Gå til innhold
Arkivverket

[#30174] Faddere ved dåp i Askøy, Hordaland.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I følge avskrift av kirkeboka for Askøy, døpte Carl Henrichsen Nyegaard og Anne Olsdtr. sin datter Gunelde Karine 16.02.1806.Kan jeg få opplyst hvem som var faddere ved dåpen? Jeg har registrert fadderne ved de øvrige ni barnedåpene deres, men har av ukjent årsak ikke fått med meg denne.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fadre: Siri Olsdtr Gierring, Sicilia Olsdtr Schudevigen, Christi Paulsdtr Biørndahl, Gunder Olsen Kiøkkelvig og Rasmus Henrichsen Gierring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for superraskt svar.Riktig god pinse og 17de mai til deg og familien. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Om det er av interesse, så antar eg at Christi Paulsdatter Bjørndalen er ho som er oppført under garden Bjørndalen i Bergen Landdistrikt 1801. Begge hennes foreldre havner tilbake til garden Snekkevik på Sotra. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet Oddvar.Hun giftet seg 28.06.1807 med Rasmus Henrichsen Gjerringen, bror til Carl Henrichsen.Hun var dermed tante til Gunelde Karine.Gunelde døde imidlertid allerede 20.04.1806.Jeg prøver å finne sammenhengen mellom fadderne og slektsforholdet til Carl og ikke minst Anne.Det er hennes foreldre jeg prøver å nøste meg fram til. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når det gjelder Gunder Olsen så ser eg at det står Ulvestad når han gifter seg, i den nye Fjellsboka står han oppført som mulig sønn av Ole Hansen g. Mari Gunnnarsdatter (Gundersdatter) men det ser ikkje ut til at det er referanse til noen på Ulveseth, dei busette seg der ca 1770. Andre barn: Kari og Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Oddvar.Det var jo en ørliten mulighet for at Gunder kunne være bror til Anne (Marie), men det ser ikke ut til å være tilfelle.Ingeborg og Sidselle(Secilie) samt Mons Olsen er jeg rimelig sikker på er søsken av Anne.Ingeborg har jeg identifisert, trolig også Sidselle.Mons er fadder en gang (Mons Olsen af Bergen) og forlover ved ekteskapet (Mons Olsen Haukeland)En Ole Monsen Sandvigen er også fadder.Det er trolig faren.Ellers finner jeg flere brødre av Carl , samt deres hustruer. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det hjelper deg kanskje ikkje, men litt rundt det hele.Siri Olsdatter Loddefjord g. Niels Henrichsen Gierring, er datter til Ole Madsen g. Ingeborg Siversdatter. Ingeborg sine foreldre er Siver Lassesen g. i 1752 m. Siri Jonsdatter (er ho fra Bjørndalen ??), det står ingenting hvor de to kommer fra. Ingeborg hadde søster Rachel Siversdatter g. 1782 m. Mons Monsen Hetlevik. Hvis Siri Jonsdatter kommer fra Bjørndalen, så hadde ho i så fall en søster med navnet Rachel, sjå lenger nede.Christi Paulsdatter g. Rasmus Henrichsen Gierring er søster til Rasmus Paulsen Bjørndalen g. Siri Nielsdatter. Christi er datter (i hans 2 ekteskap) til Paul Jacobsen Snekkevik 1.g. Rachel Jonsdatter Bjørndalen 2.g. Oline Knudsdatter Hetlevik. Rachel sin far er Joen Olsen g. Brithe Halversdatter Bjørndalen. Hennes mor må være Dorthe Nielsdatter Bjørndalen f. Mathopen, hvis mor igjen er Lene Jacobsdatter Mathopen 3.g. Anders Olsen Mathopen f. N. Golten (stefar til Dorthe). Anders er bror til Ole Olsen Geitanger, sjå lenger nede.Gunder Olsen sin kone er Wilmeche Andersdatter, ho er datter til Ciselle Willumsdatter g. Anders Engelsen Geitanger i Fjell. Far til Anders er Engel Olsen Geitanger, hvis far igjen er Ole Olsen Geitanger f. N. Golten.Anders Engelsen hadde broren Ole Engelsen som er identisk med Ole Engelsen g. Eli Arnesdatter i 1754 – Askøy, men busett i Bergen.Hvor ligger forresten Gierring og Plassen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for et svært interessant og utfyllende innlegg.Engel Olsen Geitanger har jeg vært borti før i et tidligere spørsmål i Digitalarkivet.Gierringen var en plass under/i Strudshavn mens Pladsen tror jeg lå under Kjøkkelvik.Her får noen eventuelt korrigere meg om jeg tar feil. