Gå til innhold
Arkivverket

[#30189] Folketelling for Moss 1885


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

HeiJeg lurer hva som er tatt med i folketellingen for Moss i 1885. Jeg mangler så mange av min slekt, jeg kan ikke finne Torbjørsen på etternavn enten jeg prøver To eller Th, ei heller finner jeg dem på fornavn. Hvorfor ikke? Hva gjør jeg feil? Denne Torbjørnsen familien har bodd i Moss siden 1780 ca. Alle etterkommerne kalte seg Torbjørnsen. Jeg har også prøvd med farens fornavn som etternavn men jeg er like blank.MVH. Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Man vil se av filen at 1885-tellingen for Moss har 3997 personer, mens 1875-tellingen har 5209 og 1900-tellingen har 9140 personer.Det skulle derfor ikke være stor grunn til å tvile på at det mangler 2-3000 personer i filen sammenlignet med det reelle folketallet i Moss i 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Utfra registratorenes egen dokumentasjon: http://home.c2i.net/mossiana/ tyder ting på at de skal ha registrert tellingen komplett, men her mangler det kanskje mikrofilmer hos Riksarkivet.Jeg skal gjøre registratorene oppmerksomme på debatten her, så kommer de kanskje med en oppklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Hansen

HeiFolketellingen for Moss 1885 er transkribert fra mikrofiche/film fra Riksarkivet. Disse inneholder 3997 navn. Vi så også at noen gater manglet i tellingen. Vi skal undersøke om disse gatene finnes som originaler i Riksarkivet.Eilert Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Hansen

Hei Moss Landsogn ble ikke tellt i 1885. Ellers oppgir Riksarkivet 6867 navn på 23 ficher for Moss by. Men på disse 23 fichene mangler noen gater og dermed endel navn.Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Riksarkivets oversikt over mikrofilm av 1885-tellingen viser at Moss hadde 6867 innbyggere i tellingsåret. LenkeTellingen omfattet bare byene, så Moss landdistrikt var neppe omfattet av tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.