Gå til innhold
Arkivverket

[#30141] Enda et oppslag i kirkebok for Østre Aker


Gjest Tor Olav Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Olav Haugland

Jeg har nettopp sett at noen har fått hjelp til å finne en opplysning i kirkebok for Østre Aker, så jeg prøver meg også med et spørsmål. Bakgrunnen er at oldeforeldrene mine fikk sitt første barn i Østre Aker i desember 1879. (Døpt 29.02.1880 til Kaspara Gregine, men det er ikke det som er spørsmålet). Familietradisjonen sier at oldefar og oldemor også GIFTET SEG i Østre Aker, men noen flere opplysninger om dette foreligger ikke. Oldeforeldrene mine het Bernt Gudmundsen (født 1848) og Oleane Olsdatter/Olsen (født 1838), begge fra Solør (Brandval og/eller Grue). Er det noen som har anledning til å se i kirkebok for Østre Aker etter vielsen deres? Jeg går ut fra at det var i 'passende tid' før barnefødselen i desember 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Tor Olav. Regner med at du har dåpen til Kaspara Gregine ettersom du har datoen? Hun er ihvertfall født 30/12 1879. Vielsen til hennes foreldre var nok litt lenger tilbake enn du antok, men her er den i alle fall. Østre Aker Mini 4 1876 - 1878, vielse nr.155, s.434 Ark 9/13. dato: 21/11 1877. Ungk. Arbeider Bernt Gudmundsen, føde/oph.sted: Brandvald/Radeløk.(Rodeløk.), f.18.7.48, far: Gudmund Arnesen. Enke Oleane Olsd., føde/Oph.sted. Grue/Radeløkken(Rodeløkken), f.1837, far: Ole Onsrød(Onsrud) Forlovere: K.P.Hansen og Anton Kristofersen. Lysning:26.august, 2. og 9.september. Anm.:(ved at en/begge har vært gift før) Solør Skifteret 6.8.77. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Takk skal du ha, Lillian, for opplysningene du har skaffet meg. Her var det opplysninger i forbindelse med vielsen som jeg ikke har kjent til før og som det var veldig fint å få.Når det gjelder 1865-folketellingen, så har jeg letet meg fram til Bernt tidligere, og også notert Oleane blant de mulige kandidatene. I hennes tilfelle har jeg imidlertid enda mer tro på en Oliane (altså én bokstav forskjellig stavemåte) som i 1865 bodde i Tørråsen krets i Brandval og var gift med feier Thorsten Johannessen. Han døde 25.05.1873, og da kan det stemme at det var han hun var enke etter ved vielsen i 1877. (Og så er det jo ofte slik at når ett spørsmål besvares så hvirvles det opp nye. Den gården som feierfamilien var losjerende på i 1865 het Onserud. Og nå skrives det altså ved vielsen i 1877 at hun var datter av Ole Onsrød(Onsrud). Gårdbrukeren på Onserud i 1865 het faktisk Ole, men var bare 21 år eldre enn Oleane, og noe slektskap mellom dem nevnes ikke i folketellingen. Ved hennes første vielse, 03.01.1865 med feieren, oppgis farens navn til Ole Olsen Graabenhaugen, så for meg som sitter her langt unna og uten lokalkunnskap er det ikke godt å vite hva jeg skal tro).Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Tor Olav. Dette går jo igjen innpå det jeg hjalp deg med på et innlegg du hadde før, nemlig nr.29364 under Hedmark. For å finne ut mere om dette må vi nok inn i Grue kirkebøker og dem har jeg ikke. Der stoppet det også opp på Graabenhaugen og det kan ikke jeg finne i FTér. Kan se om jeg finner hennes dåp på Statsarkivet i Hamar etter pinse. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Bernt Gudmundsen f. 18.7.1848 Seigerud u, Skåre i Brandval, døpt 5.11.1848. (Dette fra kirkebokavskrift). Foreldre Gudmund Arnesen og Kari Nilsd. