Gå til innhold
Arkivverket

[#30190] Odeen Olson f. ca 1919 i Adams i Minnesota


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg ønsker å få kontakt met etterkommere etter Odeen Olson i USA. Odeen ble født i ca 1919 og døde for et par tiår siden. Odeen var sønn av Hans Olai Olson i Adams i Minnesota. Hans Olai f. 12.10. 1882 - 03.04.1959 drog fra Norge 26. mars 1902 og ble gift med Margit Lee f. 05.03.1880 - 03.03.1975 (fra Rauland i Telemark) LenkeDersom det lar seg gjøre vil jeg vite det jeg kan få vite om evn. etterkommere etter Odeen Olson. Jeg har fått info om at han trolig bodde i Chicago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Et lite spørsmål til: Hvem var den første mannen til Margit Lee?Alle svar på evn etterkommere som lever i dag kan sendes til meg på e-post: taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Det vert ingen lett jobb å finna att Odeen Olson i Chicago, DERSOM han budde der! Denne skrivemåten av førenamnet ser ut til å vera ganske unik! Men det vil jo høgst truleg gå fram av nekrologen (obituary'en) til Margit kvar han budde i 1975!? Den har du vel lese?Elles har me kanskje ein mogeleg kandidat her (frå SSDI):~~~~~~~~~~~~~~~ODIN C OLSONborn 18 Mar 1918died 07 Jul 1995res. Manhattan, Riley Co., KSiss. Illinoissoc.sec.# 357-03-9410~~~~~~~~~~~~~~~Denne karen hadde i alle fall butt i Illinois, og alderen er vel ikkje so langt unna...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Eg har kikka i ein del gamle papirer og finner at eg har nekrologane på både Hans og Margit. Det einaste som står om sonen Odeen er følgjande:'She survived by her three children, Hilda of.., Ellen and Odeen Olson of Chicago'Det ser ut som den Odin du har funnet kan vere den som eg leitar etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Og her er en kandidat til fra SSDI: Odeen Olson f. 20.12.1923 d. juni 1984 SSN: 472-12-6205 Issued: Minnesota bosted ikke spesifisert. fødselsåret avviker noe, men fornavnet er identisk skrevet med han du søker, og han har bodd i Minnesota ser det ut for. Og han døde for et par tiår siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Merkeleg nok finn eg ikkje denne huslyden i FT1930, men eg ser at FT1920 syner Odean Olson med ein alder på 2/3 år. Han er m.a.o. fødd våren 1919, so ingen av dei nemnde kandidatane ser særleg sannsynlege ut! Back to square #1!I morgon mandag 16. mai er vanleg fotballfri(!) arbeidsdag i Amerika. Kvifor ikkje ta ein telefon til the Mower County Treasurer's Office - (507)437-9456, og ta fram ''silkerøsten'' og spør om dei kan vera so vennlege å sjekka fødselsdatoen, rett stavemåte av førenamnet og dessutan mellomnamnet til ''cousin'' Odeen Olson!? Hjelpi du får vil vera svært avhengig av kva for ei av dei tre damene på kontoret som tek telefonen...! Eg har mi ''favoritt'', men det er uturvande å reklamera for ho i dette forumet! Lukke til!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Eg har fått denne infoen fra USAThis is not the correct Odeen Olson. Odeen (sp) was born around 1919 or 1920, in Minnesota. He was married and had 1 daughter, Sandra approx 1946. He was a machinist in Chicago. He lived and died there around 1968.Kan denne infoen hjelpe, slik at det lar seg gjere å finne han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har nettopp fått opplyst at Odeen ble født den 2. mai 1919.Jeg tror at han bodde i Chicago for da moren hans døde i 1975 stod det følgende i hennes obitMargit L. OlsonMaggie L. Olson was born March 5, 1879 in Rauland, Telemark, Norway, the daughter of Gunnar and Tone Lee. She received her schooling in Norway, and came to US as a young woman and worked in Adams for may years. After her marriage to Hans O. Olson, they farmed near Adams for many years until moving to the village about 28 years ago, where she lived until her death. She suffered a severe stroke on February 8, 1975 and died March 3 at St. Olaf Hospital, just two days before her 96th birthday.She was preceded in death by her husband in 1959, and by three sisters and four brothers. She was the youngest in a family of eight. She survived by three children. Ellen White of Seaside, Oregon, Odeen Olson of Chicago, Illinois, Hilda Olson fo Adams; four grandchildren and 6 great grandchildren. Funeral services were held at Little Cedar Church at Adams with Rev. Wayne Quibell officiating. Mr. and Mrs Quibell were singers. Charlotte Anderson was organist. Pallbearers were Wilbur Johnson, Harry Shaw, Hildegard Lunde, Paul Wiste and Harold Wiste.De tre siste som bar kista hennes var slektninger til Hans Olai Olson.Håper at det er noen av dere som er i stand til å finne ut hvor han bodde og om han hadde familie - etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hmpf...Nettopp og nettopp....LenkeDen 12. desember 2002, altså for mer enn 5 år siden, skrev du at Odeen var født 2. mai 1919 og d. 23. april 1976.----- Minnesota Historical society har indexert fødselen, men fornavnet er ikke oppgitt: Olson,Date of Birth: 05/02/1919Mother Maiden Name: Leecertid# 1919-19498County of Birth: Mower

