Gå til innhold
Arkivverket

[#30163] Kirkebøker Trondheim - spørmål om oppslag


Gjest Randi Sira
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Sira

Jeg ville være veldig takkmenlig om noen kunne tenkt seg å gjøre et par oppslag i kirkebøler for meg om de har dem lett tiolgjengelig:Maren Marie Cathrine Ramberg ble døpt 29.mai 1825 iflg familysearch. Foreldre var Arnt Ramberg og Ane Cathrine. Sier kirkebkene noe om morens pikenavn, eller kan navn på faddere hjelpe?Det samme gjelder Henrietta Regina Dahl, døpt 21. august 1812 i Trondheim. Far: Petter Dahl Mor: Gurina. Men hvem var denne Gurina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Arnt Ramberg som enkemann i 1865 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1601&kenr=0134&bnr=0134&lnr=000>LenkeI FS/IGI finner jeg også datteren Eline Bergithe, døpt 6.12.1812 og i FS/VRI finner jeg sønnen Carl Andreas, f. 22.8.1819, men moren står også her bare innført som Ane Catharina. Dette er kanskje Arnt (Arend) i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Sira

Takk skal du ha. De lenkene til FT 1801 og 1865 stemmer, og jeg har funnet hvor både Arnt Ramberg og Petter Dahl kommer fra, men problemet er egentlig de to mødrene, hvem var Anne Cathrine og Gurina?I Gløersens dødsfall i Norge, står enken etter Petter Dahl (1824) oppført som født Sveaas, men jeg har ikke funnet noe mer ut av det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ingebjørg R

Hei! Er det lov å spørre hva du har funnet ut om opphavet til Arent Ramberg? Jeg jobber med en helt annen person, og dette er et 'long shot', men det var litt interessant..Vennlig hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Sira

Hei! Ja,jeg har funnet ut mer om Arent Ramberg etter jeg skrev dette innlegget.Arnt Andreas var seilmaker, giftet seg med Ane Catharina (men jeg vet ikke hvor hun kommer fra) De fikk følgende barn:(familysearch)Eline Bergitha født ca 1812 gift med Knud Knudsen 10.03.1855Johan Laurits født 1816, gift med Lisabeth Tønset fra Røros. Oppført med 1 datter 1865, men ifølge familysearch fikk de flere barn som da antagelig døde. Johan ble seilmaker som sin far.Carl Andreas Ramberg født 1818Maren Marie Cathrine Ramberg født 21.mars 1825, døpt 29.mai 1825 i Domkirken Trondheim. (Hun er min tippoldemor.)Hanne Caroline Ramberg født 1828.Maren Marie giftet seg med Marthin Gunerius Øvre, sønn av seilmaker Fredrik Laurits Øvre og Henriette Regine Dahl.De fikk datteren Henriette Cathrine Øvre i 1865 og Margido Gunerius i 1867. I folketellingen 1865 levde også Arnt Andreas, seilmaker , sammen med dem i Krambodveiten i Trondheim.Arnt Andreas Ramberg døde 18.februar 1870,- ifølge Dødsfall i Norge(Gløersen). 82 år og seilmaker, avertert av hans børn.Arent`s foreldre var Lars Ramberg og Elen Andreasdatter. De fikk sønnen Arnt Andreas- døpt 25. November 1788 i Domkirken i Trondheim. (Familysearch)Lars Ramberg døde før 1794. Han står nevnt i Trondheims skifteprotokoll 1782-1794: nesten sist i registeret- kan det bety at han døde 1793-1794 ? ”Nr 472. Lars Ramberg Bedemand 406b.” Bedemand var en som var statlig ansatt og som innbød til kirkelige handlinger som bryllup og begravelser o.l.Elen giftet seg påny, og står i folketellingen 1801 oppført med sin sønn Arnt Anderas. Hun var da gift med Johan Hammer, som var hennes tredje ektemann. De bodde da i Kongens gate i Trondheim.Lars Ramberg var sønn av: Aren Iversen Ramberg gift med Eli Larsdatter i Beitstad 7 oktober 1742. (familysearch)Skifter i Trondheim 1772-1782: 29.01.1772: Skifte etter Elen Larsdatter. Snedker Arent Iversen Rambergs Kone i Ørgerveiten, sluttet 07.08.1772. Mindreårige arvinger: Lars Iversen Ramberg 22 år, Ranni Arentsdatter 16 år. Formynder faren Arent Iversen Ramberg.07.04.1777: Huus-tømmermand Arnt Iversen Ramberg. Umyndig arving: Ranni Arentsdotter-ugift 19. Formynder : Kiøbmand Peder Lyders.Arnt Iversen ramberg var sønn av: Ifver Arentsen som ble gift med Ingebor Einersdatter. Under skifte etter ham 24/1 1746 er barna nevnt slik: 1. Sønnen Arnt Iversen, gift og bodde på en husmannsplass under gården Rones i Bedstadens tinglag. 2. Sønnen John Ifversen, 19 år. 3. Einer Ifversen, 13 år 4. Datteren Ragnhild, 24 år 5. Datteren Randi. 21 år 6. Datteren Malena, 13 årI 1694 kom leilendingen Arnt Ifuerson til Ramberg. Hans bykselseddel er datert 20.08.1694 og er utstedt av fogden Rasmus Høi. Arnt døde i 1697, og det var skifte etter ham samme år: ” Anno 1697 var det arveskifte på Ramberg i Bedstadens prestegjeld Kgl. Laist. Gård, efter afgagne Arnt Ifuersen, i mellem hans efterladte hustru Ranni Rasmusdatter og deres tvende felles børn Jacob (skal være Iffuer) og Hans Arntsønner små og umøndige. Overværende vurderingsnemnd bygdelensmand Anders Schevig, Syfer Våde og Ole Skar.” Boet ga intet til deling.Enkas Ranni fortsatte på gården, og i 1698 ble hun gift med John Olsen som fikk byksel på gården fra 17/1 d.å., og brukte den til 1717. Da fikk Ifver Arntsen bykgsel hod fogden Johan Helsinge fra 04.12. d.å. aprobert 20,12,1717 av stiftsamtmann Ifver von Ahnen. I folketellinga 1701 står de to små sønnene oppført som født på Ramberg og 12 og 8 år gamle. Ifuer er altså født ca. 1689. (Malmboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg R

Hei! Tusen takk for svar! Du hadde funnet ut mye ja :)Men dessverre ser jeg ingen sammenheng her med 'mine' personer. –Med mindre du gjennom dine undersøkelser har kommet over en Brynhild Ramberg f. ca. 1720 gift med Arnt Andreas Kalstad f. 1706 i Meldal...Vennlig hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.