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Pladsen lå under Kjøkkelvik. Siver (Siur) Lassesen var sønn av Lasse Siursen og Ingeborg Rognaldsdatter fra Aurland. Siur var født i Aurland ca.1727 (i følge bygdebok for Aurland).Lasse Siursen og Ingeborg Rognaldsen fikk tre barn døpt på Askøy: Hans 1743 (Nyegaard v. Køchelvig), Anna 1746 (Plasden v. Køchelvig) og Ingeborg 1748 (Pladsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bekreftelsen Nina.Jeg var rimelig sikker, men der snek seg inn en snev av tvil da jeg svarte Oddvar.vh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Gjerring var vel ikkje plass under Strusshamn. Er ikkje det garden vest for Olsvik på Søralandet, då? Gjeringsneset, Gjeringsvik? Oldemora mi var fødd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til Bjørn. Det har du helt sikkert rett i.Selv om folk krysset fjorden både titt og ofte(en av mine forfedre var skyssroer der)så var det vel enklere når både Gierring og Pladsen var på samme side av fjorden.Til Oddvar.Joen Olsen og Brite Halver/ordtr. hadde i alle fall disse barna funnet døpt i Bergen/Domkirkesognet.1. Jon døpt 11.02.17252. Ole døpt 10.05.17263. Lisbeth døpt 29.08.17274. Siri døpt 26.11.17295. Anna døpt 23.04.17326. Rasmus 10.03.17347. Lisbeth døpt 21.05.1736Ved de fleste står familien oppført med Loddefjord som bosted.Rachel finner jeg imidlertid ikke døpt der. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Er det slik å forstå at Siri Jonsdatter Bjørndalen f. 1729 er gift med Siver Lassesen ???Det var litt morsomt det som Nina nevner om opphavet til Siver Lassesen, fordi eg er borti samme familie busett på Sotra. Peder, bror til Ingeborg, busetter seg på Kuvikja - Fitjar, der enkja Barbra siden blir gift på Sotra, hvor alle deira barn også vert busett. Det kan i tillegg kommenteres at 2 av sønnesønnene til Anders Olsen Mathopen f. N. Golten vert gift med to av døttrene til Ole Ellingsen Gjerlau g. Ragnilde Andersdatter Dyrdal - Busett på Vinjum Aurland før dei flyttar til Bergen og siden til Sotra. Siri som da den eine dattera heter vert gift 2.g. med Peder Pedersen, brorsonen til Ingeborg Rognaldsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Siur/Sivert Lassesen Pladsen giftet seg med Siri Jonsdatter 24.06.1752. Det står ikke hvor hun var fra. Jon Biørndal var fadder for de tre barna som Lasse Siursen og Ingeborg Rognaldsdtr. døpte på Askøy. En av fadderne til den yngste, Ingeborg (1748), var Hans Rognaldsen. Kanskje en bror av Ingeborg og Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Som du selv nevner, så er der ikke oppført gårdsnavn Siri da hun giftet seg i 1752 med Siur/Siver. LenkeMen alderen passer med den Siri Jonsdatter som ble døpt av Joen Olsen Loddefjord og Brite Halverdtr.Dessuten er der jo dokumentert sterke bånd mellom Pladsen og Biørndal/Loddefjord.Et eventuelt skifte etter Joen eller Brite ville nok bekreftet det.Jeg ser at Nina kom meg i forkjøpet.Men det bekrefter vel bare at Siri var fra Biørndal og datter av Jon og Brite.Ellers begynner det nesten å bli vanskelig å henge med i svingene her, men svært spennende og interessant. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der forresten noen som har sett på fadderne på barna til Siur og Siri?Det bruker ofte å være en grei måte å få bekreftet slektsforhold på. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når det gjelder Ingeborg Rognaldsdatter, så hadde ho ein bror som hette Hans. På nettet for Sogn finner vi Hans Rognaldsen f. 1725 og Hans Rognaldsen f.1729 på Onstad. I Aurlandsboka står Hans f. 1725 som død s.å. Så står NN f. 1729 død. s.