Gå til innhold
Arkivverket

[#30149] forsvunnet tipp oldefar, anton antonsen (prøven) fra toten f.27.11.1869


Gjest monique nyberget
 Del

Recommended Posts

Gjest monique nyberget

anton antonsen prøven f.27.11.1869 på v.toten. er blitt sporløst borte, ryktene vil ha det til at han flyttet til amerika og fikk seg ny fam der... her er sist sporet fra digitalarkivet 1900 telling for 0528 østre toten der er han gift og har barn.kan noen hjelpe meg å spore han opp. hans sønn ole antonsen, senere ole anton prøven f.05.10.1899 er min oldefar, han har en bror nils født. ??.??.1894 og en ukjent bror som er født 19.10.1900.anton antonsen sin kone var anne nilsdatter født ??.??.1873Alt av oplysninger om mine slektninger mottaes med stor takk da flere i familien nå har gitt opp denne delen av familien.send meg gjerne mail: monique@good-news.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Anton Antonsen, f. 1869 som reier til Amerika i 1909. Han har mål å reise til foreldre. Vet du om foreldrene hans var emigrert også?LenkeHan er oppført som bor på Ø. Toten. Denne kandidaten bør vel passe om du kan knytte han til Solberg, eller til reisemålet.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg fant et foreldrepar Anton Olsen og Mathea Larsdatter som gifter seg 23 april 1867 . Ø. Toten, og får en sønn som er døpt her:LenkeVet jo ikke om dette er rett familie til din Anton, men jeg finner ikke flere barn i familien på F.S. Kan dette være emigrantfamilien?Det finnes også en Anton Jacobsen g.m Regina Johannesdatter, med flere barn født Toten: Ragne Antonsdatter f. 1873, Anton Antonsen dpt 20 okt 1867, Carl Johan Oscar Antonsen dpt. 1. april 1866, og Martin Antonsen dpt 11 sep 1870.Vet ikke om noen av disse navnene sier deg noe om det kan være rett familie?Har heller ikke sjekket om noen av dem har emigrert før 1909.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg forledre til den en Anton Antonsen f. Toten. I 1865 bor de her før noen av barna er født.LenkeVet ikke om dette hjelper deg noe, men her er flere muligheter for deg å undersøke.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

jippi, dette gikk unna, hvorfor har jeg ikke forsøkt dette før? tusen takk Gunn, dette kan du, er det noe jeg kan gjøre tilbake? Hadde 19ootallstellinga, resten var helt og holdent nytt matriale å ta fatt på. far til anton heter faktisk anthon olsen så det ser ut til at jeg nå virkelig har litt av vært å analysere. Emigrasjonslister og div har jeg vert innom å søkt på men du beviser jo at det trengs trening for å finne frem i disse. Det nermeste jeg kom spor etter anton i usa var en reise fra paris til southhampton, der en mann ved navn a. antonsen f. 1869 (riktig årstall) hadde reist.Takk nok en gang. mvh monique nyberget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Så hyggelig at jeg har funnet den rette Anton Antonsen. Et tips til deg om du vil vite mer om hans liv i USA, kan du sikket få hjelp gjennom DIS.Her er det flere gode hjelpere som har tilgang til folketellinger og kilder i USA. Jeg legger en lenke her, om du ikke har forsøkt dette før.LenkeLykke til med søkingen! Bare hyggelig å kunne hjelpe andre i mellom.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg gjorde et enkelt søk på Ellis Island, under Emigranter.Her fant jeg en Anton Olsen , Norway, Date of Arrival : 5.des 1892. Ship of travel: Aurania Port of departure : Liverpool & Quienstown. Age 50 år.Dette så ut til å kunne passe med Anton Antonsens far, aldersmessig.Desverre greide jeg ikke å lese listene om også hustruen reiste samtidig. ( svært utydelig dokument)Fant ikke hvilken Norsk havn de reiste fra. Søkte på emigranter fra Kristiania, men der fant jeg ingen.DE kan jo ha reist fra andre steder, Trondhjem, Bergen, Kriatiansand, og div andre muligheter.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fortsetter likegodt med et par søk til .Her lurer jeg på om du har mor til Anton Antonsen i 1865-tellingen, før hun gifter seg i 1867 med Anton Olsen.LenkeHer bor hun på V. Toten og er tjenestepike. Jeg finner ingen av foreldrene i 1900 tellingen, så det er vel da trolig at de har emigrert før.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

gunn, du jobber som en helt :) lenka til dis-forumet var også ny for meg og det virker som om det er det rette stedet å hendvende seg med usa emigranter, takk nok en gang, tenk så mye info jeg har fått på så kort tid her inne- uttrolig.sonja, jeg er stadig innom slektshistorielaget men de har ennå ikke vært en mach for meg mtp info, det eneste jeg fikk ut av sia i dag var et gammelt kart over ø.toten pluss viten om at ingen søker etter anton antonsen med fam. på sidene. Har muligens ikke lært å bruke sidene ennå for jeg så at andre hadde funnet masse slekt der inne ved hjelp av sidene. men takk for tipset :)so long monique

