Gå til innhold
Arkivverket

[#30167] Rolf Pichyle Mariboe, f.1899 i Kristiania. Hvorfor den kanskje 'danske' herkomst


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk Berit!Men alikevel, hvorfor Mariboenavnet på bare den ene sønnen?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Slike navn dukker opp fra tid til annen. Jeg kikket litt på familien;'Rolf Pechyle' er han døpt (24.12.1899) i Gamle Aker Kirke, Kristiania.Litt pirk først: 06.05.1823 ble Akertshus Slottsmenighet skilt ut av Aker og endret navn til Garnisonsmenigheten. Denne har ingenting med Oslo og Oslo Hospitals menighet å gjøre som var egen menighet helt fram til nettopp 1823 da den ble lagt til Aker prestegjeld. Det er derfor litt meningsløst å snakke om Aker Garnison, Oslo. (Forøvrig er Family Search nærmest ubrukelig på Christiania når du begynner å nærme deg 1800.)Julius døpes i Garnisonsmenigheten 21.09.1827 (Mini 4 p.390 no.61) av foreldre artillerist Peder Christiansen og hustru Maren Jacobsdatter. De bor på ”Enerhougen”. Vielsen (Mini 4 p.363 no.12) gir ingen nye opplysninger utover at hennes alder er oppgitt til 27 år. At dette er riktig Julius, vet man i alle fall ikke før nedenstående vielse er funnet, nettopp fordi du mangler Christianias menigheter i FS.Julius Pedersen og Caroline Hendricke Pechyle vies i vor Frelsers Kirke 21.12.1859. Her opplyses at han er 32 år, født i Christiania, hun er 19 ½ år, født også i Christiania. Fedre Peter Christiansen og Paul Ferdinand Pechyle (Oslo Domkirke Mini 20 f.394 no.119).Poul Ferdinand Pechyle vies 19.04.1839 med Birthe Marie Børresen i vor Frelsers Kirke, Christiania. ”Caroline Hendrikke” født 23.04.1840, døpes i samme kirke 14.06.1840 ( Oslo Domkirke Mini 12 no.132 ). Vielsen: ( Oslo Domkirke Mini 19 no.33 ). Dessverre er filmen ødelagt på farens navn – Johan Hendrik Pechyle Møller kan det se ut som, men bokstaver er borte både i Hendrik og Møller.Dette er ikke noe svar på Maribo-navnet, men de nærmeste aner gir ingen kobling til stedet. Og kanskje noen idéer om hvor det er sannsynlig å søke videre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Lars W., innlegg 1)- Det er f.eks. en Marieboe's gate i Oslo (parallellt med Torggt.) oppkalt etter en meget kjent dansk embetsmann som (på et tidl. tidspunkt (?) var en slags vise-stattholder eller lign. i Norge.Du spör hvorfor han ble kalt Mariboe ? - Husk: det fantes ikke regler eller lover. Hvis de hadde lyst til å gi sönnen mellomnavnet 'Wangensteen'(f.eks.!) så gjorde de det.Ofte ser vi at morens familienavn er satt inn 'i midten' som et slags memento. Når en 'Schanche' giftet seg med 'Blix', så forekommer det at han kalte seg Blix for fremtiden. Andre ganger kalte han seg senere bare Laurensson eller Pedersson. Det var visst mest en humörsak.Jeg pröver å vise deg at man kan ikke (alltid) trekke prinsielle slutninger av navnesettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mariboes gate tror jeg er oppkalt etter kjøpmannen Ludvig Mariboe, også stortingsmann.Men uansett er det riktig at mange navn ble 'tatt' uten noen tilknytning, Paschal Paouli Essendrop er vel et godt kjent eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Geir.Pirk er ofte den eneste sannheten når det gjelder det vi holder på med. Når det gjelder dine betraktninger når det gjelder menighetene, har jeg ingen annen betenkelighet enn at du har 100% rett. Takk skal du ha !Men allikevel: Jeg er nesten sikker på at familien på et eller annet tidspunkt kommer fra Danmark, men når og hvor?