Gå til innhold
Arkivverket

[#30131] Eidsberg i Østfolf - til Stein Eeriksen, Årnes og andre eksperter på Eidsberg


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg trenger en 'sparring-partner' som kan tenke litt sammen med meg nå! Og - i den anledning viser jeg til innlegg 27384 og 28421.Jeg jobber intenst og kontinuerlig med Anne Helgesdatter og Nils Nilsen som slo seg ned på en plass under Hedemarken i Eidsberg - det har faktisk begynt å gå utover nattesøvnen!Jeg har kommet frem til 2 sannsynlige alternativer når det gjelder Anne Helgesdatter.1. Sannsynligvis søster av Gudmund Helgesen på Våler (fra Dehli i Rakkestad) 24 år og tjenestejente på gården i 1801.2. Tjenestejente på Lislerud 20 år i 1801 og datter av Helge Pedersen Torp fra Rakkestad og Gunhild Bentsdatter Rånås/Vesterby (stedatter av Knut Christensen som tildligere hadde bodd på Rød i Skiptvdet og Gunhilds mor, Marte Gulbrandsdatter som tidligere hadde bodd på Vesterby og på Skaug i Skiptvdet). Her ble Skiptvdet et 'clue' - det finnes en nemlig en Nils Nilsen 11 år på gården Skielle i Skiptvdt (noe ung kanskje, men han ville vært 20 år da Anne og Nils første datter, Johanne ble født på Hedemarksplass i 1809.... Men - hvor sannsynlig er det at disse to reiste tvers over Eidsberg for å slå seg ned der?Siden jeg er svært lite kjent i området, har jeg skrevet ut kart over Eidsberg for å se hvor de forskjellige gårdene ligger i fohold til Hedemarken i håp å å finne ut hva som er mest sannsynlig. Konklusjonen av dette er at Våler ikke ligger så langt fra Hedmarken, mens Lislerud der imot ligger nede ved glomma rett over for Skiptvdt. Ergo er det kortest vei fra Våler... videre ser jeg at Hedemarken ikke ligger så langt fra grensen til Aurskog Høland (sjekket også FT der, men finner ingen som passer).Har også sjekket kib for giftemål mellom en Anne og en Nils i Eidsberg, Rakkestad, Tune (oops jeg har glemt Skiptvdet... det blir ved neste besøk på arkivet) uten resultat.Første spørsmål - har noen funnet ut hva som skjedde med Anne på Våler og Anne på Lislerud? Og, hvem av disse to ville være rent 'standmessig' mest sannsynlig til å slå seg ned på en husmannsplass under Hedemarken?Videre funderinger er: Anne på Lislerud var datterdatter av konen på gården, Marte Gulbrandsdatter og hennes aner går tilbake til gårdene Sandåker og Finnestad i Rakkestad, samt Kjeserud,Mustorp, Skofterud, Høytorp mvNils Nilsen og Anne Helgesdatter datter Johanne født i 1809 giftet seg med Arne Arensen Kåen (av Holst slekt) som kom til Jelsnes-ødegården i Tune. Hans mor, Johanne Nicoline Eriksdatter født på Holløs (bodde på Klipper da hun giftet seg) har anesammenfall med Annes mormor på de gårdene nevnt over.... Kan dette være noe tro!!!? Folk måtte jo på en eller annen måte bli kjent med hverandre - enten gjennom slekt eller ved stedsmessig å være i nærhetn av hverandre.Jeg tor ikke jeg kommer meg videre uten 'a little help from my friends' her - utrolig takknemlig hvis noen kunne spinne litt videre med meg - dessuten skulle vært godt å fått en god natts søvn.... Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Ja, det har jeg, alle som er utgitt hittil - men, dessverre området jeg er ute etter og gårdene rundt er det ennu ikke skrevt noen bygdebok for. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Hei. Tipper dette er rette sparring-partner: Kjell Undrum, Eidsberg Hist.lag. Han er meget behjelplig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Guro Reinhart

Hei Tommy - skulle du tilfeldigvis ha e-postadressen hans. Jeg har lett på Eidsberg Kommunes sider, men kommer ikke igjennom med e-post til dem med forespørsel om Historielaget. Takk Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.