Gå til innhold
Arkivverket

[#30193] Margrethe Serina Bredenberg Bitterstad f ca 1774 i Hadsel?


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Hei! Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger. I FT 1801 for Hadsel Står det at hun er gift med Jens P Rasmusen og bor på Tægan. De er begge 28 år og har barnet Ribor Maria 2 år. Jeg har notert at hun er født i okt.1800. De fikk senere barna: Ane Sophie f 1803 ( som jeg er etterkommer av) Elen Margrethe f 4/9 1812. Mannen til Margrethe het Jens Petter Rasmusen f ca 1774 (juni?) Faren het Rasmus Ingebrigtsen og var fra Tægan. Men hvem er opphavet til Margrethe? Håper noen kan bidra. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Jeg vet ikke om det kan være til hjelp. I kirkeboka for hadsel den 8 p Trinit 1800 står det at unkarl Jens p Rasmus Tægen ble ekteviet med pigen Margreth Serina Bredenberg. Spous Hans erichsen ? Hov, Reinholdt ols sannæs ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Margrethe er opplagt innflytter til Hadsel. Slektsnavnet hennes tror jeg skal være Bredenbech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Johan! Takk for svar. Er det noen som har tilgang på kirkebok for Hadsel og kan sjekke innflyttede til sognet for perioden 1775 til 1800? I kirkeboka for vielsen i 1800 har presten skrevet navnet hennes som Magreth Serina Bredenbec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hei igjen! Jeg tror ikke det finnes innflytterlister fra før 1800 i disse kirkebøkene. Men ta en 'google' på navnet Bredenbech, da dukker det opp et par interessante linker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Hei. Det finnes en Cort Friederich Bredenbech på Skifteregister for Troms 1690-1805. Under Torsken, protokoll nr. 144, protokollår 1785-1789, folio 338. Margrethe Serina Bredenberg er også min ane men jeg har heller ikke kommet lenger. Hun er jo født rundt 1773-74 så det er ikke umulig at det er slekt og at hun stammer fra Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Takk for svar. Jeg finner i søkbar kirkebok for Karlsøy ei Abel Malena Bredenbech døpt 8/1 1797. Kan det være slektsforbindelser til Troms?? Er det noen som har aning hvor navnet kommer fra? Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Hei igjen! 16.4.1772 døpes Margaretha Regina Breidenbech i Domkirken i Bergen. (Stemmer med alder) Hun er datter av gullsmedsvenn Anthon Henrich og Janniche Sophie Kiøn. Dette og de andre barn finner du i døpte i Bergen 1668-1815. Lette på FamilySearch og fant at det var flere med dette navnet i Bergen. Håper vi kan finne et skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Vigdis! Et skifte hadde vært fint. Ho som ble døpt i Karsøy Hadde som foreldre Antoni Bredenbech og Ane Abrahamsdtr. Et av barna til de du nevner i Bergen het Anthon, og det ser ut for at de kommer fra Danmark. Håper noen kan hjelpe videre mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Hei! Dette begynner å bli spennende. Margareth Regina som jeg har funnet i Bergen har en bror som heter Anton Henrich, født 1775, hun har også en bror som heter Cordt Friderich som vi finner igjen i Karlsøy. Jeg har spurt etter skifte i Arkivforum. Så får håpe. ):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Det ser ut som et gjennombrudd her. Men så er det neste step da. En rask sjekk mot Digitalarkivets Bergensdata avslører litt. Anthon Henrich Bredenbeck (Breidenbeck, Breedenbeck osv) og Janniche Sophie Kiøn giftet seg i Domkirken i Bergen 26 juli 1757. Anthoni ble begravd 27 juni 1776 på St. Jørgens, 48 år gammel, og Janniche ble begravd 19 juni 1779 samme sted, 42 år gammel. Anthon er altså født c. 1728, og Janniche c. 1737. Anthon ser ut til å være innvandrer, men jeg har ikke klart å knipe ham så langt.Derimot har jeg en mistanke om Janniche, siden Parets første barn er døpt Jochim Kiøn Bredenbech. Et par, Jochum Kiøn og Anne Margrethe Brynning har fått barn i Bergen litt etter 1737, det ser ut ut fra