Gå til innhold
Arkivverket

[#30121] Hof (Årnes) ca.1842.


Gjest Ellef Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Søker foreldre til Syrine Olsdatter f.ca.1842 på Årnes. Var faren Ole Nilsen, og var dette en fra Norderhov på Ringerike?(Syrine ble siden gift med Even Blindingsvollen, Brummundal - fra Ringsaker). Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei EllefNå er jeg litt forvirret men er Årnes og Hof i sammenheng? Jeg er fra Nes, og der ligger Årnes(Romerike).Og hvis det er Årnes på Romerike, har jeg en kandidat her:SYRINE OLSENChristening: 22 SEP 1844 Nes, Akershus,Father: OLE ANDREASEN Mother: ANNE OLSDREr jeg helt på jordet?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei! Takk for at du undersøkte. Beklager at jeg ikke ga presise opplysninger, noe som skyldes min manglende lokalkunnskap.Jeg mente Årnes i Solør. Tror Årnes lå under Hof i 1842. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Åsnes og Våler annekser under Hof 1842. Åsnes kommune i dag det gamle Åsnes pluss Hof sogn.Finner ingen i Åsnes som passer godt med alder, men ei Sirene Olsdatter ble født 03.05.1836 med foreldre Ole Nilsen Salterud og Anne Sørensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Jan Erik (4): Du har rett, Åsnes er det riktige.Til Arild (5): Sjøl om fødselsåret avviker endel fra hva jeg har fått opplyst, er det i hvert fall født ei Syrine (Sirene) der som kan være aktuell. En etterkommere jeg forsøker hjelpe, hadde kun hørt sånn omtrentlig år Syrine var født.Men etter hva som hadde blitt fortalt, var faren Ole Nilsen fra Norderhov på Ringerike. Denne Ole giftet seg forresten i Nhv. i 1842 og fikk 10 barn. Etterkommere av disse er kjent. Ole Nilsen (Faafeng) var i en årerekke tømmerfløter og brøtningsbestyrer. Jørgen Moe diktet engang et dikt om han. Diktet er forresten tatt inn i Nordahl Rolfsens lesebok. Det skildrer Ola Faafengs ferd ned Kistefossen (Askildsrudsfossen) i Randselva. Nok om det.Men kan det være så at denne tømmerfløteren var en tur i Solør, før han giftet seg? Ole Nilsen Salterud er vel neppe samme person som tømmerfløteren? Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Dette er vel den Sørine Olsdatter som tjente på prestegården i Næs i Hedmark (FT1865). Hans Christian Brochgrevink som var sogneprest der i 1865, var sogneprest i Åsnes i Solør fra 1857 til 1863 og har vel hatt henne med seg derfra.Hennes fødested Aasnæs og fødselsår 1842 står i folketellingene 1865, 1875 og 1900. Men som Arild påpeker ovenfor, hvis hennes fars navn skulle være Ole Nilsen, fins det ikke noen passende blant døpte i Åsnes (Hof).Jeg ser av FT1875 Ringsaker at familien har en sønn Oluf Ludvig Knudsen f. 1860 i Åsnes. Men i FT1865 Næs Hedmark (på Skouer øvre) finner jeg Oluf Knudsen 6 år f. Solør hos Ole Syversen 51 år f. Solør og kone Johanne Bergersdatter 51 år f. Solør.Oluf er kalt deres sønn, men jeg ser konturene av en sammenheng hvor han kan kalles deres dattersønn. Fordi den 29.05.1842 døpes i Åsnes en Serine f. 11.01.1842 datter av Ole Syversen Krogen og Johanne Bergersdatter Krogen (Krogen er vel Kroken).Du får de hva du får ut av dette. Arild kjenner jo området så kanskje han kan gi en kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takk til Rolf A (7): Ola Kroken lyder kjent. Skal i løpet av de første dagene ta ny kontakt med vedkommende som spurte meg, for å høre om det kan være flere spor. (Vedkommende er ikke tilknyttet internett).Men denne Syrine (Sirene, Sørine) vart i alla fall gift med en Even Blindingsvollen, Brummundal fra Ringsaker, trolig rundt 1875. Ola Nilsen (senere Ola Nilsen Faafeng) var født 1817, og hva han foretok seg på sine yngre dager har neppe noen oversikt over. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Ellef, prøv også Grue og Brandval. Det er ei grend som heter Årnes, men jeg veit ikke om den har hørt til Grue eller Brandval. Pr idag ligger dette Årnes i Brandval, dvs Kongsvinger. Det er riktignok ikke noe kirkesogn, men stort nok til å kalles ei grend :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Noen flere opplysninger. Dette med at Ole Nilsen fra Norderhov var faren, er muntlige overleveringer. Man skal vel være forsiktig med å trekke sikre sluttninger, men den gang ble vel den som mora oppgav ført som far til barnet. Også i dag regner man med at 1 av 10 barn har far som ikke er deres biologiske. Mulig dette er røk, uten ild. Men gir endel tillegsopplysninger:Syrine Olsdtr tjente i 1865 som ugift hos sognepresten i Næs.I 1875 var hun alt gm Even Mathiasen fra Veldre. Familien bodde på Aslebakken i Ringsaker. Foruten hennes til nå 3 barn med Even, hadde Syrine også sønnen Oluf Ludvig Knudsen f.1860 i Åsnes.I 1900 var familien gårdbrukere på Blindingsvolden i Ringsaker.Kan kanskje være en mulighet for at faren til Syrine er navngitt da hun giftet seg. Trolig ca.1870 i Næs, Ringsaker eller Veldre ? Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når det sikre utgangspunktet er paret som var på Blindingsvolden i Ringsaker 1900, vil jeg nok holde en knapp på at den Serine Rolf nevner i innlegg 7 med stor sannsynlighet må være den rette. Hun var forresten født 11.01.1842. Mi erfaring er at fødselsår oppgitt i Ft. 1900 oftest er pålitelige. Sett i sammenheng med de andre opplysningene Rolf gir, peker alt mot denne Serine.Den Ole Nilsen som var far til Serine f. 1836 var født 1805 på garden Våler i Våler. Dette ser derfor ut til å være et feilspor. Det er 6 års aldersforskjell på disse Serinene. Kan f. eks. den eldste utelukkes eller gjøres lite sannsynlig i forhold til fødsel på siste barn?Denne Ole Nilsen blir uansett noe mystisk. Var han fra Norderhov, eller var han det ikke? Når han nevnes som tømmerfløyter peker det sterkt mot Solør. I en periode var fløytere fra Solør veldig ettertraktet og mange av dem slo seg ned i Trøndelag, og jeg har også sett noen i Gudbrandsdalen. De kunne derfor også dukke opp i andre distrikter.Men svaret ligger vel i Serines vielse som bør sjekkes før en spekulerer mer over hvem hun kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takk for svaret. Denne Syrine f.1836 kan utelukkes. Etter 1900-tellingen for Ringsaker var hennes siste barn f.ca.1891. At Sørine var født 1842 tilsier hun fikk dette barnet da hun var ihelt i slutten av sine 40-år.Vielsen til Syrine og Even skjedde trolig ca.1870, enten i Ringsaker, Næs eller Brummundal. Men sjansen for at det står mer om faren hennes der er vel liten. Vedkommende jeg forsøker hjelpe mener hun mulig kunne trekke likheter mellom Ole og eldre personer av hennes slekt ved hjelp av foto. Postet kopi fra et portrett av Ola Faafeng i dag. Etter hennes beskrivelse hadde flere av familien samme ansiktstrekk, markant, kraftig o.s.v.I tilfelle han var faren, kan det kanskje være en mulighet for at han ikke var klar over dette, eller at det ble tiet ihjel her i Norderhov. Han giftet seg jo 28 desember her. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Da får jeg lete etter vielsen. For å se om Syrines far også der er registrert som Ole Syversen, som i innlegg (7). Eller om faren kan være oppgitt å være Ole Nilsen. Vil og se etter i konfirmasjonslisten. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Jeg maser videre. Vet noen om Johanne Bergersdatter og Ole Syversen var gifte da datteren Serine (Syrine) ble født 11.01.1842 i Åsnes? Var ekteskapet inngått lang tid forut? Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ungk. Ole Syversen Krogen, 29 år, og pige Johanne Bergersdatter Killingrud, 26 år, ble viet 06.01.1841. (Kilde: Hof kirkebok)Tar meg den frihet å anbefale å gå skrittvis fram. Når de to ektefellene Serine og Even er kjent, bør vielsen sjekkes før man begynner å leite etter foreldrene. Det er ei så sentral kilde at den kan ikke hoppes over så sant den eksisterer.Leiting etter foreldrene uten å kjenne vielsen (med oppgitte fedre) kan være mye spilt arbeid. Som eksempel kan nevnes at det i Åsnes også ble født ei Serine Olsdatter i 1843 med far Ole Olsen. Med henne er det nå nevnt 3 Seriner.Hadde utgangspunktet bygd på opplysninger fra vielsen, ville nok 2 av disse Serinene vært utelukket allerede i starten p. g. a. 'feil' far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hjertelig takk! Da kan i alla fall Serine f.10.01.1842 utelukkes som datter av Ola Nilsen.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Vil bare komme med en liten kommentar om Årnes i dette området selv om diskusjonen etter hvert beveget seg bort derfra.Årnes het nemlig to gårder i det gamle Grue sogn. Den ene ligger helt opptil Hof-grensa på vestsida av Hukusjøen. Den andre Årnesgården ligger i Brandval på vestsida av Glomma der brua kommer over fra østsida. Dette stedet ligger i dag i Kongsvinger kommune.Begge gårdene ligger på nes ved elver og har navnet derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ellef Ellefsen

Takker dere alle for hjelpen til å finne Syrine Olsdatter's foreldre. Foreldrene er fastslått å være Ole Syversen Krogen og Johanne Bergersdatter Killingrud, som i innlegg (7 og 16).Hadde også tema nr. 30251 inne, hvor Syrines vielse bekrefter at O.Syversen var hennes fader. Vedkommende som spurte etter dette hadde og hørt at Ola Kroken skulle være faren. Mulig også han hadde drevet som tømmerfløter, og i etterkant blitt omståkket med den mer kjente Ola Faafeng fra Norderhov. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Apropos Ola Kroken. Det virker nå merkelig hvis det var Ole Nilsen som ble kalt Ola Kroken, og ikke Ole Syversen som kom fra Kroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Enig. Også personen jeg fikk spørsmålet fra er enig. Hun hadde som sagt hørt at Ola Kroken skulle være en av forfedrene sine. Nå er det jo heldigvis bekreftet at Ola Syversen = Ola Krogen.Hvorfor denne Ola Fåfeng fra Norderhov ble forvekslet med Ola Kroken, er ikke godt å si. Mulig Ola Krogen også var i befatning med tømmerfløting. Floken løste seg heldigvis. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.