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Jeg som satte igang dette temaet vil få takke dere som har bidratt med opplysninger.At du, Lillian, tilbyr deg å ta en tur innom Statsarkivet for å se etter dåpen til Oleane er ekstra fint. Du får selv bestemme hvor mye tid og energi du vil bruke på å hjelpe meg; jeg kan bare si takk. Jeg er ikke sikker på om fødselsåret til Oleane virkelig er 1837, slik det oppgis ved vielsen. Andre aldersoppgaver som finnes på henne, peker tilbake til 1838. I det hele tatt greier hun jo å gifte seg to ganger uten å oppgi fødselsdatoen noen av gangene; i hvert fall skrives den ikke inn i kirkeboken. Tidligere tema 29364 kokte bort for meg etter at jeg ble stående igjen med det ukjente plassnavnet Graabenhaugen. Kanskje er plassen fraflyttet og glemt for lenge siden.Takk også til Finn, som med et oppslag i kirkeboken har gjort det mulig for meg å dobbelt-sjekke opplysningene om Bernt Gudmundsen, min oldefar. Nå kan det ikke lenger være noen tvil om hans dåpsdato, og om navnet til foreldrene hans. De giftet seg forøvrig 20.04.1829, og faren Gudmund Arnesen ser ut til å slekte fra gården Strømsnes. I det hele tatt er oldefar Bernt den av disse som jeg har kommet lengst med å finne opplysninger om. Det er en større utfordring å få oversikt over oldemor Oleane.Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Tor Olav. Regner med en tur til arkivet fredag eller tirsdag. Jeg ser etter noen år før 1837 og noen år etter...går fint det. Skjelden oppgitt dato/mnd den tiden....noen ganger bare alder...mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Tor Olav. Har i dag vært på Statsarkivet i Hamar, men det ble ikke så enkelt som jeg trodde. Har sett både i ministeralbøker og klokkerbøker...mange Oleane/oleana/Olia/olea Olsdatter, men ingen som egentlig passer....flere har Ole Olsen som far også, men det passer ikke med fødested. Jeg så også etter Onsrud og Graabenhaugen + Rodeløkken i Gruebøkene og Brandval uten resultat foreløbig....det er dessverre slik at oppgitt fødested ved vielse ikke alltid stemmer..!!! Prøvde også å finne hennes uektefødte datter Matea Olsdatter uten resultat...!! Så også etter Oliane´s konfirmasjon om det da skulle bli klaff på 'fødested', men den gang ei... Jeg fikk bare to timer på arkivet i dag så jeg skal prøve igjen...muligens på Torsdag! Beklager resultatet. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Hei igjen Lillian, du trenger i hvert fall ikke beklage din egen innsats, for det er tydelig at du har prøvd. En del av problemene var jeg forberedt på. At heller ikke datteren Matea lot seg plassere, var ytterligere en strek i regningen. Hun var jo 7 år i 1865, så spennvidden i mulige fødselsår kan ikke være stor. Og hvis også hun var født/døpt utenom Grue, må mor og datter ha flyttet dit en gang mellom 1858 og 1865. Såpass langt ut på 1800-tallet (etter fattigloven av 1845) skulle vel prestene 'egentlig' føre skikkelige oversikter over innflytting, men kanskje at det ikke ble gjennomført fullt ut i Solør. Enda et halmstrå kunne ha vært Oleanes giftermål 03.01.1865 med feieren Thorsten Johannessen; om forlovernes navn kunne ha gitt en pekepinn. Men kirkeboken gir formodentlig ikke flere opplysninger enn dem du har skrevet av i tema 29364, så da er det ikke noe å hente der heller.Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Tor Olav. Nei, det er ikke flere opplysninger i den vielsen i 1865, jeg har sjekket orginalen på arkivet i går...det var rett avskrift. Du har vel ingen formening om bosted ved deres død? Ved neste besøk på arkivet skal jeg skrive av de Oleane som er aktuelle så kan du jo se om noe rimer med de opplysninger du har fra før.... i en vielse står det jo Ole Olsen, i den andre står det Ole Onsrud....så jeg kan ta alle Oleane med far Ole Olsen....OK.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Takk til den som aldri gir opp, dvs. Lillian. Siste del av livene til Bernt og Oleane har jeg noen holdepunkter om, og alt tyder på at de holdt seg i Oslo, nærmere bestemt Rodeløkka, fra de giftet seg og så lenge de levde.