielsen mellom Anders og Berthe. Det vil gi meg noen svar.Fikk du mailen jeg sendte deg?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anita Johansen

Hei.Jeg har nå endelig funnet vielsen mellom Anders Christiansen og Berthe Olsdatter. De ble viet 13?/4-1824,Onsøy.Da fant jeg også opphavet til Berthe. Hun er datter av Ole Nielsen og Johanna Jensdatter på Colberg,Onsøy.Når det gjelder Anders Christiansen,så er han født i 1796,på Slærød,Tune. Hans foreldre var Christian Thoresen og Marie Nielsen. Christian var sønn av Thor(e) Andersen og Ragnild Kiøstelsen. Marie var datter av Niels Jonsen og Gunhild Hansen på Ørmen nordre,Onsøy. Familien flyttet fra Slærød til Ørmen.Så,den som leter den finner....Tusen takk til alle for god hjelp og gode forslag.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.