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (7) : Poul Ferdinand Pechyle er vel en kvalifisert gjetning mht. hvor du i så fall burde begynne å se nærmere etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei,Du bør i så fall også se etter stave/skrivevarianten Pechule/Pechüle:Her er noen, som ser ut til å være i samme familie og gift inn i samme familie:PAUL HENRICH PECHULE Male Family Marriages: Spouse: JOHANNE KIRSTINE PALSCHAU Family Marriage: 31 JAN 1772 Hof-Og Slotskirken, Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkDem finner vi i Folketelling 1787 i Frederiksborg Amt Lynge-Kronborg Herred Karlebo Sogn, sted Nivå:Samtlige personer i husstandenfrederiksborg, Lynge-Kronborg, Karlebo, Nivaae, , , 152, FT-1787 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , FødestedPovel Pechüle, 46 , Gift, Huusbonde, Brygger og Gaardejer, Johanne Pallschorv, 35 , Gift, hans Kone, , Henrik Pechüle, 15 , Ugift, deres Søn, , Povel Bildsøn, 24 , Ugift, Informator, Student, Peder Kristensen, 36 , Ugift, Tienestefolk, , Svend Johnsen, 20 , Ugift, Tienestefolk, , Anne Mikelsdatter, 30 , Ugift, Tienestefolk, , Mette Magrete Matsdatter, 21 , Ugift, Tienestefolk, ,(Dåpen til sønnen Heinrich Jacob Pechule finner du på FS i Skt.Petri(= Den tyske menighet i København)HEINRICH JACOB PECHULE Male ------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 30 JUL 1772 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkParents: Father: PAUL HEINRICH PECHULE Family Mother: JOHANNA CHRISTINA PALSCHAUSkt. Petri tyske Kirke.F 1728‑1891; K 1736‑1891; T 1767‑99; V 1728‑1891; D 1728‑1891.'Ved Københavns Brand 20.‑23. Okt. 1728 gik de ældre Kbgr. til Grunde. Der haves Oplysninger om en Del før Branden døbte, optegnede af Sognepræsten efter Menighedsmedlemmernes Opgivelser).Og her er sønnen i 1801 som MØLLER!!!!!!!Samtlige personer i husstandenfrederiksborg, Lynge-Kronborg, Asminderød, Schieremølle, , , 1, FT-1801 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , FødestedJacob Henrich Pechule, 30 , Gift, Huusbond, Møller, Frideriche Caroline fød Milan, 21 , Gift, hans Kone, , Cathrine Justine Henriette, 2 , Ugift, deres Datter, , Marie Cathrine Sl: Lembach, 51 , Enke, Konens Moder, lever af sine Midler, Giertrud Marie Bendtsen, 35 , Ugift, tiener, Huus Jomfr:, Peder Pedersen, 30 , Ugift, Tienestefolk, Møllesvend, Ole Pedersen, 34 , Ugift, Tienestefolk, Møllebygger, Peter Nielsen, 36 , Ugift, Tienestefolk, Gaardskarl, Søren Nielsen, 16 , Ugift, Tienestefolk, Tieneste Dreng, Maren Christiansdatter, 24 , Ugift, Tienestefolk, Pige, Svendborg Ovesdatter, 17 , Ugift, Tienestefolk, Barne Pige,Kan han være alias Johan Henrik Møller????Datteren finner du på FS under Pechyle og her heter hun faktisk Caroline, så mon ikke det kan være en tydningsfeil i FT, og det hele går op i en enhet:CAROLINE JUSTINE HENRIETHE PECHYLE Female ---------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 02 OCT 1799 Asminderod, Frederiksborg, DenmarkParents: Father: PECHYLE Family Mother: FRIDERICHE CAROLINE MILANSå mon ikke Poul Ferdinand Pechyle kan være en sønn av denne Møller (Poul er jo typisk dansk), og så oppkaller han datteren etter moderen og faderen.(Paul)Heinrich var 'Pentionist';o) i 1801.Samtlige personer i husstandenfrederiksborg, Lynge-Kronborg, Fredensborg Slot, Fredensborg, , , 71, FT-1801 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , FødestedHendrich Pechull, 61 , Gift, Husfader, Pentionist, Johanne Palschouv, 50 , Gift, hans Kone, , Johanne Hansdatter, 22 , Ugift, Tienestepige, ,Men i København bodde det en annen (kanskje en bror)også gift med en Palschow:Samtlige personer i husstandenkbhv, København (Staden), Vester Kvarter, , , Frederiksberggade 222, 1041, FT-1787 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , FødestedJoh.Pechüle, 51 , Gift, Huusbonde, Bogholder, Soph.E.Palschau, 44 , Gift, hans Kone, , Joh.Christian, 11 , , Søn, , Frid.Wilhem, 8 , , Søn, , Magn.Diedrich, 4 , , Søn, , Frantz Christopher, 2 , , Søn, , Catrin.Marie, 19 , , Datter, , Wilhelm.Dorthea, 14 , , Datter, , Marie Henriette, 10 , , Datter, , Joh.Knuds Datter, 23 , Ugift, Tienestepige, ,De får en stripe barn døpt i Skt.Petri, hvor det er muligt at jeg ikke har funnet dem alle1. MARIA HENRIETTA PECHULE - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 25 AUG 1775 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark 2. CHRISTOPHER FRANCISCUS PECHULE - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 01 DEC 1784 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark 3. FRIDERICH WILHELM PECHULE - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 12 MAR 1778 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark 4. JOHANN CHRISTIAN PECHULE - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 29 OCT 1773 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark 5. MAGNUS DIETRICH CARL PECHULE - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 20 OCT 1782 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkHvor foreldrenes navne fremkommer som:Parents: Father: JOHANN PETER HENRICH PECHULE Family Mother: SOPHIA ELISABET PALSCHAUHer er de i 1801:Samtlige personer i husstandenkbhv, København (Staden), Klædebo Kvarter, Klædebo Kvarter, , Matr. 174, 758, FT-1801 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , FødestedJohan Henrich Pechule, 64 , Gift, Huusbond, Bogholder, Sophie Elisabeth Palschou, 57 , Gift, hans Kone, , Friderich Wilhelm Pechule, 23 , Ugift, deres Søn, Stud.Theol., Franciscus Chr.Christopher Pechule, 17 , Ugift, deres Søn, Skoleelev, Jacobine Frid. Johanne Pechule, 28 , Ugift, Deres Datter, , Magdalene Lovise Thorsen, 23 , Ugift, Tjenestepige, , Peter Ludvig Hansen, 27 , Ugift, Logerende, Cand.Theol.,Jeg vil nu tro at det er Mølleren i Asminderød som er ophavet, men jeg vet ikke, Maribo fremkommer jo ingen steder her, så mon ikke det er fra Julius's far eller mor.Skt. Petri kirkebok kan du se i skannet utgave etter å ha skaffet dig et password her:[url="http://www.arkivalieronline.dk/>http://www.arkivalieronline.dk/Folketellinger kan du se i her:http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp(i Maribo Amt er det noen med etternavnet Pech, men det passer liksom ikke med fornavnene).På Dis-Danmark's debatforum har du mulighet å legge inn en etterlysing, kanskje noen kan hjelpe dig videre der:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Ja, iflg. denne, som jeg nettopp fant etterpå, var Poul Ferdinand Pechüle sønn av Mølleren i Asminderød f. der 17.April 1808:LenkeHer får du også mange nyttige opplysinger med kildehenvisn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja det siste stemmer så absolutt. Jeg ser nå først at jeg har utelatt en viktig tilleggsopplysning igår, trolig var jeg for opptatt av farens navn, beklager dette. Ved vielsen står også at Poul var 31 år ved vielsen og 'født i Asmindrød paa Sjælland'.Men linje til Lolland hadde jeg ikke sett.Så da har du fått en stor informasjonsmengde å arbeide med fra Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mens jeg er i gang med å rette opp mine mangler, Birthe Maries alder var oppgitt til 19 år, født i 'Ager' og datter av arbeidsmann Børre Amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei, og tusen takk for mange spennende innlegg !Jeg er nesten målløs av alt dere klarer å finne fram, og selv om jeg ikke har hatt tid til å fin-lese alt, er jeg sikker på at dere er på rett vei.Det virker som at mange har tatt etternavn, eller