Gå til innhold
Arkivverket

[#30140] Berit Wahl, Trondheim/Hitra hvor er hun i 1865 og 1875?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg står fast med dette:Berit Wahl er under FT 1900 bosatt i Trondheim, gift med Rasmus, og har 8 barn. LenkeHun skal være født på Hitra i 1857, men jeg finner henne ikke i FT i 1865 eller 1875.Rasmus skal være født Pedersen i 1856, og det sies at de tok navnet Wahl etter Berit.Er det noen som kan hjelpe meg videre? Hvem er Berits foreldre og søsken?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Det er mange av de nærliggende kommunenes folketellinger som ikke ligger ute på nett. Hun kan jo feks være bosatt ev disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Kari:Ja det er nok riktig, men Berit var bare 9 år ved FT 1865, og da var Hitra med. Jeg finner to Kari på Hitra da, men klarer ikke se sammenhengen med etternavnet Wahl.Hun kan nok på et eller annet tidspunkt skiftet navn, men når og hvorfor?Og jeg vet hun med sikkerhet ble gift med Rasmus, men jeg finner heller ikke ekteskapet i FS.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Hei!Generelt sett er jeg i tvil om jeg skal legge inn dette innlegget, for jeg er redd for å skape forvirring. Mitt ressonement er i friskeste laget, og kan være på jordet. I såfall er du advart på forhånd :-)Berit kan ha blitt skrevet på en annen måte, eks. Beret. Wahl har noe med Hval å gjøre, men kunne sikkert skrives med H, K og Q først. Tar man denne vrien, så finner man Beret Iversd. 9 år gammel i FT 1865 for Hitra. Dette kan være rette frøkena, uten at jeg har minste anelse.Hvis dette fører deg utpå vidda, så beklager jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Waangensteen

Hei Olav.Nei da, jeg ble ikke mer forvirret av ditt innlegg, og har sett denne frøkna på Hitra jeg også, men jeg er fortsatt usikker på om det er den rette. Det er det med navnet Wahl som er forvirrende. Hennes ektemann har heller ingen tilknytning til navnet Wahl, så vidt jeg forstår.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Det var bra Lars Ove!Jeg ser at du sliter for å si det slik. Det som gjorde meg oppmerksom på denne Berit, er at i FT1865 bor hun på gården Qvalvig.Du skriver at de tok navnet Wahl etter Berit. Gårdsnavnet Qvalvig er det eneste som kan relateres til Wahl, og det er det som gjorde meg oppmerksom på henne. Men jeg må si det igjen at dette er tynn suppe fra min side. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, Hitra er jo nabokommune til Nes i Fosen som nå er en del av Bjugn kommune. Der var det flere Val/Vahl gårder, som man tok navn etter. En del ble til Wahl. Kan det være at hun kom herfra (selv om det stod i Hitteren i FT 1900)?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er flere i min familie som kalte seg Wahl (født i Hitra). Jeg tror navnet kan komme av stedsnavnet FlatWAL på FRøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.