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

TerjeHar du funnet ut hva som skjedde med Odeens søster?Hun som het Ellen White i Seaside Oregon?Hun fødes her:Minnesota Historical society har indexert fødselen, til Odeens søster:Olson, Ellen TurineDate of Birth: 10/08/1917Mother Maiden Name: Leecertid# 1917-20100County of Birth: Mower

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Vi får vel gjette på at dette er Odeens storesøster.Kanskje døde hun ugift.Har du sjekka hennes Obit? OLSON, HILDA LOUISEDate of Birth: 07/30/1906Place of Birth: MINNESOTAMother Maiden Name: LEEcertid# 2000-MN-003344Date of Death: 01/07/2000County of Death: MOWER---Både Hilda, Odun G, og foreldrene er gravlagt påLittle Cedar Cemetery, Adams, Mower County, Minnesota.http://www.rootsweb.com/~mnmower/cems/lilcedap.htmOlson, Margit Lee Mar. 5, 1879 Mar. 3, 1975Olson, Hans O. Oct. 12, 1882 Apr. 3, 1959Olson, Hilda L. Jul. 30, 1906 Jan., 2000Olson, Odun G. May 2, 1919 Apr. 23, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ellen White har jeg hatt litt kontakt med så henne regner jeg med å ha ganske mye info om, men hennes bror Odeen har det vert nesten umulig å finne noe info om. Jeg vet at jeg har vert bort i Odeen før, men klarte ikke å finne de opplysningene som jeg hadde fått tidligere. Da var det bra at du minnet meg på at vi hadde fødsels og dødsdatane på han.Jeg er veldig interessert i å finne noe om hans etterkommere. Jeg antar at han har et barn i og med at det ble opplyst da moren døde at hun hadde 4 barnebarn. Ellen hadde tre barn og da må Odeen ha et barn. Hilda hadde ingen.Jeg antar at Hilda var en datter som Hans Olai adopterte eller som Margit eller Margaret Lee hadde før hun ble gift med Hans Olai. Hans Olai og Margareth ble gift i 1914, men Hilda ble født i 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

TerjeJeg fant Odeens gravsted...og jeg fant søsteren Hildas gravsted... se innlegg 12.Begge er gravlagt i Adams.Det bor omkring 475 personer i Adams i dag, så det er ikke store stedet.Men de utgir en avis hver torsdag. Hvorfor ikke ringe, eller sende dem en mail?Obituarien til Odeen eller Hilda vil nok gi svar.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for all infoen. Jeg har alt skrevet noen ord til den lokale avisen i Adams. Det er mulig at de har en del info som jeg ikke har vert i stand til å finne. Jeg hadde gjort en del notater om all infoen som jeg hadde fått om denne slekten, men så fikk jeg havari på den pc'en som jeg brukte da og mye av mine slektsopplysninger ble slettet. Jeg prøver nå å skrive ut med jevnemellomrom slik at jeg har arkivert alt jeg trenger. Selv om det er noe i dette innlegget som jeg burde ha lagt merke til så er det noe som kan skje.Jeg vet at vår slekt i Adams kan være ganske stor. Morfar sine brødre drog dit + at han hadde 12 søskenebarn bare på morsiden som reiste til USA og de aller fleste av dem slo seg ned i Adams. Alle dem som utvandret i denne slekten hadde ganske mange barn, så det skulle ikke forundre meg om flesteparten av innbyggerne der har sine røtter fra Vestlandet.Jeg har skrevet til denne avisen som du la inn lenke på for om mulig å få obitary for Odeen.Jeg har også hatt en annen slektning der i Adams som ingen har vert i stand til å finne noe om. Han het Jacob Olson f. 9. april 1865. Han reiste til USA i 1888. Jeg har fått opplyst at han døde i ung alder, men hvor ung han var da han døde vet jeg ikke og heller ikke om han hadde stiftet familie da han døde. Jeg håper at det en gang lar seg gjøre å få vite noe om Jacob og hans skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.