mellomnavn, noe tilfeldig her, men Pi(e)chyle-navnet som Rolf begynte å bruke i 1899, har sine røtter i sin bestmors aner, så det er jo greit.Når det gjelder Mariboe-navnet kan ikke jeg heller se ha noen direkte tilknytning til familien, hvis da ikke noen Pechyle bodde på Lolland i en periode. Eller så er det nok mest trolig at han 'tok' navnet mer tilfeldig.Og igjen; Tusen takk for all hjelp hittil ;-)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Du vet jo ikke hvor Artilleristen og hans kone kom fra, men han må jo kunne finnes i de militære arkiver på Riksarkivet.Militære rullerKlausul: 60 år. Fra 1700-tallet til 1910, Stamlister og Stamruller (oversikt over mannskapsgrunnlaget i hvert sogn). Militæravdelingene førte egne Avdelingsruller over dem som var i tjeneste. Egne ruller for bl.a. offiserer. En del er microfilmet, oppbevares i både Riks- og Statsarkivene.Annet arkivmateriale i Riksarkivet og statsarkivene Militære ruller. I alt 436 ruller. Man kan bare oppgi ytterår for hva som er filmet fra distriktene til de forskjellige arkivinstitusjoner. Man må regne med at det innen disse periodene kan finnes ufilmet materiale.Riksarkivet 1660-1860 101 ruller Statsarkivet i Oslo 1760-1860 21 ruller Statsarkivet i Hamar 1803-1900 45 ruller Statsarkivet i Kristiansand 1691-1858 18 ruller Statsarkivet i Stavanger 1655-1832 11 ruller Statsarkivet i Bergen 1704-1885 159 ruller Statsarkivet i Trondheim 1769-1900 80 ruller Statsarkivet i Tromsø 1804-1813 1 ruller Ikke bruksfilm.Broren Rangvald får jo også et rart tilnavn Jarlov,kan Maribo og Jarlov være fra noen som sto faddere til dem, bare en tanke?Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Bente, og selvfølgelig alle andre.Jeg tror jeg har funnet ut hvor Maribo-navnet stammer fra. Peder Christiansen er oppgitt å være født i Christiania ca 1797, men uansett hvor mye jeg leter finner jeg ham ikke i FT 1801 i Norge.Men..........jeg finner en i Maribo i Danmark som er 4 år ved FT 1801 !!Så da er kanskje dette løst. Jeg har Perchyle-navnet i boks, og hvis det er rette Peder fra Mariboe, så er jeg i mål.Og du verden så morsomt dette er !!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Så ble hun her kanskje Artilleristens kone, med en far som også var i Artilleriet, men det er jo bare gjettverk og må verificeres på en eller annen måte.1801-telling for 0301 Christiania Amt Prestegjeld Sokn Gard 522 Christiania Waterland Og Saugbanken Vognmandsgaden No 234 Førenamn Etternamn Hushaldstatus Alder Sivilstand Yrke Kjønn 6283 Frederich Rosenberg Husbonde 60 Ugift Snedker M 6284 Jacob Jacobsen Husfader 30 Gift 1te gang Under kongstabel af 10de arteleri comp. M 6285 Christine Beiersdtr Hans kone 39 Gift 1te gang K 6286 Maren Jacobsdtr Deres datter 3 K 6287 Marte Elevsdtr Logerende 72 Enke 1te gang Fattiglem K 6288 Tolev Larsen Huusfader 26 Gift 1te gang Arbeidsmand M 6289 Marte Andersdtr Hans kone 49 Gift 2den gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja, men kvalifisert god gjetning har jeg gode erfaringer med, men i forskning får man noen merkelige resultater noen ganger.Men dette virker for meg logisk riktig i første omgang. Verdt å jobbe videre med dette.