Gå til innhold
Arkivverket

[#30182] Schøller familien i VF og NT i 1662.


Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

Min farfar kom fra Hedrum, VF, og en gren går tilbake til Just Andersen Schøller, 'Master Smith' på Hagenes Verk.Min mormor kom fra Inderøy, NT, hvor de fleste av hennes aner kom fra, men en gren går til Ytterøy, NT. I Inderøy boka, Bind 1, Del 1, 'Den Ålmenne Delen', er det et lite innlegg om Kopperdrift på Ytterøy og der står det: 'Den 25 mars 1662 skrev Fredrik III ut nytt privilegium på drift til Christopher Schøller, der han fikk rett ....'Kan denne Christopher Schøller være av den samme Schøller slekten so er i Hedrum på denne tiden? Jeg kan ikke finne noen Schøller i Manntallet 1664-1666 for Inderøy eller Frosta prosti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Schøller er også diskutert i DIS-Norges slektsforum http://www.dis-norge.no/slektsforum/ under Larvik.Personlig har jeg ikke så stor tro på noen forbindelse mellom borgerfamilen Schøller i Trondheim og smeden Just Andersen Schøller. Et bedre spor synes å være den Paul Andersen Schøller som dukker opp i Sandsvær rundt 1680. Han skal være jevnaldrende med Just og (ifølge Sandsvær bygdebok) være født på Eidsvoll, der det også var jernverksdrift. Kan Paul og Just være brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk for innleggene.Torgeir - Jeg hadde helt glemt nose.dk siden. Jeg har brukt den før for Arctander familien som også er en gren av min Hedrum slekt. Det er mange Christopher Schøller der som kan være den som fikk 'privilegium' til å drive kopperverk på Ytterøy. Men som Kristian sier er det ikke noen synlig link til smeden Just Andersen Schøller på Hagenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.