Gå til innhold
Arkivverket

[#30184] Mads Olsen Hornæs, Skjeberg f. ca 1763


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Mads Olsen Hornæs f. på Hornæs i Skjeberg ca 1763. Gifter seg 11.06.1797 i Moss med Karen Sophie Hansdatter Seidal, f. 1773 i Tune i Sarpsborg. De får datteren Helene Marie Madsdatter 17.08.1802 i Moss. Hun gifter seg senere i Bergen med Carl Andreas Hanssen fra Bergen. I folketellingen for 1801 bor Mads og Karen i Kongensgate 91 i Moss. Det står der at Mads er Afskjediget jæger og arbeidsmand. Er det noen som vet noe mer om Mads og Karen? Det har vært flere innlegg om Hornnæs i Skjeberg , men de har gått lenger tilbake i tid, dessuten tyder det vel på at Mads heller har vært tjener el.l på Hornnæs. Jeg lurer også på om hele familien dro til Bergen, eller om det bare var Helene Marie som dro dit da hun ble voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være den Mads Olsen f. ca 1763, som jeg finner her på F.S.?LenkePå samme kilde finner jeg også en som er f. i Halden 1759.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel Mads og Karen med sønn i Moss i 1801.LenkeDet er vel nokså usikkert at jeg har funnet den rette Mads i forrige innlegg. Der står det noe om at han døde i 1850. Da har han i så fall en meget høy alder, og tvilsomt om Karen ville giftet seg på ny.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg ikke har forstått at det var datteren som giftet seg med Carl Andreas Hanssen fra Bergen.Her er deres ekteskap, på digitale kirkebøker fra Bergen. LenkeDa spørs det hvem av kandidatene til Mads Olsen som er rett. Den første døde jo i Østfold om opplysningen fra f. S. er rett.Mulig det finnes digitale arkiv i Bergen over døde i årene ( 1830-1850) ?Vet ikke om det finnes utflytterarkiv for Moss?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er datter til Carl Andreas Hansen døpt i Bergen.LenkeJeg har ikke funnet Mads Olsen og hustru utflyttet fra Moss etter 1815 ( digitale kilder)Heller ikke har jeg funnet dem under døde i Bergen.Da spørs det om ikke det bare er datteren som har flyttet til Bergen?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Takk for innsatsen, men vi er vel ikke kommet så mye videre likevel. Jeg har begynt å lure på om Mads kanskje kan komme fra et annet Horrnæs. siden det ikke er født noen Mads Olsen i Skjeberg mellom 1756 og 1768. Det finnes et Hornæs i Fana ved Bergen. I 1801 bor det her en husbonde Ole Olsen på 52 med kone Marte larsdtr og datter Petrine 28 (hans datter) . På digitalarkivet finner en under døpte med denne faren og mor Malene Pedersdtr 5 jenter f 1773 til 1781. Det finnes også en Ole Olsen Hornæs som får tre barn med Gertrud jensdtr fra 1754 ( Peder) , til 1763 (Dorte) (1756 Marte) men altså ingen Mads på noen av dem. I 1801 finnes på Hornæs østre i Skjeberg en Hendrik Olsen husbonde . Sammen med han bor foreldrene Ole Jensen 77 og Anne Hendriksen 27 og også Lars Olsen , tjener og postrytter. Kan dette være foreldrene også til Mads. Kan de ha bodd et annet sted da barna ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg ville vel tro at din Mads Olsen, Hornes kommer fra Østfoldområdet.Kan du få sjekket kandidat i lenke innegg 3 og han i lenke nr. 6.Både Halden og Greåker kan vel være en mulighet. Ofte tok folk navn etter gårder de arbeidet på. Om de flyttet ofte, skiftet de av og til etternavn etter den nye gården.Alder i folketellinger og på F.S. er ikke nye nøyaktig. Du skriver også Ca 1763, og da burde begge de nevnte Mads Olsener være innen aldersområdet.Har du forresten sett om det finnes digitale kilder som dekker den sist nevnte Hornes-gården?Litt av et puslespill i alle fall.Lykke til med letingen !Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Kan din Karen Sophie Hansdatter Seidal ha noen forbindelse til Jeremias Zeidel i Skjeberg? I 1762 oppholdt han seg på Sarp. Ved sin død opplyses at han kom fra Zittau.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg nok en Mads Olsen, f. 1762, dpt. nov. Her nærmer alder seg med din kandidat. Kan denne karen være av interesse? LenkeMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Til Gunn. Tror kanskje vi må få tilgang til kirkebok for Moss for å se om det står noen om hvor Mads Olsen og Karen Sofie Hansdtr Seidal er født, ved vielsen i Moss i 1797. Er det noen som har tilgang?.Til Magne. Høres spennede ut. Jeg vet i utgangspunktet ingenting om Karen Sofie annet enn at hun giftet seg i Moss i 1797 og får barna Ole døpt 24 mar 1798 og Hellene Marie døpt 17 aug 1802.Datteren Hellene Marie får en datter i Bergen som kalles Caren Sophie 31 jul 1829. Caren Sofie gifter seg igjen i Vevring i Førde, Sogn og fjordane i 1856. Ved dette bryllupet er Mons Hornæs fra Hornæs i Førde forlover. Så her har vi enda en Hornæs, men jeg vet at denne Mons kom flyttende fra Jølster ei stund tidligere og har slekta si defra. Folk reiste faktisk endel tidligere også så det er jo ikke helt umulig at Mads kom fra Førde eller Fana. Det at det står avskediget jeger og arbeidsmand i 1801 kan jo kanskje tyde på at han har dratt avsted fra et eller annet. men dette blir jo bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til ekteskapet til Karen Sofie Carlsdatter, i 1856, Førde. LenkePussig med de like gårdsnavn både i Fana, Førde og i Østfold. Sikkert lurt å få noen til å sjekke kirkebøker ved det første ekteskap , Mads Olsen og Karen Sofie Hansdatter. Det vet du jo hvor var.Mvh. Gunn. