Gå til innhold
Arkivverket

[#30119] Karen Maria Pedersdatter Fauchal f. ca. 1795


Gjest Roar Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Myrheim

Hei. Jeg forsøker å spore opp Karen Maria Pedersdatter, som giftet seg på Kongsberg 09.03.1822 med Ellev Erichsen. Hun var oppgitt å være 27 år, og kalles K. M. Pedersdatter Fauchal. Ellev er 41 år, og kalles Ellev Erichsen Skoug. Forlovere var Halvor Bollerud og Carl Bollerud.De fikk sammen døtrene Pauline Marie, f. 18.05.1822 og Ellevine Berthine Marie, f. 24.07.1830. Jeg er usikker på opphavet til begge ektefellene, og er takknemmelig for alle tips!MVH Roar Myrheim, Nykirke, Vestfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden du ikke har fått noen svar enda prøver jeg meg med usikre opplysninger som absolutt ikke behøver å ang. de du ettersøker.Da Ellev ble gift med Karen Maria sto det at han var enkemann. Har du funnet ut hva 1.kone het ?Ballerud er en gård i Eiker, og det finnes også hammersmeder med det etternavnet.FS: Ang. Fauchal så fantes det noen på Ø.Toten i 16...Ellev Erichsen f. 12/10 1776 Fosnes Modum, Erich Nielsen og Johane Christophersdt. Denne Ellev var ugift i 1801.FS VRI: Karen Maria dpt. 19/10 1793 Kongsbrg., Peder Johansen.FT 1801 Landsværch eje, Hedenstad, Sandsvær: Ellef Erichsen 21, ugift, snekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Hei Berit Knudsen. Takk for gode ideer. Jeg skal tenke videre på dem. Jeg har ikke greid å finne den første vielsen til Ellev. Jeg har bestilt kirkebøkene fra Kongsberg til det lokale biblioteket, så jeg skal gå gjennom vielsene der. Nå er det jo ikke sikkert at han giftet seg 1. gang på Kongsberg heller, da. MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Siste nytt: FS har registrert en Nicoline Henrica PEDERSDATTER FOUCHAL født på Kongsberg 23.03.1805 av foreldre Peder Fouchal og Berthe Nielsdatter. Dette skulle vel ikke være søster til Karen Maria, tro? MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg vil tro det er denne familien: Lenke Det yngste barnet er ifølge FS døpt Nicoline Henrica,og trolig er hun vel død før neste Nicoline Henrica ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Hei Anne Minken. Takk for tips! Kanskje er det Karen Maria som er oppført der, uten 'Maria'. Det kan jo passe sånn omtrentelig med alderen. Jeg har bestilt kirkebøkene for Kongsberg til biblioteket, så jeg skal se på hennes fødsel, om det evt. står Maria, og evt. en hentydning til Fauchal. MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Roar Myrheim

Hei igjen, etter en titt i kirkebøkene er jeg kommet litt lenger. Jeg finner dåpen til Karen Maria Pedersdatter 19.10.1793 som datter av 'Knapmager Peder Johansen Fouchal. Blant fadderen finner jeg bl.a. Halvor Johansen Bollerud. En Halvor Bollerud er forlover når Karen Maria gifter seg i 1822. Jeg finner vielsen 11.05.1793 mellom 'Knapmager Peder Johansen Fauchall og Berthe Nielsdatter Foterud.' Den ene forloveren ser ut som Ole Evensen Sand?, den andre greier jeg ikke å tyde. Jeg finner også dåpen til Nicoline Henrica 23.03.1805 som barn av 'Peder Fouchal, knappestøber og Berthe Nielsdatter Foterud.' Nå har jeg funnet ut at både Foterud og Bollerud var gårder i Øvre Eiker. Er det noen som har lokalkjennskap her? Når det gjelder Peder Johansen Fauchal, er jeg egentlig like langt. Jeg finner noen Fauchal på Østre Toten, men har ikke klart å spore Peder til dem. Er det noen som kan hjelpe? MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Roar Myrheim

Hei igjen, For å gå til bake til mitt første innlegg, der Ellev Ericsen og Karen Marie Pedersdatter Fauchal gifter seg, så nevnte jeg der at forloverne var Halvor og Carl Bollerud. Jeg har nå fått sterke indikasjoner på at de het Bellerud, siden jeg finner en Halvor Bellerud som var født 17.12.1769 på Bellerud, Toten av foreldre Johan Paulsen Bellerud, f. ca. 1735 og Karie Jacobsdatter Staboe. Carl, har jeg funnet ut, er sønn av Halvor Bellerud, født på Kongsberg 08.08.1795. Når disse to herrene Bellerud fra Toten har en slik kontakt med en ved navn Fauchal, får jeg tro på at Peder Johansen Fauchal kom fra Toten, siden dette navnet opptrer der. Han gifter seg altså i 1793, og får barn fram til 1805, så han burde vel være født en gang mellom ca. 1750 og 1772-3? Jeg lever fortsatt i håpet om at noen skulle kunne hjelpe meg å identifisere Peder. MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.