Gå til innhold
Arkivverket

[#30193] Margrethe Serina Bredenberg Bitterstad f ca 1774 i Hadsel?


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Hei Vigdis og Per! Takk for opplysninger og hjelp for å finne ut hvem Margrethe er. Jeg tror vi har funnet riktig person, men for å være sikker skulle vi hatt en bekreftelse via et skifte. Er det noen som har tilgang til et eventuelt skifte etter broren Andreas Gregorius som døde i bergen 21.06 1803? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Ser ut som vi sirkler henne inn ): Som nevnt ovenfor gifter Anthoni (hennes bror) seg i Karlsøy 12.11.1796 med Ane Abrahamsdatter og da står han oppført både som Bredenberg og Bredenbech? Men jeg kan ikke finne ham på FT 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Vigdis! Jeg tror vi er på rett spor, men vi må prøve å finne et skifte for å være 100% sikre. Får prøve å spore opp når de ulike Bredenbech/ bredenberg døde. Hvordan er din slektslinje til Margrethe? Min er via hennes datter Ane Sophia f. 1803. Hun fikk en sønn Olaus, som igjen fikk ei datter Ane Johanne. Hun er min oldemor. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Hei Bjørn! Jeg er etterkommer etter sønnen Rasmus som fikk 12 barn, bl.a. datteren Elen Margrete 3.07.1842, som er min oldemor (da var moren 42 år). Hun giftet seg med Lars Andreas Jacobsen, Indbjør, Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Hei igjen! På Dis Norge finnes det oversikt over familiene Kiøn og Brynning, så her har noen tydeligvis jobbet før oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Vigdis. Jeg har ikke registrert at Jens Petter og Magrethe hadde mer 3 døtre. Har du bedre oversikt? Hvor på dis finner jeg oversikten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Ooops, her må nok den lokale ekspertisen på banen (for meg er dette 'bare' svigerfamilie, og jeg mangler derfor enhver lokalkunnskap om Vesterålen). Men jeg fant to Rasmus Jensen i 1865-tellingen for Hadsel, en på 77 i Haue, og en på 67 i Fleines. Førstnevnte ville jeg tro er den samme som er 7 år og bor på Haue i 1801-tellingen, den andre fant jeg ikke i 1801.I håp om at den lokale ekspertisen blir engasjert, prøver jeg også om noen skulle kjenne Ane Sophies mann, Jon Ananiassen (fc 1797). Jeg har gjettet på at det er han som er talt som fostersønn kalt Jon Michael på 4 år hos gjestgiver Peder R. Dreier på Hannøen i 1801, og at han må være en sønn av den Ananias Olsen som ble konfirmert 19 år gammel i 1773, men det ville være fint å få det bekreftet eller avkreftet.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg  myhre