(Og Rodeløkka hørte vel til Østre Aker fram til 1887). Men la meg først bruke to kjente datoer for muligens å sirkle inn når flyttingen dit skjedde. Vi vet at Oleane ble enke i Solør 25.05.1873 og giftet seg i Østre Aker 21.11.1877. (Bernt Gudmundsen har naturlig nok samme bryllupsdag, og ble registrert i Brandval i folketellingen i 1865, da han bodde hos sin far på husmannsplassen Seigerud under Skare). I tema 29364 har jeg kastet fram et spørsmål som jeg fremdeles tror er ganske godt, nemlig hvor de befant seg ved folketellingen i 1875. Kristiania-tellingen har jeg alt gått gjennom selv. så da er det Brandval (eller Solør forøvrig) og Østre Aker som gjenstår som muligheter. Det er ikke å forvente at noen skal ha gamle folketellinger stående i bokhyllen, så jeg kom aldri i nærheten av noe svar gjennom tema 29364.Og så til spørsmålet fra Lillian om bosted ved deres død. Et hefte med begravelsessanger som er tatt vare på i familien, viser at Bernt Gudmundsen ble begravet 09.04.1930, og all muntlig tradisjon sier at det var i Oslo. Jeg har vært i kontakt med gravferdsetaten i Oslo, som ikke finner noe om han i gravdatasystemet og antar at graven er slettet. OIeane vet jeg mindre om, her som ellers, men det er mulig at hun døde tidlig på året i 1918. Kilden jeg har for dette, er et kort som Bernt Gudmundsen skrev til familien i desember 1917 om at 'mor' var så dårlig at det var tvilsomt om hun levde stort lenger.Så slik står saken, noen små brikker foreligger, men det mangler fremdeles mye før man har et fullstendig bilde. Så da er kanskje løsningen å ta for seg en og en av mulige Oleane Olsdøtre. (Forresten, en Oleane Olsdatter som alt er luket bort er hun som ble født i Mengelandstorpet 12.09.1839 med far Ole Olsen Lystadberget. Hun giftet seg med en Amund Toresen Fagernes, og ble boende i Solør all sin tid).Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bernt Gudmundsen (cementstøper) døde 04.04.1930 i Schleppegrellsgt.7 hvor han bodde. Han var enkemann og etterlot seg 2 myndige barn, 1 i Oslo og 1 på Toten. 'Eide intet'. Anmedlt av svigerdatteren fru Kirsten Gudmundsen, Scheppegrellsgt.7 ( Oslo skifterett, dødsfallsprotokoll I B 16 no.440).(Har ikke lest igjennom alle innleggene, så bare slutten av det siste, så jeg håper dette var relevant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

det bør kanskje sjekkes om denne var 'ekte'?MARTEA OLSEN Female Birth: Christening: 13 NOV 1859 Grue, Hedmark, Norway Parents: Father: OLE JACOBSEN Family Mother: OLEANE OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Tor Olav. Skal på arkivet i morgen tirsdag, kom ikke avgårde på torsdag - det kom noe i veien. Har flere oppgaver i morgen, men skal se hvor mye jeg rekker til deg. Tar også med meg dåpen Laila referer til og det du selv har skrevet så får vi se hva resultatet blir. Geir sitt svar gir jo også en god del opplysninger så det er også noe å 'spinne' videre på. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

TIL INNLEGG 13: Takk for hjelpen til å finne en dødsdato som jeg har manglet. Jeg kjenner igjen både beskrivelsen av familieforholdene og navnet på svigerdatteren, så dette er helt sikkert rette person. God ide å bruke skifterettens dødsfallsprotokoll, jeg har nok tenkt alt for mye på kirkebøkene og bare dem.TIL INNLEGG 14 og 15: Ja her kommer det både et nytt spor og et tilbud om å etterforske det, så jeg kan bare si takk til dere begge. Tenk om 'Martea' døpt 13.11.1859 er Oleanes utenomekteskaplige datter, og tenk om det i forbindelse med dåpen er skrevet inn bostedsopplysninger eller navn på faddere som kan bringe oss nærmere en løsning på gåten.Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Tor Olav. Det ble litt tid på Statsarkivet i dag og jeg vet ikke hvorfor jeg ikke så denne dåpen i 1859 på Martea sist, mest sannsynlig har jeg 'lest' Martha...var litt spesielt skrevet faktisk... Allikevel så tror jeg Laila 'fikk Bingo her'. Grue Mini 9 1859 - 1863, dåp nr. 363, s.26B (dette er fra Orginal kirkebok, ikke microfish) Martea f.9/10, dpt.: 13/11 1859, uægte. Pige Oleane Olsdtr.,OBS! - usikker på bosted:Foseje??, Tp. Ungk. Ole Jacobs., bor:Haukerud. Hendes 1te Leiermaal., Hans 2dre Leiermaal. Faddere: Martin Ols.Berget?, Hm. Arne A.Braaten, Hm. Ole A.Braaten, Selv.k. Marte Torkilsdtr. Aaserud, Olia Olsd. Mellem. Meldt af Skolel. Chr.Nielsen. Jeg rakk ikke mere i dag, men har leid inn kirkebøker fra Hamar bibliotek i dag for Grue 1830 - 1847 og 1873 - 1880. Skal finne alle Oliane/Oleane...kanskje vi skulle ta det på mail og legge ut den rette etterpå(om vi finner henne da?) Prøvde å finne Martea konfirmert ca.1874 - 75 - 76, men nei....kanskje moren flyttet til Christiania før hun skulle konfirmeres. Oleanes 1te mann døde jo 1873 og vielse nr.2 var 1877.Inntil videre...mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Jeg skal si det har kommet fram opplysninger om barnedåpen i 1859. Oleanes bosted Foseie, som du tolker det til Lillian, må vel være en plass under en gård Foss. Og jeg ser at det er noen gårder i Brandval som het(er) Foss, til og med i Tøråsen krets, der Oleane og feieren holdt til senere. Bostedsnavnene til fadderene sier ikke meg noe, men er kanskje opplysende for lokalkjente? To av fadderene har jo Olsen/Olsdatter som patronymikon, og hadde det ikke vært fordi Ole var et så «forferdelig» vanlig fornavn, KUNNE dette ha vært søsken til Oleane. Og fadderenes fornavn gjør dem ikke enklere å plassere. Holder vi oss innen det som ble Brandval etter delingen av prestegjeldet fra 13.desember (!) 1863, så ser jeg i 1865-tellingen at der var 25 stk Martin Olsen og 42 Olia Olsdatter. Og tar vi med «rest-Grue» bli tallene mer enn fordoblet. Nåvel, dette var noen tanker ut fra opplysningene fra barnedåpen. Forresten - så langt ut på 1800-tallet som dette er det kanskje ikke noen særskilt rettsbehandling av leiermål slik at det kan være noe å lete etter der? Og så er det datteren Matea/Martea som ikke er å finne på konfirmasjonslistene. Først må jeg få si at etter som hun ikke er blant mine direkte aner, er hun interessant først og fremst ved å gi ledetråder angående moren Oleane, men det kan være viktig nok. Kanskje er hun den Mathea Olsdatter født 1859 i «Brandvold» som ved folketellingen i 1875 er tjenestepige hos smedemester Ole Jensen i Norbygaden 3 i Kristiania? Det virker likevel ikke sannsynlig at hun forlot Solør ukonfirmert for å ta arbeid i hovedstaden. Kanskje har mor og datter flyttet sammen til Rodeløkka i Østre Aker kort tid etter 1873, så har Matea blitt konfirmert der, og deretter søkt tjeneste innenfor bygrensen? Ja det er mye kan kan fundere på, så denne saken er nok ikke ferdig ennå.Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Tor Olav. Har sett etter konf.på Martia Olsd. i Grue, ingen der. Tror jeg så etter i Brandval? Ingen innflyttet mellom 1873 - 1877 Oleane Olsdtr. til Aker, ingen utflyttet mellom 1873 - 1877 fra Grue - Brandval utflyttet står vel igjen å sjekke. Du fikk noen dåp Oleane Olsdtr. med far Ole Olsen på mail i går...vet ikke hvor ellers jeg skal lete nå??!! Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tor Olav Haugland

Ved å lete fra Hedmarkssiden av Oleane Olsdatter Gudmundsens liv, har jeg nå fått fram opplysninger som virker pålitelige om at oldemor var født 23.02.1838 på Piksrudhaugen i Grue som «uekte» barn av husmannsdatter Olea Olsdatter og barnefar Ole Jansen. For belysning av denne del av saken viser jeg til tema 29364 her i Brukerforum, innlegg 7.Dette forhindrer ikke at det gjenstår uavklarte punkter om siste del, Oslo/Aker-delen, av hennes liv. Dødsdatoen og -året hennes lurte jeg på foran i innlegg 12 andre avsnitt, og har fremdeles ikke kommet lenger enn til en antakelse om ca 1918. Jeg vet ikke hvor de bodde da, og dermed ikke i hvilket kirkesogn. En avdød tante av meg antok at familien på den tiden bodde i Grüners gate, men sikkert er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.