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kan det ikke like gjerne eller kanskje heller være Maren Pedersdatter fra Lachegaden? Bortsett fra at han bodde på Enerhougen (Aker) da de giftet seg, vet vi såvidt meg bekjent ingenting om hvor hun kom fra, bare en oppgitt alder 27 i 1825.Hvorfra vet man at Peder Christiansen skulle være fra Christiania ? Og hvorfra har man alderen hans ? Er det noe som jeg har oversett ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei GeirDu har rett. Jeg har ingen holdepunkter når det gjelder Peders alder.Jeg 'blingset' da jeg så giftermålet hans. Det var HUN som var 27 i 1825.Men, det hadde vært veldig behagelig om noen Pedere fra Maribo var den rette, da hadde kabalen gått opp. Kilde: FT-1801 Navn: Peder Christiansen Køn: M Alder: 2 Civilstand: Ugift Sogn: Fuglse Herred: Fuglse Amt: Maribo Stednavn: Skottemarke Bye Husstands-/familienr: 6te familie Indtastningsnr: b8831 Løbenr.: 398Kilde: FT-1801 Navn: Peder Christiansen Køn: M Alder: 4 Civilstand: - Sogn: Holeby Herred: Fuglse Amt: Maribo Stednavn: Sønder Hoelebye Husstands-/familienr: 23de familie Indtastningsnr: b8833 Løbenr.: 245Kilde: FT-1801 Navn: Peder Christiansen Køn: M Alder: 1 Civilstand: Ugift Sogn: Majbølle Herred: Musse Amt: Maribo Stednavn: Soesmarke Bye Husstands-/familienr: 114 Indtastningsnr: b8275 Løbenr.: 591Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei igjen,Står det ingenting ved deres vielse i Garnison 25.mai 1825, som kan avslører noe, det med Enerhaugen og hendes alder var vel ved sønnen Julius's dåp i 1827.God Pinse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiSå her står det:PEDER CHRISTIANSENMarriages: Spouse: MAREN JACOBSDR Marriage: 25 MAY 1825 Garnison Menighet, Oslo, Akershus, Norway Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M428254 1820 - 1828 0125779Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Ja, men det står nok mere enn det i selve kirkeboken.Hvem som de brukte som faddere, må også sees i kirkeboken og kan være avslørende, det står heller ikke på FS.Carls søskende ble døpt i Domkirken:Ragnvald Amandus Hjerlow Sex: M ------------------------------------------------- Event(s): Birth: 20 Feb 1863 Place: Christening: 07 Jun 1863 Place: Oslo, Akershus, Norway ------------------------------------------------- Parents: Father: Julius PEDERSEN Mother: Caroline Henrikke PECHYLE ------------------------------------------------- Source Information: Batch Number: C428331 Source Dates: 1856 - 1870 Film or Fiche Number: 255760 Collection Details: Domkirken, Trefoldighet; Den Norske KirkeJenny Marie Sex: F ------------------------------------------------- Event(s): Birth: 12 Jul 1865 Place: Christening: 11 Mar 1866 Place: Oslo, Akershus, Norway -------------------------------------------------Parents: Father: Julius PEDERSEN Mother: Caroline Henrikke PECHYLE ------------------------------------------------- Source Information: Batch Number: C428331 Source Dates: 1856 - 1870 Film or Fiche Number: 255760 Collection Details: Domkirken, Trefoldighet; Den Norske KirkeDagmar Amanda Sex: F ------------------------------------------------- Event(s): Birth: 22 Feb 1868 Place: Christening: 21 Jun 1868 Place: Oslo, Akershus, Norway ------------------------------------------------- Parents: Father: Julius PEDERSEN Mother: Caroline PECHYLE ------------------------------------------------- Source Information: Batch Number: C428331 Source Dates: 1856 - 1870 Film or Fiche Number: 255760 Collection Details: Domkirken, Trefoldighet; Den Norske KirkeCarl Guido finner jeg ikke, men en lille sak her om ham:Ragnvald Amandus Hjerlow ble ant. kunstner, så han må det kunne finnes mere om:Det skulle være han som sitter her, malt av sin malervenn:[url="http://www.geocities.com/picasso0408/wentzel/inparis.html>LenkeKlikk på FEB 10 så kan du lese om det.Desverre er jeg ikke god på italiensk, men her er mere:LenkeSå har han vært under Blomqvist's hammer et par ganger:LenkeLenkeOg et annet sted:LenkeHer under Skattebetalere 1845 under Oslo Byarkivs sider finner du en Skræddermester Pechüle i Toldbogade 4:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.