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Dersom du titter på kirkebøkene for døpte i Hoff 1897-1909 på nevnte side finner du i hvert fall dåpene til Ole Anton og Trond innført (den navnløse gutten fra 1900-tellingen). Moren kalles 'Anne' den ene gangen så du får ikke begge opp dersom du fyller inn mors navn som 'Anna'.Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei den lenken fungerte ikke, men hvis du søker der ved å fylle ut fars fornavn og mors fornavn, får du flere opplysninger om de senest døpte barne deres.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Den hjemmesiden hadde mange opplysninger om barn døpt av paret Anton Antonsen og Anne Nilsdatter.Her er de jeg fant i farten:1899.Ole Anton Antonsen , Her bor foreldrene på Vallebakken.1902 , Kari Antonsen , her bor foreldre på Myrvang (af Alfstad)1904. Lars Antonsen , her bor foreldre på Skorkedalen ( af Sukkestad)1909. Alf Antonsen , her bor de på Granlien af Sukkestad.Som du ser har familien flyttet mye.Du finner også alle faddere, om du går inn på kilden der over Ø. Toten, Døpte i Hoff.Veldig bra med så mange opplysninger lagt ut på nettet. Jeg hoppet nok over Trond, som var uten navn i 1900-telligen.Lykke til med egen leting.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Dette ble morsomt, så jeg tar like godt med dåpen til Trond også.Trond f. 19 -10-1900, dpt. 6 -1- 1901, Far: Anton Antonsen, Vallebakken, f. 1869. Mor. Anna Nilsdtr. f. 1874.1. Fadder: Dagarbeider, Johannes A. Veiberg. 2. Johannes A. Veibergs hustru 3. Even Nilsen , bor, Alfstadeie. 4. Even Nilsens hustru, Alfstadeie. 5. Anders Torkildesen, bor Alfheimeie.Jeg prøver igjen med en lenke. Om det ikke lykkes må du nok finne fram i kildene selv. LenkeDet er sikkert mulig å skrive ut de forskjelige dåpene fra nettstedet.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

oi, og jeg som trodde oldefar bare hadde to brødre dette er jo fantastisk, tusen takk for all hjelp. jeg må bare bøye meg i støvet for dere som virkelig er drevne på dette:) Nå kan jeg plutselig se for meg familiene.men altså, anton reiste til usa, etter at han fikk så mange barn og lot anne/anna bli i gjenn i norge alene. han dro vistnok etter sine foreldre for å tjene opp litt ekstra, foreldrene har jeg ingen bekreftelse på at reiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

kan jeg foresten være sikker på at jeg har rette foreldre på anton antonsen prøven? vet at far hans skal hete anton olsen, kan jeg gå utifra at jeg har rett anton olsen med kone mathea? vet jo ikke om det er det hun heter da. eneste rimelig sikre er at deres sønn anton antonsen prøven er født 27.11.1869. døpt i vestre toten. fra 1900tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

har da funnrt de fem barna til anton og anne :) men et spørsmål, han nils som er hjemmedøpt, er det slik å forstå at han er død? som lite barn altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

driver å lurer meg selv nå... det var jo lars som var hjemmedøpt, her må tungen holdes rett i munnen. nils sin dåpsatest har jeg jo ikke funnet for han er født i 1894, da er jeg oppe i 6 barn og enda kan det jo være flere.. morro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei. Lars som er f.26.9.1904 er dpt samme dag som han er født, men han er død før hjemmedåpen er stadfestet i kirken.Tror dette er Anthon sine foreldre i 1875 tellingen for Østre Toten. Anthon Olsen f.1845 i Kristiania, Snedker og husmann. Hustru Mathea Larsdatter f.1844 på Østre Toten. Søsken Indian Larsdatter f.1867 Kolbu Ø.T / V.T. Anthon f.1869 Hoff. Ø.T ( Lars f.1874 Hoff. Ø.T.Anthon har attest fra presten den 15.4.1909.Han skal til Amerika. Han og Kona Anne Nilsdatter f.1873 i Østre Slidre ble gift 22.6.1894. Eva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Flott med flere hjelpere på banen!Da ser det ut til at det paret som jeg har nevnt i innlegg nr.4 først, Anton Olsen og Mathea Larsdatter kan være det rette foreldrepar.Alder stemmer bra med dem jeg fant i nr. 9 og 10 også.Eva har også bekreftet at hun har funnet dem i 1875-tellingen. Flott!Da står det vel bare igjen å finne ut når foreldre reiste ut, og hvor de slo seg ned.Hvor ble det av Anton Antonsen der over?Lykke til med leting i USA-kilder.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Jeg fant en Anton Olsen som reiste til USA i 1892, han kan passe i alder også med den som jeg fant før under Ellis Island.Her er utreise fra Trondheim, og dato kan vel passe med ankomsten. Her ser det i så fall ut til at Anton Olsen har bosatt seg i Amerika tidligere, da muligens med hustru. Her er nevnt at han er gift mann.LenkeHar ikke greid å finne ut når hustruen , Mathea L. reiste.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.