Gå til innhold
Arkivverket

[#30144] Skifte i Sunnfjord, Knut Olsen Dvergsdal, Jølster


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg lurer på hva som står i skiftet etter Knut Olsen Dvergsdal Protokoll 6 side 306 1752 til 1756. Jeg lurer på om han er far til Ågate Knutsdatter som var gift med Ole Jacobsen Myklebust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 25. juni 1754 og nevner enken Marte Monsdatter, og datteren Agate Knutsdatter, 3 år. For enken møtte hennes far Mons Pedersen Dvergsdal, som verge for datteren Nils Olsen Huus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Tusen takk. Finner på DA kirkebok for Jølster Knud Olsen Dversdal og Marite Monsdtr Dversdal vigd 28.12.1749 og Mons Pedersen Dversdal og Karen Rognaldsdtr Haarklov 19.11.1720 Finner videre Marte Monsdtr Dversdal og Peder Olsen Myklebust vigd i 1760. Er dette den samme som Marite som gifter seg på nytt? Finner en Mons Pedersen Dversdal døpt 27 mai 1703. på FS, foreldre Peder Dversdal og Johanna Johansdtr. Hvis dette er riktig mann må han ha vært svært ung til å gifte seg. Nils Olsen Huus, er det broren til Knud Olsen? Er vel trolig siden han er verge for datteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Brudgommen Mons Pedersen Dvergsdal i 1720 var meget ung. Men han var ikke den yngste. Mange svært unge menn giftet seg og fikk overta foreldrenes bruk i disse årene. Det har rimeligvis sammenheng med den omfattende utskrivingen av soldater. En gift gardbruker ville normalt slippe utskriving.Enken Marte Monsdatter Dvergsdal trolovet seg i 1754 med Jakob Olsen Myklebust, men han døde året etter.Peder Olsen Myklebust giftet seg i 1760 med en ugift Marte Monsdatter Dvergsdal. Hun var døpt 17. februar 1737. Peder og Marte bodde på Myklebust i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Tusen takk igjen. Da må vel denne Peder Dversdal, far til Mons Pedersen være den Peder Knudzen, 30 år som er på Dversdal ved tellingen i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Randi Nesje Myhr

Til Yngve i innlegg 4. Kan det være en annen Jacob Olsen som døde i 1755?Jeg har lånt Albert Joleik sin bok om Jølst og finner under Dvergsdal skiftet etter Karen Rognaldsdtr i 1759( side 373). I skiftet er nevnt mannen Mons Perssøn og barna Anders, Per knapt 30 år, Joans 26 år, Johanne gift med Knut Gunnarson Vikja, Eldste Marte gift med Jacob Olavson Dversdal, Yngste Marte trulova med Per Olavson Myklebust.Jeg finner også ( side 372) at i 1754 er det utstedt et kårbrev fra Jacob Olavson Dversdal som hadde gift seg med enka etter Knut Olavson Dversdal om kår til mor hans Agate Knutsdtr. Han skulle ha alt etter henne og halde sømelig jordferd.Under Dversdal G (side 381) lister han opp 1717-1726 Olav Anderson, 1740 Olav, Ekkja 1738. 1748-1754 Knut Olavsson, 1754 - 1784 Jacop Olavsson ( nygiptingstoll) 1784-1801 Knut JacobsenI 1740 skal en Olav Andersson være død 52 år. Joleik skriver at det ble holdt skifte 5 mars 1740, men at det ikke er ført i skifteprotokollen.Kan jeg gå ut fra at dette er rett og at Olav Andersen er far til Knut Olavsson? ( Og Agate Knutsdatter mor) Du skriver at det står at Jacop kom fra Myklebust ved troloving, kan han være bror til Per ( Peder) som giftet seg med søsteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.