Gå til innhold
Arkivverket

[#30150] Apotek Ørnen, Nygårdsgt. 2, Bergen i 1900-tellingen


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg mener bestemt at min bestemor Gudrun (Trine Magdalene) Hilmers bodde i 2. etasje over apoteket som hennes far drev. Jeg finner hverken henne eller foreldrene i 1900-tellingen, men jeg finner folk fra Nygårdsgaten. Jeg finner dem heller ikke andre steder i landet.Det gjelder disse tre personene:Gudrun (Trine Magdalene) Hilmers f. 17.1.1883 i Vadsø død 24.4.1962 i Bergen (Fana).Ditlef Heinrich Hilmers f. 24.7.1842 i Mandal, død 9.2.1921 i BergenHilda, f. Wesenberg f. 11.11.1842 i Bergen død i Bergen 12.12.1919.Er disse uteglemt av tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Har søkt opp og ned, fram og tilbake, men ikkje noko hell i å finne dei ved FT1900. Men dei synes å vere tilhøyrande i Nygårdsgaten 2 frå 1891 til 1906 (og truleg seinare også?), så dei skulle vel ha vore registrert der også i 1900? Død 1919 og 1921: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1912&gardpostnr=5725&merk=5725#ovre>Lenke & LenkeI 1906: LenkeI 1904: LenkeI 1900: Ikkje mogeleg å finne? Finn dei heller ikkje blant emigranter…I 1891: LenkeI 1885: Ikkje i Bergen.Giftarmål i 1876: Lenke (og dottera: Lenke)I 1875: Lenke & LenkeI 1865: Lenke & LenkeDåp 1842:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Gisle! Du har sannelig gjort en innsats for å bekrefte min mistanke om at de er forsvunnet i 1900-tellingen, hele familien!Håper 'Arkivarbeiderne' kan kommentere dette tilfellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg VEIT ikkje, men dette er geografisk sett nokså nær Hans Tanks gate, som me tidlegare har fått vita ikkje er med. Det kan vel tenkjast at Ørnen har fått same lagnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Jan! Takk for info. Jeg lurer på om det er originalen som er borte, eller om det kanskje bare er Digitalarkivets versjon?I leiligheten over apotek Ørnen spilte min bestemor Gudrun piano med Johan Halvorsen på fiolin og hennes far på cello, etter det jeg har fått høre, men jeg vet ikke helt når det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

I Digitale Bøker: Byskatligningen Bergen 1895 side 102 i Nygaardsgaden 2 bor Ditlef Hilmers, Apotheker Kl.2, formue 25000,. 9000.- inntekt. Mva EvaHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Da forstår jeg det slik at det fortsatt mangler ca. 10% av folketellingen i Bergen 1900 i Digitalarkivet, men at den er/skal registreres og legges ut - forhåpentligvis ganske snart?Takk også til deg, Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.