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Til Magne. Har prøvd å lete rundt på folketelling 1801 og det finnes ingen gård som heter Seidal eller noe som ligner i østfold. Når jeg går tilbake på FS og ser på ekteskapsinngåelsen står det ikke Seidal, men Seidel på Karen Sofie. Det kan jo peke imot at Zeidel kan være et spor. finnes det noen Hans Zeidel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Til innlegg 18:Jeg har liten viden om denne slekten da jeg kun har kommet over den ved utallige gjennomganger av Skjebergs kirkebøker. Om det finnes en Hans Zeidel kan jeg på stående fot ikke svare på. I og med at det opplyses at Jeremias kom fra Zittau tyder det på at vi ikke vil kunne finne noen eldre ledd av denne slekten i Skjeberg. Hans Zeidel kan derfor ikke være en far til Jeremias og ha vært bosatt i Skjeberg. Jeg vet ikke helt hva din bakgrunn for å spørre inn til Hans Zeidel er? Uansett kan jeg ikke svare deg på dette spørsmålet uten å ta et lite dykk i kildene igjen. Muligens kan en av Jeremias barn være døpt Hans. Ut ifra Skjebergs kirkebøker er det tydelig at det ikke er andre Zeidel`er som på samme tid døper sine barn. Av dette trekker jeg en foreløpig slutning om at Jeremias kom alene til Skjeberg, og at det derfor ikke fantes nære slektninger av ham i prestegjeldet. Med nære slektninger mener jeg foreldre og søsken.Jeremias var glassmester ved Sarp, og trolig 'importert' arbeidskraft. M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant faktisk en Hans Seidel med hustru Maria som fikke en datter i Østfold ,LenkeMulig disse har hatt flere døtre?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Han kan jeg ikke huske å ha vært borte i før. Jeg skal ta en kikk og se hva jeg kan finne.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Høres ut som det er et spor. Hans Seidel må da ha bodd i Skjeberg ihvertfall i 1773. Ikke flere døtre å finne på FS. Skulle hatt tilgang på kirkebøkene, men kan jo også ha vært en familie som flyttet rundt. Jeg har notert at hun skulle være født i Tune, dette er noe jeg har fått fra en slektning og jeg vet ikke kilden. Om Hans Seidel har noe med Jeremias Zeidel å gjøre, gjenstår å se. Det spørs jo hvor gammel Jeremias var. Hans må jo være født før 1755 ihvertfall hvis han skal være far til henne som var født i 1773. Karen Sofie skulle være født omtrent på samme tid ( årstallet har vi vel bare ut fra alder ved folketelling og det er ofte ganske unøyaktig)Siden hun heter Hansdatter må faren hete Hans. Seidel kan ikke ha vært vanlig navn så kanskje vi har funnet riktig far. Når det gjelder Hornnæs i Førde kan jeg ikke finne gården ved tellingen i 1801, mulig den har hett noen annet eller vært utskilt fra en annen gård. Ligger ganske nær Førde sentrum nå.Da er det vel ikke så trolig at Mads Olsenkom herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette ser da spennende ut! Håper du får en bekreftelse gjennom kirkebøker.Lurer på om Gårdsnavnet Hornes i Førde er blitt til Haarnes i 1801 tellingen?Her er fler med navn Mads, riktignok ikke Olsen.LenkeGunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Ikke så greit med Stavingen, du har nok rett i at Hornes er blitt til Haarnes i 1801. Er jo en husman på gården, Ole Nilsen 84 med kone Beate Madsdtr 68, Kunne jo vært en mulighet, oppkalt etter morfar. Vet det finnes bygdebok for Førde, kunne kanskje avklare om de har hatt en sønn med navn Mads. Det er mange åpne spørsmål, hvorfor dro folk fra et sted til et annet? Hvilke slektslinjer fantes. Mads Olsen og Karen sofie Hansdatter sin datter Hellene Marie Madsdatter dro til Bergen hvor hun giftet seg 17 jan 1830 med Carl Andreas Hansen født i Bergen, mens hans far skal ha vært fra Hyllestad i SF. Finner bare et barn etter disse, nemlig Caren Sofie Carlsdatter f. 31.07.1829 i Bergen. En enkemand Carl Andreas Hansen født i Bergen ,dør i Bergen 15 sep 1835 36 år gammel. Faldt i søen står det. Finner ikke noe registrert dødsfall på Helene Marie, men hvis han er enkemand må hun være død tidligere. Hva skjer da med datteren Caren Sofie som jo bare er 6 år? Blir hun sendt til slektninger i Førde? Caren Sofie gifter seg i Vefring ( litt nord for Førde)i 1856 med Jacob Knutsen Flatjord fra Jølster. Deres datter igjen Cathrine Jacobsdatter blir gift til Hornes i Førde ( med Abraham Monsen), men ved bryllupet til foreldrene i 1856 er Catrine sin kommende svigerfar, Mons ( Rognaldsen) Hornes forlover, så forbindelsen til Hornnes må ha vært der fra tidligere. Dette er jo en spennede teori, men det skal vel mye til å finne bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Til innlegg 20:Innførselen er som følger: Hans Seidels og Maria Olsd. D.N. Inger Oleana. fadd. Anne Halvorsd., Ingeborg And??, Halvor Andersen, Daniel Nielsen, Sven Gundersen.Er noen av fadderene kjente?Spørsmålet er da hvem denne Hans Seidel er...M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.