noe usikre LDS-opplysninger som om de kan ha giftet seg noe tidligere, rundt 1725, og fåt ett eller to barn kort tid etter, og igjen fra 1740 og utover. En foreløbig arbeidshypotese kan da være at de har bodd et annet sted i mellomtiden. Jochum er oppført som anglemaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Hei!Jeg har trålet Digitalarkivets opplysninger på Bergen og har funnet endel, håper bare det er riktig familie vi er i. Har som sagt i tidligere innlegg spurt etter skiftet til Anthon Breidenbech og Janiche Sophie Kiøn men ikke noen respons. Jochum Jochumsen Kiøn, anglemaker gifter seg med Anne Grethe Grøning 19.7.1774. De får barna Maria 23.8.1724, Karen Margrethe 7.6.1726. Men så oppstår problemet Janiche Sophie blir født 10.6.1736, da heter moren Anne Margrethe Brynning. Han får sønnen Jochum Brynning Kiøn 6.1.1741, men han dør 16.10.1741. Datteren Christiana Brynning Kiøn blir født 11.10.1743. Er Anne Margrethe Brynning og Anne Grethe Grøning samme damen som er feilskrevet eller er han gift på nytt. Har ikke funnet noe ekteskap på Anne Margrethe Brynning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Rettelse: Janniche var bergenser, hun er døpt 10 juni 1736 i Nykirken, moren var kamuflert under navnet Anne Grethe Grøning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

En rettelse på giftermål Jochum Jochumsen Kiøn. I kirkeboken står det ikke hvem han gifter seg med. Det står bare -4 paa onsdag 19.7.1724 men regner med at det er Anne Grethe Grøning siden han får barn med henne 23.8 samme år. Og får enda et barn i 1726. Vi må nok se ikirkeboken for å se om navnet på barnas mor er feilskrevet. Det hendte jo at det rotet seg til for prest eller klokker. Skal prøve å få sett kirkeboken på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

29/5-1780 holdtes skifte etter Janniche Sofia Kiøn sal.Anthoni Bredenbech. Barna oppgis å være Jokum og Cordt Fredrik,begge myndige i Nordland. Videre som umyndige Herman,Andreas,Anthoni,Sophie og Grethe.Alle disse barna er døpt i Domkirken mellom 1758 og 1775.Faren Anthoni Bredenbech tar borgerskap i 1759,oppgis å være født i København. i 1757 er han gullsmedsvenn. 30/6-1762 holdtes skifte etter Jochum Kiøn og Anne Margrethe.Barna er da Maren x Anders Nilsen, Karen Margrethe x Lars Lange,skomager, Janniche x Anthoni Henrik Bredenbeck,mestergullsmed,sal.Anna Helwich x Anders Gregoriusen,har en datter Anna Margrethe 3 a 4år,Birgitha x Abraham Holman,mester kypper og til sist Christiana 19år. Disse barna er døpt i Nykirken +Domkirken mellom 1724 og 1743 og ekteskapene inngått i Domkirken mellom 1744 og 1761.For øvrig har morsslakten Jochum Jochumsen Kiøn forbindelse med en Foss familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Tusen takk for alle bidrag. Dette er kjempespennende. Til siste innlegg. I skiftet stemmer mange av opplysningene med døpte i bergen med foreldre Anton Henrich Breidenbec og Janniche sophie kiøn. Jochim har blitt til Jokum. Forbindelsen til Nordland for de to eldste er bekreftet. Av de umyndige jentene er Anne Sophie blitt til sophie. Det store spørsmålet fortsatt er om Hun som ble døpt 16/4 1772 Margretha Regina er grethe i skiftet. Og videre er hun identisk med Margrethe Serina Bredenberg i FT 1801 Hadsel og Magreth Serina Bredenbec under giftermålet 8p. trinit 1800 i Hadsel. Mye tyder på at det kan være samme person, men vi må vel ha bekreftelse via flere skifte. Det kan vel være naturlig at små søsken ble sendt til myndige brødre når begge foreldrene faller fra? Håper på flere innspill. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Ser ut som dette er riktig. Anthon og Janniche får ifølge kirkeboka barna Jochim Kiøn,dpt. 10.12.1758, Cordt Friderich, dpt. 14.11.1760, Anne Sophie, dpt. 1.1.1763, Herman Friderich, dpt. 30.4.1766, Andreas Gregorius, dpt. 10.5.1769 - død 21.6.1803, Margaretha Regina, dpt. 16.4.1772, Anthon Henrich, dpt. 26.4.1775. alle døpt i Domkirken. Kan ikke finne noen Grete så dette må være et kallenavn for Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Neste steg her må være å finne Margarethas konfirmasjon i Karlsøy eller annet sted i Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Følgende av barna ble konfirmert i domkirken i Bergen: Andreas Gregorius i 1785 Magrete i 1787 Anton i 1789. Så Magrete må ha reist nordover etter konf. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Svein! Har du tilgang på skiftet etter Anthoni Bredenbech? Han døde 27/6 1776 i Bergen. Kanskje det kan stå flere opplysninger der? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Det er i alle fall en ting en lærer av denne eksersisen, ta aldri et navn for 100 % god fisk. Dåpen til Jochum og Anne Margrethes barn har følgende navnebruk: 21558 Aug 23 1724 Maria Jochum Jocumsen Kiøn anglemager Anne Magrete Bryning DK 21875 Jun 07 1726 Karen Margrethe Jochum Jochumsen Kiøn Anne Margrethe Bryning DK 41985 Sep 17 1728 Birthe Jochum Jochumsen Anne Grethe Køhn NK 42405 Nov 11 1731 Anna Elsvær Jochum Jochumsen Anna Margretha Andersdtr NK 42994 Jun 10 1736 Janiche Sophie Jocum Jocumsen Kiøn Anne Grethe Grøning NK 34595 Jan 06 1741 Jochum Jochum Kiøn anglemager Anna Margreta Brynning paa Smørsalminding DK 22566 Okt 11 1743 Christiana Jochum Kiøn anglemager Anna Margreta Brynning paa Smørsalminding DKmens Anne Margrethe er trolig funnet her 38544 Okt 19 1704 Anna Margretha Anders Jansøn Bryning Karen Olsdtr NKStatistisk burde etternavnet hennes være Bryning eller Brynning, uten at jeg vil utelukke Grøning. Men det lå såpass mye data om Brynning-familien i LDS-basen at jeg mistenker det må foreligge en artikkel om familien. Navneregisteret til NST var nede akkurat nå, så jeg fikk ikke sjekket om det lå noe der.Siden Margrethe bodde på Bitterstad ved vielsen, har jeg lenge mistenkt henne for å ha vært i tjeneste hos kapellanen før hun giftet seg. Dermed har jeg stirret meg altfor blind på Kristiansandsdistriktet. Men hun kan jo godt ha kommet om bord i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Per! Takk for svar. Skulle du komme over flere opplysninger er jeg svært interessert i dem. Det hadde vært fint om vi kunne få en bekreftelse på at det er rigktig Margrete også. Mye tyder på det. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Hei Bjørn!Det er fryktelig lite jeg kan legge til siden i går. Brynning-familien var i de første generasjoner en knappestøperfamilie, og eneste referansen til familien i NST er at Anders Jansens datter Janniche Sophie giftet seg inn i en Krogh-slekt fra Kvinnherad, en artikkel i nr. 32 dreide seg om den slekten.Skiftet etter Anders far er datert 29/4 1696, der er han kalt Johan Herman Bryning. Men i 1702-manntallet for Bergen figurerer Jan Brynings enke, så det er nok samme mannen.Jeg har ikke funnet dåpen til Jochum Jochumsen Kiøn, men om det betyr at han var innflytter eller at jeg ikke har vært kreativ nok med søkekriteriene skal være usagt. Merkeligere er det at jeg heller ikke har oppsport ham i skattelistene for 1727 til 1731 som Vigerust har lagt ut, enda han vitterlig har døpt barn i byen jevnlig fra 1724 til 1743. mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Hei! Har foretatt landssøk på FT 1800 på Margaretha Bredenberg/Bredenbech og det finnes bare henne i Hadsel. Ingen andre steder. Så sannsynligheten er stor for at det er damen fra Bergen i og med at det står Bredenbec i kirkeboka. Jeg fant også en anglemaker Jochum (uten etternavn) på gravlagte i DK, Bergen 10.7.1713 og finnes det skifte på ham er vi et skritt videre kanskje. Yrker gikk kanskje i arv. Kan noen fortelle hva en anglemaker er? Er det det det høres ut som? Fant også faddere på to av barna til Anne Margrethe Brynning. Birgitta (Birthe): Janniche Frørup, Maren Barcelein, Janniche Bryning, Mogens Rasmussen. På Anna Elsvær: Elsebe Kamp, Anna Bager, Ester Frørup, Hans Frørup, Nils Danielsen og Christian Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.