Gå til innhold
Arkivverket

[#30165] Leter etter Magnus Norbin f. 1816 i Alingsås, alt av interesse


Gjest Marit Undli Herland
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Undli Herland

Har lenge lett etter min tipp tipp oldefar Magnus Norbin som flyttet til Fosnes/Flatanger i Nord Trøndelag i 1844. Han fikk to uekte barn i 1845 med forskjellige piker(én av dem, min tipp oldemor), og forlot Fosnes i mars 1845. Vet ikke om han dro tilbake til Alingsås, Väster Gøtaland, Sverige. Er det noen som har noe som helst om ham, så blir jeg veldig, veldig glad! Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Undli Herland

Takk for tipset. Jeg har nå gjort det. Så får jeg bare krysse fingrene og håpe det beste. Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Thorbjørn Meringdal

Hei Marit.Tar opp et 3 år gammel innlegg vedrørende denne svensken Magnus Norbin som forlot Fosnes i mars 1845. I kirkeboka for Flatanger er han nevnt som skreddersvend og far til Klara Marie født 27 april 1845. I Rana dukket det opp en svensk skredder som kaller seg Petter Magnus Norbin. Sjekket kirkeboka for Mo (Nord-Rana) 1842-1852 Minesterialbok Side 29 for 1846 Nr 55 født 3 juni, døpt 28 juni Nils Johan, uægte, Far svensk skredder Peter Magnus Norbin Pige Dorthea Nilsdtr FuglevikLenkeJeg lurer på om vi snakker om samme karen? I tid passer det jo bra, og yrket er skredder begge steder. Hvis han forlot Fosnes i mars 1945 og dro videre nordover så rakk han å bli far til et barn født 3 juni 1846. En forskjell er det jo, i Fosnes står det Magnus Norbin, i Rana Peter Magnus. Har du funnet ut noe mere om Magnus? Dro han videre til Nord-Sverige? Kan det være samme mannen?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Hei og takk for interessen... Dette høres ut som om det kan være samme mann, men jeg tror det sto i kirkeboka under utflyttede at han dro tilbake til Sverige. Dette betyr jo ikke at han gjorde det.... Jeg har lett en del etter ham i Sverige, men ikke funnet ham, så det kan hende han dro til Mo i stedet? Håper på flere innlegg her... Kanskje han giftet seg med Dorthea Nilsdatter Fuglevik? Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Hei Marit. I Kirkeboka for Flatanger (1840-1869) Indflyttede/Udflyttede står det: Magnus Norbin f 9.10.1816 innflyttet mars 1844, for å søke arbeid. Han kom fra Overhalla. Født i Alingsås, Väster Gøtaland. Attest for utflytting 15.4.1845 til hjemplassen Alingsås, Väster Gøtaland. Peter Magnus Norbin i Rana ble ikke gift med Dorthea Nilsdatter. Hun forble ugift. Jeg tenker på innlegget i Sverige av Peter Selberg 22 mai 2007: Han bosatte sig i Överkalix, och sedan Nederkalix och gifte sig och bildade familj med min MM FFM Anna Lisa Johansdotter Lindberg f. 1827-11-11 i Rolfs, Nederkalix. Jag härstammar från sonen Anton Herman Norrbin f. 1851-02-03 i Överkalix. I husförhör i Över- och Nederkalix står det att han är född 1816-10-09 i Alingsås.Hvis man finner ut når han kom til Överkalix i Nord-Sverige, så kan se om det passer med at han var i Rana 1845?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Takk for hjelpen, dette har virkelig fått fart på den gamle saken med Magnus Norbin som jeg aldri riktig har funnet ut av....... Jeg har kontaktet Petter Selberg og skal prøve å finne ut litt mer om hva han vet. Men dette er spennende. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Jeg la inn en etterlysning på Anbytarforum, under Överkalix i Norrbotten. Lenke Bengt-Göran Nilsson skriver at Skräddaren Magnus Norrbin från Alingsås gifter sig i Överkalix den 21 maj 1848. Han torde ha kommit till Överkalix det året. Kronologiske spor etter muligens samme mann er da:.18xx-1844 Overhalla,Trøndelag.1844-1845 Flatanger, Trøndelag.1845-1846 Rana i Nordland.184x-1848 i Överkalix i Norrbotten i Sverige. Fellestrekk er yrket skredder og navnet Magnus Norbin. Det er jo langt fra Rana til helt nord i Sverige. Kan det være spor etter han i andre sogn på veien til Överkalix?Thorbjørn M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Ann-Mary for interessant link.Mitt innlegg i Anbytarforum: Tusen takk, Bengt-Göran. Tidsmessig kan han ha kommet via Trøndelag og Nordland til Norrbotn. Du bekrefter at hans yrke er skräddare når han gifter seg? Vet du når han fikk sitt første barn i Överkalix? Det er vel 'sannoligt' samme mann vi 'talar om'?.Bengt-Göran Nilsson svarer:.Sannolikt är det så. Skräddaren Magnus Norrbin och Anna Lisa Lindberg fick dottern Josefina Mathilda den 3 april 1849 i Överkalix.Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.