Gå til innhold
Arkivverket

[#30120] Adam Hierholt vielse Øyestad 1749


Gjest Roar Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Myrheim

Hei. Jeg lurer på om noen har tilgang til kirkebøker for Øyestad, og kunne være brydd med å slå opp for meg vielsen mellom Adam Hierholt og Anna Catherine Irgens i Øyestad, iflg. FS den 25.11.1749. Jeg er interessert i hvordan navnet til Adam skrives, om det står noe om fødested, fedre og faddere.MVH Roar Myrheim, Nykirke, Vestfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

I kirkebok for Øyestad, A-4, 1730 - 1750 finner jeg følgende innførsel i 1749: Tiirsdag d 25 Nov: Bryllup Adam Hierholt og Anna Catharine Irgens i Sandstød. - Mvh. Kjell Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Hei Jan Oldervoll. Hjertelig takk for hjelpen! Jeg hadde et lite håp om at det skulle stått noe i kirkeboka om Adams fødested og/eller far. Han skal vær født på Kongsberg, og i følge FS figurerer han delvis som født i 1715, kalt Adam Johansen Hierholt, og delvis som født 1718, og med navn Adam Johan Hierholt. På Vigerust sin side om 'Innvandrere i Bergstaden Kongsberg'. http://www.vigerust.net/immigrant/kongsberg.html finner jeg en Berentz Berger Herholt, som kom til Kongsberg i 1714, bl.a. med en sønn ved navn Adam Berntsen Herold, (13 år gammel ved manntallet i 1732, noe som stemmer med fødselsåret 1718). Jeg har gått gjennom fødslene i kirkeok for Kongsberg i perioden 1715-18, og finner noen Adamer, men ingen som har noen antydning om navnet Hierholt. Hvis det er ovenfornevnte Berentz som er far, og han kom i 1714, så var jo Adam allerede født. Finnes det noen med ideer? MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Rettelse: Hvis Berentz er far, og Adam er født i 1715-18, burde han jo være født på Kongsberg. Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hvis Adam er 13 år i 1732, burde han være født ca. 1719. Har du bare sjekket kirkeboka for perioden 1715-1718?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Hei Ketil Firing Hanssen. Du har helt rett! Jeg hadde det dessverre litt travelt da jeg satt på biblioteket, og var kanskje til og med litt rask, slik at jeg kan ha oversett noe. Jeg må nok ta meg en tur til, og se på i alle fall 1719 og 20. MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei Roar. Jan Oldervoll er sikkert en utmerket person, men meg bekjent har han ikke hatt noen befatning med innlegg (2). Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Beklager Kjell! Takken skulle selvfølgelig ha vært rettet til deg! Skjønner ikke hvor jeg har tatt navnet til Jan Oldervoll fra! Det kan bli mange navn i hodet på en slektsforsker iblant. :-) MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Da Adam Hierholt ble gravlagt i Øyestad 21/10 1793, ble han oppgitt å være 78 år gammel. Det er nok på den måten fødselsåret 1715 er kommet fram. I Langbergs bok om Irgens-slekten har Adam fått farsnavnet Johansen. Jeg mener å huske at jeg også har sett dette i primærkilder, men har ikke notert det. Oppkalling av barna gir imidlertid gode hint om navnene på hans foreldre. Foreldrene til hans kone Anna Cathrine Irgens hette Christian Ludvig og Anna. Adam Hierholt og Anna Cathrine Irgens hadde 7 barn til dåpen i Øyestad: 1: Anna Margrethe (5/7 1750, d. før 1757), 2: Johan Christian (26/12 1751, grl. 3/5 1807), 3: Christine (8/7 1753, d. 10/4 1807), 4: Engelcke Dorthea (1/5 1755, d. etter 1801), 5: Anna Margrethe (17/7 1757, d. 28/9 1758), 6: Henrich Ludvig (f. 25/1 1759, grl. 30/3 1765), 7: Anna Margrethe (f. 26/4 1761, d. 19/11 1830).Utfra oppkallingsmønsteret kan det se ut til at de eldste barna er oppkalt etter begge sine besteforeldre. Er dette riktig, skulle Adams foreldre hete Johan og Margrethe. Dersom Adam Hierholts far hadde hatt navnet Bernt eller Berent, skulle dette navnet ha forekommet blant barna, hvilket det ikke gjør. Det synes derfor temmelig usannsynlig at han kan være identisk med den Adam Berntsen Herold som i innlegg 3 oppgis å være 13 år i 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Hei Randi Rostrup. Mange takk for nyttige opplysninger! Jeg må nok gå en ny runde med kirkebøkene. De tyske bergverksfolkene hadde vel ikke sine egne kirkebøker? MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Kjell Bråstad omtaler i sin 'Øyestad bygdebok' b2 1981 s 270 Adam og Anne Katrine.Han er oppgitt å være gjestgiver, som omkr 1762 kjøper et bruk under gnr 37 Rannekleiv.Navnet skrives Adam Johansen Hirholt, 1715-1793, gm Anne Katrine Irgens. Barn: Johan Kristian 1751, Kirstine 1753-1807 (gm Tellef Nilsen Omholt), Engelke Dorothea 1755 (gm Nils Nilsen Skjulestad i Ø. Moland), Anne Margrethe 1761 (gm Kristen Asdal). Tre barn døde små.'Adam Hirholt skal ha vært stiger ved bergverket på Kongsberg. Siden kom han til Nedenes for å overta en lignende stilling der, men snart gikk han over til å være gjestgiver på Sandstø.'- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Hei Jarl. Mange takk for innspill! Jeg begynner nå å få god oversikt over Adam Johansen Hierholt og familien etter at han flyttet til Øyestad. Det jeg fortsatt svært gjerne skulle visst, var hvem som var foreldrene (kanskje Johan og Margrethe, jfr. Randi Rostrups innlegg - forresten het min mormor og mor henholdsvis Borghild Margrethe og Elsa Margrethe, så kanskje ble navnet Margrethe tatt vare på gjennom generasjonene?) MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.