Hei Bjørn! Tja. Her må vi holde tunga rett i munnen. Det er noen år siden jeg har holdt på med denne delen av familien og av kilder tilgjengelig i øyeblikket er fraværende. Men jeg har registrert Rasmus Jensen født i 1802. Har satt fødested Skagen i parentes. Han bor på Skagen frem til 1829, da blir Jens Petter Rasch Rasmussen født. De senere barn blir født på Fleines. Jeg har også Jens P. Rasmussen død 11.06.1855 på Skagen. Har også Ane Jensdatter som fadder til Rasmus Jensens barn. Har du fødested på Ane Sophie? Jeg må sjekke dette i kirkeboka. Skulle ha vært på Riksarkivet i forrige uke men håper å få det til denne uken. Hadde jo vært ergerlig hvis jeg har havnet i feil familie ):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Vigdis og Per. Takk for innlegg begge to. Det er ei stund sia jeg forsket på denne delen av slekta selv. Jeg tror jeg har det meste fra kirkebøkene fra Hadsel. Jeg har bare tilgjengelig noen av kopiene. Det er snart 50 år siden jeg var på Stokmarknes og er ikke særlig lokalkjent. Tar med de stedsangivelsene som jeg har notert.Skal prøve å ta med endel av det jeg har. Har helt sikkert ikke fått med meg alle barn osv., men ,men. Rasmus Ingebrigtsen Tegan f ca 1745 ble viet 22/10 1773 med Martha Thomasdotter f. ca 1742 ( her har jeg Bitterstad på henne). Barn : 1 Jens Petter f 3 tia Trinit 1774 ( kirkebok 1774 PF454 På han står det Tægan. 2. Anne Maria 1775 3 Øllegård f 1777 4 Riborg f 1778 5 Olava f 1780 6 Inger f 1782 Jens Petter ble viet med Magreth Serina Bredenbec 3/8 1800 Han skriver seg da for Tægen. Barn som jeg har notert 1 Riborg Maria f okt. 1800 2 Ane Sophie døpt 10p. Trin 1803 kirkebok PF 454 fol 130. Vanskelig å tyde skikkelig skrifta,men mener det står Jens Rasmus. Barn Skagen : Ane Sophia. Veldig uoversiktlig kirkebok, så jeg kan godt ha oversett bla Rasmus ? Ane Sophia døde 11/9 1882 3. Elen Margrethe f 4/9 1812Ane Sophia ble viet 26/12 1828 Kirkebok PF 455 med Jon Annaniassen Bervig 33 år gl. ( født juni 1797 Far Ananias Olsen Åsnæss?( jeg har notert dette stedsnavnet) Ane Sopie og John Annaniassen fikk sønnen Olaus f 1/5 1830 Han ble konf 20/6 1847 17 år og bosted Aandstad kirkebok PF 455 fol 305. Olaus er min tippoldefar. ( Har notert navnet Haukenæs på fødslene til hans barn. Olaus ble viet med Gjertru Andersdatter Grytting ( Hun het Helgeland og kom flyttende fra Voss) De ble viet 11/9 1860. De fikk barna 1 Ane Johanne f 20/4 1862 ( i kirkeboka bruker faren navnet Grøtting, men for de andre mener jeg det er Haukenæs) Ane Johanne er min oldemor 2 Gina Augusta f 24/12 1863 3 Lovise Helene f 22/5 1865 4 Anton Oluf Georg f 22/6 1867 5 Gina Agnete f 19/5 1877Til slutt Vigdis. Hvor på dis Norge fant du oversikten over Kiøn og Brynning? Det hadde vært kjekt å få bekreftet/avkreftet om vi er på riktig spor av Magrethe mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Hei Bjørn! Du søker på Distreff - gjerne via nyttige lenker her på Digitalarkivet. Der står en oversikt over familiene Brynning og Kiøn, og Jens P. Rasmussen, Tægan finner du også. Det er såpass mange at det helt sikkert er noen som har forsket på denne slekten. Håper min Rasmus Jensen er riktig. Men Skagen som fødested for Ane Sophie høres riktig ut. Skagen er stedet hvor Stokmarknes flyplass ligger idag. På Langøya, rett over fjorden for Stokmarknes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Er det noen som har tilgang på skifte etter Cort Friedrich Bredenbech. I følge skifteregister Troms 1785- 1789 skal skifte være i Torsken Tinglag og skal stå i protokoll 144 fol. 338.mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjørn Eide

Har nettopp fått kopi av skiftet etter Cort Friderch. I skiftet nevnes følgende arvinger: en broder Herman Friderich Bredenbech 21 aar, Andreas Gregorius Bedenbech (r er borte) 18 aar, Anton Henrich Bredenbech 12 år, 1 søster Anna Sophie Bredenbech 25 år og Margretha Regine Bredenbech 15 år gammel. Alle oppholder sig i Bergen. Viser til innlegg nr. 16.skifte etter mora. Søskene stemmer med unntak av Jokum. Han er ikke nevnt. Det betyr antakelig at han er død og barnløs? Hvor ble det av de andre barna? Håper fortsatt å finne et eventuelt skift o.l som kan bekrefte at det er riktig Margrete som har havnet i Hadsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Har prøvd å føre sporet til Bredenbech i Karlsøy. Finner en Antoni Bredenberg trolovet med Ane Abrahamsdatter den 3/7 1796 og viet 6/111796. De får en datter Abel Maren Bredenbech døpt i 1797 ( faren heter antoni Bredenbech) og konfirmert 24/11 1814 18 år gammel. Hun døde i 1863 og het da Abel Malena Bredenberg Bjørnskar. Kona til Antoni Ane Abrahamsdatter døde 4de søn e t i 1810 58 år gammel. Hennes far er da Antoni Bredenbec? med bosted Selnes. Jeg har søkt etter når Antoni døde, men finner han ikke. Ikke i Karlsøy, skifte i troms eller via FS. Hvor ble han av? Det samme gjelder Jochum Kiøn. Broren / halvbroren til Antoni. Jeg finner en Jochum Schøn 48 år boende på Rejnskaret i Langesund i FT 1801 Karlsøy. Men finner ikke skifte eller begravelse for han heller. Har noen forslag til videre søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.