Gå til innhold
Arkivverket

[#30133] Kirkebøker f. Bodø.


Gjest Alv  Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Er det noen som har tilgang til kirkebøker for Bodø og som kan som kan se på et inngått ekteskap den 20.10.1802 imellom Johannes Persen og Ana Biritha Johannesdr. ? - Det jeg er på leting etter, er mulige opplysninger om denne Pers egentlige hjemsted / foreldre. - Det kunne jo være at det fremgikk noe av opplysningene som var gitt.- Svært takknemlig for hjelp med dette ! --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Hei Alv,Kirkebok for Bodø, MINI 801A04 (microfiche) kort 2 av 6, J14.20.10.1802 Ægteviet Unkarl Johannes Persen, Løding og pige Ana Birgitha Johannesdr, Soløen. Forlovere: Niels Olsen, Walle og Ole Andersen, Løding.Hilsen Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Gisle. - Takk skal du ha.- Dette var 'mystisk' ! - Nu skal jo denne Johannes Persa ha skrevet seg for Vold, - hvilket kunne være avledet av Walle, så slik sett.-- Pikens mor skal også ha vært fra en gård Valla, men der finner jeg ingen som passer med å være forloveren.- Og hvordan kom det seg at piken skulle være fra 'Soløy' tro.- Vi har jo Solvær-øyene her, men det blir jo litt annet.- Pikens farbror hette Nils Olsen, men bodde hvor ? -- Nei, nu skjønner jeg ingenting ! - (Hjelp)--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Hei Alv, Soløy er nok like utenfor sentrum av Bodø. Jeg skal ta en titt i bygdebøkene senere i kveld. Hvilke opplysninger er det du ønsker?Hilsen Gisle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Jeg sitter med en del opplysninger som i hovedsak er hentet fra en 'Gards og slektshistorie'. - Den aktuelle piken var fra denne for meg aktuelle gård og blev g.m. en kar, Johannes Persa Vold, som ang. skulle være fra Gudbrandsdalen.- På min leting etter hans aner, fikk jeg et tips om dette ektesk. som var inngått i Bodø. - I og for seg ikke helt umulig, da piken hadde en onkel bosatt i Rødøy og andre slektn. i Meløy. Da er man jo halv-veis til Bodø.- Ellers var det jo folk med Jekt i familien, så slik sett.-- Nu bør vel også nevnes at piken enten var gift 1. m. Ola N.N., eller hadde en u.e. sønn som hette Aron Olsa.- Far Ola N.N.- Han kan jo ha tatt med seg piken han fikk barn med ? -- Men mitt hovedspørsmål er altså å finne aner til denne Johannes Persa (Voll - Vold), f.c. 1767, som blev g.m. Anna Johannesdr., f.c. 1776.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Hei igjen Alv,I Bodin bygdebok II.4, Innstranda i Bodø av Terje Gudbranson finner vi:Side 417: I Gammel-Olagården på Soløya var Jan Andersson bruker 1769-92, f. Ca. 1736, grvl. 11.11 1792. G. – med kongelig bevilgning- 18.01.1769 m. Abelona Kjerstina Persdotter. De fikk 8 barn, deriblandt Ane Bergitta, dp. 28.09.1777 ( g.m. skoleholder Johannes Persson Falck i Ola-Åmundsongården Valle).Side 584: I Ola-Åmundsongården Valle var Johannes Persson Falck (bruker 1805-12) fra Inner-Løding på Tverrlandet, dp. 23.09.1769, d. I Vokkøya i Værran ca 1816. G. 20.10.1802 m. Ane Bergitta Jansdotter fra Gammel-Olagården, Soløya, dp. 28.09.1777, d. På Skjelstad på Nordstranda 11.05. 1867. Barn: Abelone Kjerstina, f. På Inner-Løding, dp. 17.06.1804 ( d. ug. på Skjelstad på Nordstranda 13.05.1889. Fikk med Jens Persson (Harboe) på Bertnes dattera Ane Kjerstina, f. på Søløya 07.09.1827, d. Ug. på Skjelstad 24.02.1906), Per Andres, f. på Valle, dp. 19.10.1806 og Hans Meyer, dp. 11.08.1811.I Bodin bygdebok II.5, Tverrlandet i Bodø av Terje Gudbranson finner vi:Side 184: I Per-gården i Inner-Løding var Per Jansson ( br. 1767-82), (sønn av Jan Olsson), f. ca 1735, grvl. 14.07.1807. G. 03.01. 1769 m. Kjersten Hansdotter fra Myklebostad på Nordstranda, f. ca. 1741, d. Etter 1807. Barn: Jan ( Johannes ), dp. 29.09.1769 ( kalte seg Falck, skoleholder ), Hans, f. og d. 1771 og Hans Meyer, dp. 07.09.1777 ( bodde her, d. Ug., grvl 22.10. 1804).Det er mer informasjon å finne i disse bygdebøkene.Hilsen Gisle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen Gisle.- Her var det mye opplysninger.- Dessverre tror jeg nok allikevel dette må være feil spor, selv om det var mye som stemte.- Min forespørsel blev fremsatt etter et tips her på nett om et par med disse navnene.- Det paret jeg skulle ha tak i bodde definitivt på Helgeland som gifte.-- Du nevner Falch fra Løding.- Vet du tilfeldigvis hvilken Falch slekt dette dreier seg om ? - Jeg spør, ettersom disse nede på Helgeland også var innvolvert i noe Falch-slekt.-- Vel, da er jeg vel like langt.- Men takk i alle fall for bryet.--Beste hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Hei Alv, Jeg vet desverre ikke hvilken Falch slekt det dreier seg om. Det kan jo hende at andre vet det og svarer.Hilsen Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.