å. Disse to døsfall er ikke bekrefta på nettet, så den Hans som er fadder på Askøy kan være Hans f. 1729 som da ikkje er bekrefta død.Når det gjelder Rachel Jonsdatter Bjørndalen så finner vi henne under konfirmerte [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=askokonf&gardpostnr=75&merk=75#ovre>LenkeSå til ett tidligere innlegg Rune som dukker opp i dette. Nils Monsen Mathopen g. Siri Olsdatter Sangolthellen f. Vinjum 2.g. Peder Pedersen Vorland f. trulig på Kuvikja - Fitjar. De får sønnen Natanael Nielsen eller Daniel Nielsen som han seinere blir kallt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for innlegget Oddvar.Vel begynner vi å bevege oss på siden av mitt opprinnelige spørsmål, men jeg prøver å henge med og har stor interesse av de ulike innleggene.Det har svært ofte vist seg at opplysninger som i utgangspunktet ikke virket særlig givende,viser seg å være svært så aktuelle ved en senere anledning.Slektsbåndene mellom folk på Søralandet og Noralandet samt Sund var tydeligvis sterke, og her har dukket opp mange kjente navn gjennom disse innleggene, selv om ikke alle er i min slekt.Skjønt hvem vet, jeg vil ikke påstå å ha full kontroll på slekta når vi befinner oss på midten av 1700 tallet.Når det gjelder Henrich Pedersens to hustruer har jeg notert følgende opplysninger.Han var først gift med Dorthe Pedersdtr. Biørndal 1733-1761.Hun var trolig datter av Peder Johannessen og Brithe Hansdtr. døpt i Domkirkesognet 18.06.1733.Hans andre hustru Gunilde Nielsdtr.Florvåg 1741-1822 var trolig datter av Niels Larsen Almeland/Fana og Helge Pedersdtr. Florvåg 1713-1778.Hun var datter av Peder Monsen Florvåg 1653- ? og Gunelde Andersdtr. ? - ? Gunilde navnet finner igjen i slekten ved mange år senere. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg ser jo at du havner i Bjørndalen igjen gjennom Peder Johanessen, har du funne noen kobling fra Peder eller kone Brithe til Bjørndalen. Det ser ut som at det går ein felles nevner gjennom Bjørndalen.Rasmus Pedersen Tyssøy busette seg også i Bjørndalen uten at eg klarer å finne hvem han er gift med. Fra tingboka går følgende fram: Nils Biørøen og Nils Lerøen formyndere for S/a/l/ig/ Rasmus Biørndals Børn lod for Retten opbyde de Umyndiges tilfaldne Rede midler dend summa \dend Tid/ 108 - 5 - 12. Martha Larsdatter Mathopen g. Nils Rasmussen Bjorøy og Nils Larsen Lerøy f. Mathopen er halvsøsken til Dorthe Nilsdatter Bjørndalen.Far til Rasmus Pedersen er Peder Jacobsen Tyssøy 1.g. NN 2.g. Lisbeth Monsdatter Hetlevik. Lisbeth er søster til Johannes Monsen Hetlevik. I 1707 står det om krangelen mellom Johannes Monsen og barna Rasmus Pedersen og Ingeborg Pedersdatter, som Johannes er verge for. Nye verger er Halvor Bjørndalen og Anders Mathopen. Eg klarer likevel ikkje å koble disse på annen måte enn at Lene Jacobsdatter Mathopen i såfall kan være en søster til Peder Jacobsen Tyssøy. Hadde kanskje ikkje noe med ditt tema å gjøre men men......Hvor kommer Henric Pedersen fra eller hans foreldre?? Henric er ett forsåvidt sjelden navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mens me venter svar på bevillningen, her er også noe som eg ikkje heilt har funne ut av i tingboka.3tio Niels Jacobsen Snechevigs udgivne Afkald til Anders Olsen Tenebechlien for hands hustrues Arv stor 9 rdr 1 mrk 11 sk dat: 1 8ber 1755.Niels J. var gift med Lisbeth Joensdatter Bjørndalen, skal eg tolke tingboka så må enten Anders vært gift med søster til Lisbeth eller søster til Niels J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til dere begge for nye innlegg.Henrich Pedersen 1735-1803 var sønn av Peder Rasmussen , Olsvik 1699-1751 og Karen Olsdtr.Peder var sønn av Rasmus Pedersen Olsvik? 1656-1728.Dorthe var datter av Peder Johannessen.Hvem han var sønn av vet jeg ikke, men det er nærliggende å tro at hans far kan ha vært en Johannes Pedersen.Han kan ha vært bror til Rasmus Pedersen og således var Henrich og Dorthe beslektet uti tredje ledd (tremenninger).Når det gjelder innlegg nr.22, så er jeg enig i din tolkning av slektsforholdet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til mitt innlegg 20 så var det Martha Nielsdatter Mathopen som var gift med Niels Rasmussen Bjorøy, ho var helsøster til Dorthe Nielsdatter Bjørndalen og de hadde ei halvsøster som hette Martha Larsdatter, men ho budde på Lerøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Utifra alder til Peder Johanesen Bjørndalen når han dør, så utpeker det seg nærmest kun en kandidat i 1701, hvor far faktisk er Johannes Pedersen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.