Gå til innhold
Arkivverket

[#30155] Nils Nilsen f 22/4/1717 i Østervik


Gjest Randi Fjellbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Fjellbu

Nils var gift med Gjertrud Andersdatter f 17/8/1721 i Lenvik. Nils døde 21/3/1777 i Dragvik, Gjertrud vet jeg ikke noe om her.De hadde i hvertfall én sønn Nils Nilsen, f 1751 i Dragvik. Nils jr døde 6/5/1795 i Dragvik.Det jeg søker her er Nils sr foreldre, søsken og bakover.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Grethe Flood

Dette er vel Gjertruds dåp i 1721 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp18531714&gardpostnr=133&personpostnr=996&merk=996#ovre>LenkeSer at Gjertrud hadde en yngre søster Else døpt 1723 Lenke, og ytterligere tre søstre: Ane, døpt 1725 Lenke, Kirsti, døpt 1730 Lenke og Marit, døpt 1732 (som står nevnt som Anders Tollufsens sjette barn) LenkeHer er nok det navnløse barnet som døde i 1729 LenkeBlant døpte i Evenes i Ofoten finner jeg ikke en Nils Nilsen, men en Nils Larsen, sønn av Lars Andersen Østervik. Han er født 17.4.1717 og blir døpt 23.4.1717: Lenke. I 1751 er det en Nils Larsen Dragvig, gift med Gjertrud, som har sønnen Nils Nilsen til dåpen Lenke.I DA finner jeg at ekteparet Nils Larsen og Gjertrud på Dragvik også har følgende barn: Anna, døpt 1748 Lenke Nils, døpt 1750 Lenke, død 1750 Lenke Anders, døpt 1754 Lenke Kirsten, døpt 1757 Lenke Else, døpt 1760 Lenke, død 1760 Lenke Ejner, døpt 1761 Lenke Else, døpt 1765 Lenke. På denne dåpsinnførselen står moren med fullt navn: Gjertrud Andersdatter Dragvik.Det ser ut til at kirkebøkene mangler for årene 1733-1747 Lenke, så jeg har ikke funnet giftermålet til Nils Larsen og Gjertrud og kan dermed ikke bekrefte om dette paret er det aktuelle.Hvis altså Nils Nilsen egentlig heter Nils Larsen, er han sønn av Lars Andersen på Østervik. I 1710 er det en Lars Andersen Strand som gifter seg med Anna Christophersdatter Lenke. Jeg ser for øvrig at Lars Andersen Østervik har en sønn døpt 1716 som iflg. kirkeboken er hans fjerde barn Lenke, noe som da eventuelt kan stemme med at ekteskapet ble inngått en del år tidligere. Barnet Nils dør i 1716 LenkeFinner ikke flere barn etter Nils født 1717. Da er vel muligens Nils Nilsen, sønnen til Nils Larsen og Gjertrud Andersdatter, som får disse barna: Gjertrud, 1781 Lenke Nils, 1783 Lenke Jacob, 1784 Lenke Marit, 1787 Lenke Else, 1787 (tvilling) Lenke Margartha (ant. feil for Margaretha), 1788 Lenke Nils, 1790 Lenke Jacob, 1792 LenkeKona til Nils Nilsen, Margrethe Jacobsdatter, finner vi her på Dragvik i 1801, gift på nytt med Henrik Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at 1801-tellingen at Margrete Jacobsdatter også har sønnen Christopher Nilsen (Hendes Børn). Kan han muligens være oppkalt etter en tippoldefar? Dersom Nils Larsen er Christophers farfar, het oldefaren Lars Andersen Østervik. Og hvis Lars Andersen Østervik er identisk med den Lars Andersen Strand som gifter seg 1710 med Anna Christopersdatter, er sistnevnte dame oldemoren til Christopher Nilsen, f. 1795. På Strand i 1701 finner jeg en Christopher Christophersen, 68 år og sønnen Ejner 27 år [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=mt17011853&gardpostnr=81&personpostnr=132&merk=132#ovre>Lenke. Einar er også et navn som finnes i slekten, én av sønnene til Nils Larsen og Gjertrud Andersdatter på Dragvik het Einar. Men dette er som sagt noen løse tanker på ”morgenkvisten”. Først må man jo få verifisert opplysningene i mitt forrige og i dette innlegget.Finner for øvrig Einar Kristoffersen gift i Evenes i 1714 med Elen Jørgensdatter; bosted: Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.